DECIZIE nr. 133 din 23 aprilie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 419 din 17 iunie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 386 10/07/2001
ActulREFERIRE LAOUG 33 26/02/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 245 30/11/2000 ART. 7
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 245 30/11/2000
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 72
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 114
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, excepţie ridicată de Prefectura Judeţului Salaj în Dosarul nr. 274/2001 al Judecătoriei Zalau.La apelul nominal se constata lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000. Se arata ca autorul excepţiei, fără a face vreo referire la art. 7 alin. (4), a criticat ordonanţa de urgenţă în întregul ei. Aceasta critica este neîntemeiată în condiţiile în care interdicţia legiferarii în domenii aparţinând legii organice nu priveşte ordonanţele de urgenta.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 19 aprilie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 274/2001, Judecătoria Zalau a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, excepţie ridicată de Prefectura Judeţului Salaj.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 245/2000, precum şi ordonanţa în întregul ei „sunt neconstituţionale deoarece, potrivit art. 72 din Constituţie, reglementarea pe care o instituie este de domeniul legii organice, iar conform prevederilor constituţionale ale art. 114 alin. (1) Guvernul poate fi abilitat prin lege sa emita ordonanţe numai în domeniile care nu fac obiectul legilor organice”. Totodată se susţine ca în cazul acestei ordonanţe de urgenţă „nu a existat şi nu exista o situaţie excepţionala, nici necesitatea instituirii de urgenta a măsurilor prevăzute în cazul ordonanţelor”.Judecătoria Zalau considera intemeiata excepţia de neconstituţionalitate. După ce arata ca "excepţia este invocată cu respectarea dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi cele ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, care se referă la ordonanţa de urgenţă anterior adoptării legii de aprobare sau de respingere a ei”, instanţa apreciază ca, „potrivit art. 72 alin. (3) lit. i) din Constituţie, sub aspect material, competenţa de reglementare a statutului funcţionarilor publici revine legii organice, în consecinţa, Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 este emisă cu încălcarea dispoziţiilor art. 72 alin. (3) lit. i) şi ale art. 114 alin. (1) din Constituţie”.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de vedere se arata ca singura condiţie prealabilă, în cazul ordonanţelor de urgenta, este existenta cazului excepţional, iar în ceea ce priveşte domeniul în care asemenea ordonanţe pot fi emise, "acesta este mai larg decât cel al ordonanţelor adoptate în temeiul legii de abilitare, deoarece restrangerea numai la domeniile care nu fac obiectul legilor organice este prevăzută expres doar pentru ordonanţele emise în temeiul legii de abilitare. Tocmai caracterul lor de urgenta, determinat de existenta unor situaţii excepţionale, justifica emiterea ordonanţelor de urgenta şi în domeniul legilor organice". În ceea ce priveşte existenta cazului excepţional, se considera ca acesta trebuie apreciat de Guvern în momentul adoptării actului normativ respectiv.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Deşi în încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale se precizează ca excepţia de neconstituţionalitate priveşte textul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 245/2000, nu se face nici o motivare asupra cuprinsului acestui text, fiind criticata ordonanţa de urgenţă în întregul ei. În consecinţa, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 8 decembrie 2000.Autorul excepţiei susţine, în esenta, ca aceste prevederi sunt contrare dispoziţiilor art. 72 alin. (3) lit. i) din Constituţie, potrivit cărora statutul funcţionarilor publici este reglementat prin lege organică, precum şi dispoziţiilor constituţionale ale art. 114 alin. (1) şi (4), deoarece în cazul acestei ordonanţe de urgenţă "nu a existat şi nu exista o situaţie excepţionala".Analizând excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, Curtea constata ca aceasta este inadmisibila, deoarece textul de lege criticat nu mai este în vigoare. Astfel, prin art. I din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 33 din 26 februarie 2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autorităţii judecătoreşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, se prevede că „Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 8 decembrie 2000, […] se abroga”.Ulterior Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 a fost aprobată şi modificată prin Legea nr. 386 din 10 iulie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 17 iulie 2001. În aceste condiţii dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 nu pot constitui obiectul controlului de constituţionalitate, avându-se în vedere ca, potrivit dispoziţiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională are competenţa de a decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe în vigoare. Deoarece, în cauza, instanţa sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici nu a aplicat dispoziţiile art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, revine Curţii Constituţionale să constate ca, întrucât actul normativ criticat nu intra sub incidenţa controlului de constituţionalitate, excepţia urmează să fie respinsă ca fiind inadmisibila.Faţa de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, excepţie ridicată de Prefectura Judeţului Salaj în Dosarul nr. 274/2001 al Judecătoriei Zalau.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 aprilie 2002.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta────────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x