Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 180 din 15 martie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorKozsokar Gabor – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorTudorel Toader – judecătorAntonia Constantin – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Eugenia Ceacâru în Dosarul nr. 3.013/C/2006 al Tribunalului Timiş – Secţia civilă.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilă, considerând că în speţă se ridică probleme de aplicare a legii care revin competenţei instanţei judecătoreşti, iar nu instanţei de contencios constituţional.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 7 decembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 3.013/C/2006, Tribunalul Timiş – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat. Excepţia a fost ridicată de Eugenia Ceacâru cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a pensiei.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât încalcă prevederile constituţionale referitoare la dreptul la pensie, la reglementarea prin lege organică a protecţiei sociale, la iniţiativa legislativă, precum şi la emiterea ordonanţelor de către Guvern. În acest sens, arată că, potrivit art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, a beneficiat de anumite drepturi precum calcularea punctajului mediu în raport cu salariile brute şi cu sporurile cu caracter permanent, iar Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 „a anulat drepturile constituite de legea organică, ducând la recalcularea greşită a pensiei”.Tribunalul Timiş – Secţia civilă apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin nici uneia dintre prevederile constituţionale invocate.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituţional. În acest sens, arată că, potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, modul de calcul al pensiilor reprezintă opţiunea legiuitorului. De asemenea, arată că dispoziţiile legale criticate nu afectează regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile şi libertăţile prevăzute de Legea fundamentală. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. p), art. 74 şi art. 108 alin. (3) din Constituţie, consideră că acestea nu sunt incidente în speţă.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005.Textul de lege criticat are următoarea redactare:– Art. 4 alin. (1): "Determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii se face pe baza datelor, elementelor şi informaţiilor din documentaţiile de pensie aflate în păstrarea caselor teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000.”În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 47 alin. (2) privind dreptul la pensie, ale art. 73 alin. (3) lit. p) referitor la reglementarea prin lege organică a regimului general privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele şi protecţia socială, ale art. 74 privind iniţiativă legislativă, ale art. 108 alin. (3) şi ale art. 115 alin. (6) referitoare la condiţiile în care Guvernul poate emite ordonanţe.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, condiţiile de exercitare a dreptului la pensie, a celorlalte drepturi de asigurări sociale şi a altor forme de asistenţă socială sunt stabilite de lege. Astfel, legiuitorul este în drept să stabilească şi să modifice, ori de câte ori apare această necesitate, condiţiile şi criteriile de acordare a pensiilor, modul de calcul şi cuantumul acestora.Astfel, susţinerea autorului excepţiei potrivit căreia schimbarea condiţiilor de acordare a pensiei ar încălca dreptul la pensie apare ca fiind neîntemeiată, mai ales în condiţiile în care art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 stabileşte că, în cazurile în care din recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere drepturilor legal câştigate anterior.În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate raportată la dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. p) şi ale art. 115 alin. (6) din Constituţie, Curtea reţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 reglementează procedura recalculării pensiilor, iar nu regimul general al protecţiei sociale. Acest domeniu nu este rezervat pentru reglementare prin lege organică, Guvernul putând să îl reglementeze prin ordonanţă, iar pentru emiterea ordonanţelor de urgenţă nu este necesară o lege specială de abilitare.Referitor la dispoziţiile constituţionale ce reglementează iniţiativa legislativă, Curtea reţine că acestea nu au incidenţă în cauză.În sfârşit, analizând celelalte critici pe care autorul excepţiei le formulează în susţinerea acesteia, Curtea constată că acestea reprezintă aspecte de aplicare a legii ce revin competenţei instanţei de judecată, iar nu celei de contencios constituţional.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Eugenia Ceacâru în Dosarul nr. 3.013/C/2006 al Tribunalului Timiş – Secţia civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 februarie 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––