Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 6 februarie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personală
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personală, excepţie ridicată de Otilia Radu şi Ionel Radu în Dosarul nr. 5.714/30/2006 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece, pe de o parte, textele de lege criticate nu au legătură cu soluţionarea litigiului dedus judecăţii iar, pe de altă parte, critica de neconstituţionalitate este fundamentată exclusiv în considerarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) din lege, norme care sunt însă în prezent abrogate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 7 iunie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 5.714/30/2006, Curtea de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personală.Excepţia a fost ridicată de Otilia Radu şi Ionel Radu într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unui recurs formulat împotriva unei sentinţe prin care s-a respins acţiunea de anulare a unui act administrativ.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că textele de lege criticate sunt discriminatorii prin condiţiile restrictive impuse cu privire la accesul tinerilor la o anumită formă de ocrotire socială şi de dezvoltare, respectiv atribuirea unei suprafeţe de teren în vederea construirii unei locuinţe proprietate personală. În concret, autorii excepţiei se referă la condiţia prevăzută de art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 15/2003, potrivit căreia, pentru obţinerea acestei facilităţi, este necesar ca părinţii tinerilor solicitanţi să nu deţină sau să nu fi deţinut în ultimii 10 ani în proprietate un teren în suprafaţă mai mare de 500 mp în mediul urban sau de 5.000 mp în mediul rural, indiferent de localitatea în care este situat terenul. În opinia lor, această prevedere impune condiţii discriminatorii pentru solicitanţii de teren, condiţii care excedează conduitei lor.Curtea de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate. Textele de lege criticate stabilesc condiţii obiective de atribuire a terenurilor în discuţie, întrucât se impune ca ajutorul acordat de stat în sprijinul unei categorii sociale să corespundă unor nevoi reale, care nu pot fi stabilite decât pe baza unor criterii legale.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece textele de lege criticate nu cuprind privilegii sau discriminări în raport cu criteriile egalităţii în drepturi, prevăzute de art. 4 din Legea fundamentală.Avocatul Poporului apreciază că prevederile art. 2 şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personală sunt constituţionale, întrucât acestea nu conţin în sine nicio dispoziţie de natură să încalce principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2 şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 22 ianuarie 2003, astfel cum au fost modificate şi completate prin dispoziţiile pct. 2 şi 3 ale articolului unic din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 101/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003, şi ale art. I pct. 3, 4 şi 5 din Legea nr. 175/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 20 mai 2004. Textele de lege criticate au următorul conţinut:– Art. 2: "(1) De prevederile art. 1 beneficiază, o singură dată, tinerii în vârstă de până la 35 de ani, care îndeplinesc următoarele condiţii:a) au împlinit vârsta de 18 ani; … b) nu au avut sau nu deţin în proprietate o locuinţă sau un teren destinat construirii unei locuinţe proprietate personală, atât în localitatea în care se solicită atribuirea în folosinţă a unui teren, cât şi în alte localităţi; … c) abrogat. … (2) Consiliile locale pot stabili criterii suplimentare faţă de cele prevăzute la alin. (1), în vederea atribuirii terenurilor disponibile." … – Art. 3: "(1) Cererea pentru atribuirea terenului se depune la consiliul local al comunei, oraşului, municipiului sau sectorului municipiului Bucureşti în care solicitantul are domiciliul.(2) Cererea cuprinde numele şi prenumele solicitantului şi domiciliul acestuia, la care se anexează o copie de pe certificatul de naştere, o copie de pe cartea de identitate, o declaraţie a solicitantului, pe propria răspundere, în care se menţionează că nu deţine sau nu a deţinut în proprietate o locuinţă sau un teren destinat construirii unei locuinţe." … Autorii excepţiei consideră că textele de lege menţionate încalcă prevederile art. 4 – "Unitatea poporului şi egalitatea între cetăţeni", ale art. 16 – "Egalitatea în drepturi" şi ale art. 49 – "Protecţia copiilor şi a tinerilor" din Constituţie, precum şi ale art. 6 – "Dreptul la un proces echitabil" şi ale art. 14 – "Interzicerea discriminării" din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că, în opinia autorilor excepţiei, prevederile art. 2 şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personală contravin principiului egalităţii cetăţenilor în drepturi şi normelor constituţionale care garantează protecţia copiilor şi a tinerilor, deoarece impun condiţii „discriminatorii” şi „restrictive” la atribuirea unei suprafeţe de teren în vederea construirii de locuinţă proprietate personală. În acest sens, autorii excepţiei fac trimitere în special la dispoziţiile art. 2 alin. (1) lit. c) din lege, potrivit cărora, pentru obţinerea acestei facilităţi, este necesar ca părinţii tinerilor solicitanţi să nu deţină sau să nu fi deţinut în ultimii 10 ani în proprietate un teren în suprafaţă mai mare de 500 mp în mediul urban sau de 5.000 mp în mediul rural, indiferent de localitatea în care este situat terenul.Or, Curtea constată că acest text de lege a fost abrogat expres prin dispoziţiile art. I pct. 4 din Legea nr. 175/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 20 mai 2004, astfel că acesta nu era în vigoare la momentul sesizării Curţii Constituţionale cu prezenta excepţie. Ca atare, în temeiul art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 15/2003 urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.De altfel, se constată că întreaga critică de neconstituţionalitate este formulată prin raportare la o redactare anterioară a art. 2 şi 3 din lege, aceea dinaintea modificărilor intervenite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 101/2003 şi Legea nr. 175/2004, dar care nu au schimbat soluţia legislativă de principiu. Astfel, în condiţiile în care prevederile art. 2 alin. (1) lit. c) sunt, în realitate, abrogate, iar critica de neconstituţionalitate, deşi indică atât art. 2 în ansamblul său, cât şi art. 3, care conţin norme cu privire la elementele specifice cererii solicitantului, nu vizează în concret decât condiţia impusă de textul de lege abrogat, Curtea observă că, practic, critica de neconstituţionalitate este lipsită de obiect. De altfel, în afara unor expresii generice, de tipul „condiţii restrictive şi discriminatorii”, autorii excepţiei nu argumentează în ce constă, în concret, pretinsa contrarietate dintre celelalte dispoziţii de lege atacate şi normele constituţionale şi convenţionale invocate.Aşa fiind, Curtea urmează să respingă ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personală.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personală, excepţie ridicată de Otilia Radu şi Ionel Radu în Dosarul nr. 5.714/30/2006 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 ianuarie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi––––