DECIZIE nr. 123 din 30 iunie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 4 iulie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEDECIZIE 254 05/07/2004
ART. 8COMPLETAT DEDECIZIE 17 05/02/2004
ART. 24MODIFICAT DEDECIZIE 17 05/02/2004
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 41ABROGA PEDECIZIE 60 18/03/2003
ART. 41ABROGA PEDECIZIE 38 18/02/2003
ART. 41ABROGA PEDECIZIE 36 13/02/2003
ART. 41ABROGA PEDECIZIE 22 28/01/2003
ART. 41ABROGA PEDECIZIE 21 28/01/2003
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 504 11/07/2002 ART. 17
ART. 4REFERIRE INDIRECTA LAOG 17 30/01/2003
ART. 4REFERIRE INDIRECTA LALEGE 283 15/05/2002
ART. 4REFERIRE LALEGE 148 26/07/2000
ART. 10REFERIRE LAORDIN 240 31/03/2000
ART. 10REFERIRE LAORDIN 17 17/02/2000
ART. 40REFERIRE LALEGE 504 11/07/2002 ART. 90
ART. 40REFERIRE LALEGE 504 11/07/2002 ART. 91
ART. 41ABROGA PEDECIZIE 60 18/03/2003
ART. 41ABROGA PEDECIZIE 38 18/02/2003
ART. 41ABROGA PEDECIZIE 36 13/02/2003
ART. 41ABROGA PEDECIZIE 22 28/01/2003
ART. 41ABROGA PEDECIZIE 21 28/01/2003
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEDECIZIE 254 05/07/2004
ART. 8COMPLETAT DEDECIZIE 17 05/02/2004
ART. 24MODIFICAT DEDECIZIE 17 05/02/2004

privind publicitatea şi teleshoppingul



Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de unica autoritate de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,în vederea armonizării legislaţiei române cu reglementările şi normele Uniunii Europene,ţinând cont de necesitatea respectării principiilor liberei concurente, protecţiei vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor, precum şi a mediului,ţinând cont de necesitatea reglementării publicităţii şi a teleshoppingului la produsele medicamentoase, tratamente medicale şi suplimente nutritive,având în vedere ca publicitatea la produsele medicamentoase trebuie să se supună unor condiţii stricte şi unui control efectiv,ţinând cont de faptul ca din statisticile date publicităţii de instituţii publice şi private rezultă atât o creştere a consumului de alcool în randurile minorilor, cat şi a publicităţii la băuturi alcoolice distilate,ţinând cont de efectele nocive ale consumului de alcool asupra minorilor, în special, dar şi asupra societăţii, în general, de faptul ca aceasta este o problemă de interes public,având în vedere obligaţiile membrilor Consiliului Naţional al Audiovizualului de a proteja, în domeniul serviciilor de programe audiovizuale, dezvoltarea fizica, mentala şi morala a minorilor,în temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr. 504/2002,membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului adopta următoarea decizie:Dispoziţii generale + 
Articolul 1Publicitatea şi teleshoppingul vor respecta regulile unei competitii corecte şi transparente, care trebuie să servească, în primul rând, interesele publicului.
 + 
Articolul 2Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugereaza publicului sau îl instiga sa renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare pe motivul ca acestea din urma devin inutile sau improprii folosinţei.
 + 
Articolul 3Este interzisă orice formă de publicitate care sugereaza publicului sa renunţe la fructe şi alimente naturale de baza.
 + 
Articolul 4Publicitatea comparativa este posibila numai în cazul în care respecta prevederile Legii privind publicitatea nr. 148/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 5Durata publicităţii şi a teleshoppingului nu constituie un motiv care inlatura obligaţiile de informare corecta a publicului în legătură cu bunurile sau serviciile promovate.
 + 
Articolul 6(1) Este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate ori care pot fi identificate de public prin marca, producător sau modalităţi de comercializare.(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) produsele şi serviciile culturale sau cele destinate învăţământului.
 + 
Articolul 7(1) Este interzisă descrierea calităţii produselor sau serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs, cu excepţia marcii şi a preţului.(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) produsele sau serviciile culturale.
 + 
Articolul 8Informaţiile prezentate în spoturile de publicitate sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să induca în eroare publicul, direct sau prin omisiune, în privinta:a) caracteristicilor produsului şi, în special, a naturii, identităţii, proprietăţilor, compoziţiei, cantităţii, durabilitatii, originii sau provenientei, precum şi a metodelor de fabricaţie sau de producţie;b) atribuirii de efecte sau proprietăţi pe care produsul nu le poseda.Publicitate la alcool
 + 
Articolul 9(1) În cadrul serviciilor de programe de televiziune este interzisă, în intervalul orar 6,00-22,00, orice formă de publicitate la băuturi alcoolice distilate.(2) În cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune sonora este interzisă orice formă de publicitate la băuturi alcoolice distilate în următoarele intervale orare:a) 6,00-8,00 şi 10,00-22,00, în zilele de luni până vineri;b) 6,00-22,00, sambata şi duminica.
 + 
Articolul 10În sensul prezentei decizii, băuturile alcoolice distilate sunt cele definite în Ordinul ministrului agriculturii şi alimentaţiei şi al ministrului sănătăţii nr. 17/240/2000 pentru aprobarea Normelor cu privire la natura, conţinutul, originea, fabricarea, ambalarea, etichetarea, marcarea şi calitatea băuturilor alcoolice distilate destinate comercializării, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 27 iulie 2000.
 + 
Articolul 11Este interzisă difuzarea de publicitate la băuturi alcoolice prin care se promovează comportamente sau atitudini violenţe, agresive sau antisociale.
 + 
Articolul 12Este interzisă difuzarea de spoturi publicitare la alcool în care apar minori.
 + 
Articolul 13(1) Este interzisă difuzarea, în intervalul orar 6,00-22,00, a emisiunilor sponsorizate de companiile ale căror nume sau marca sunt identice cu numele sau marca unei băuturi alcoolice.(2) Este interzisă difuzarea, în intervalul orar 6,00-22,00, a concursurilor sau anunţurilor promotionale care conţin referiri la numele sau marca unei băuturi alcoolice distilate.
 + 
Articolul 14În cazul transmisiunilor sportive desfăşurate pe teritoriul României, difuzate înainte de ora 22,00, se considera publicitate la băuturi alcoolice distilate prezentarea de imagini prin care se pot identifica astfel de produse şi/sau producătorii acestora.
 + 
Articolul 15Calupurile publicitare în care se promovează produsele din alcool distilat se vor încheia cu avertismentul "Consumul excesiv de alcool dauneaza grav sănătăţii".Publicitate la alimente
 + 
Articolul 16Publicitatea la produsele alimentare va respecta următoarele condiţii:a) nu va incuraja consumul excesiv de alimente;b) afirmatiile precise privind nutritia (de exemplu, efectele vitaminei C) ori afirmatiile legate de sănătate (de exemplu, "ajuta la o digestie sanatoasa") se vor baza pe fapte ştiinţifice solide şi nu vor crea impresii inselatoare privind beneficii nutritionale sau de sănătate ale alimentului respectiv.
 + 
Articolul 17Ilustrarea cu fructe şi/sau porţiuni vegetale nu este permisă decât în cazul în care fructele (sau părţi de fruct – suc de fructe, pulpa de fruct) şi/sau portiunile vegetale sunt înscrise pe eticheta produsului şi se regăsesc în conţinutul sau în proporţie de minimum 4%.
 + 
Articolul 18În cazul utilizării la fabricarea alimentelor numai a aromelor se interzice ilustrarea, desenarea sau orice alte forme de reprezentare a fructelor şi/sau a portiunilor vegetale.
 + 
Articolul 19Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi de prevenire, tratare sau vindecare a bolilor şi nu se vor face referiri la astfel de proprietăţi; sunt exceptate de la aceasta interdicţie apele minerale naturale, care sunt utilizate ca medicamente sau în scopuri curative în staţiunile balneare.Publicitate la produse medicamentoase
 + 
Articolul 20Prin publicitate audiovizuala pentru produse medicamentoase şi tratamente medicale se înţelege orice formă de promovare, efectuată în cadrul serviciilor de programe, destinată sa stimuleze distribuirea, consumul sau vânzarea acestora.
 + 
Articolul 21(1) Publicitatea şi teleshoppingul sunt permise numai în cazul produselor medicamentoase şi tratamentelor medicale care nu necesita prescripţie medicală.(2) Reclama va avertiza publicul dacă produsele eliberate fără prescripţie medicală conţin substanţe care pot dăuna sănătăţii.
 + 
Articolul 22Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul la produsele medicamentoase care conţin substanţe psihotrope sau narcotice, în sensul convenţiilor internaţionale.
 + 
Articolul 23Publicitatea pentru produsele medicamentoase trebuie să încurajeze folosirea raţională a acestora, să le prezinte în mod obiectiv, fără a le exagera calităţile terapeutice.
 + 
Articolul 24Promovarea produselor medicamentoase şi a tratamentelor medicale, în serviciile de programe audiovizuale, va include obligatoriu următoarele:a) numele produsului;b) denumirea comuna, dacă produsul conţine un singur ingredient activ;c) indicaţia (pentru ce se foloseşte produsul sau tratamentul medical respectiv);d) avertizarea, sonora şi scrisă, timp de minimum 6 secunde, prezentată la sfârşitul clipului publicitar a cărui durata depăşeşte 10 secunde: "Acest produs se poate elibera fără prescripţie medicală. Se recomanda citirea cu atenţie a prospectului. Dacă apar manifestări neplacute, adresati-va medicului sau farmacistului."
 + 
Articolul 25(1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive şi tratamente medicale prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane care, datorită celebritatii lor, pot incuraja consumul acestor produse sau tratamente.(2) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping care înfăţişează medici, stomatologi, farmacisti sau asistente medicale care recomanda ori avizează medical produse medicamentoase, tratamente medicale, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive sau produse de larg consum.(3) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive, tratamente medicale, produse de larg consum, dacă prezentările conţin recomandări sau avize ale asociaţiilor medicale.(4) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive, tratamente medicale, produse de larg consum, dacă prezentările asociaza elemente din domeniul medical ce pot sugera un acord sau o recomandare medicală.
 + 
Articolul 26(1) Nici un fel de mesaj publicitar pentru produse medicamentoase sau tratamente medicale nu poate fi adresat persoanelor care au vârsta mai mica de 16 ani.(2) Este interzisă difuzarea de publicitate la produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive şi tratamente medicale, în emisiuni pentru copii sau în pauzele publicitare care preceda sau urmează unor astfel de emisiuni.(3) Producătorii şi distribuitorii de produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive şi tratamente medicale nu pot sponsoriza programele sau emisiunile destinate copiilor.
 + 
Articolul 27(1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping:a) la produse pentru tratarea alcoolismului;b) la tratamente clinice împotriva caderii parului;c) pentru hipnoza, terapie prin hipnoza, psihologie, psihanaliza sau psihiatrie;d) la acele produse medicamentoase al căror cost este compensat.(2) Este interzisă menţionarea, în publicitate sau teleshopping, a unor indicaţii terapeutice ca:a) tuberculoza;b) bolile cu transmisie sexuală;c) alte boli infectioase grave;d) cancer şi alte boli tumorale;e) insomnia cronica;f) diabet şi alte boli metabolice.
 + 
Articolul 28Publicitatea la produsele medicamentoase nu trebuie să conţină nici o menţiune care:a) sa dea impresia ca o consultatie medicală sau o intervenţie chirurgicala nu sunt necesare, în special prin oferirea unor sugestii de diagnostic sau tratament la distanta;b) sa sugereze ca efectul tratamentului cu produsul medicamentos respectiv este garantat, nu este însoţit de efecte secundare sau este mai bun decât ori echivalent cu cel al altui tratament sau produs medicamentos;c) sa sugereze ca starea de sănătate a publicului ar putea fi îmbunătăţită prin consumul respectivului produs;d) sa sugereze ca starea de sănătate a publicului ar putea fi afectată dacă nu consuma produsul respectiv; aceasta interdicţie nu se aplică la campaniile de vaccinare susţinute de industria farmaceutica şi aprobate de Ministerul Sănătăţii;e) sa sugereze ca respectivul produs medicamentos este un aliment, produs cosmetic sau alt bun de larg consum;f) sa sugereze ca siguranţa sau eficienta produsului medicamentos se datorează faptului ca este natural;g) ar putea, prin descrierea sau reprezentarea detaliată a unor simptome sau a unor cazuri clinice, sa ducă la un autodiagnostic eronat;h) să se refere, în termeni improprii sau incorecti, la vindecare;i) foloseşte în termeni improprii, alarmanti sau incorecti, imagini, scheme ori fotografii care arata modificări ale organismului uman provocate de boli sau leziuni ori de acţiunea produselor medicamentoase asupra organismului uman sau a unor părţi ale acestuia;j) evidenţiază ca respectivul produs medicamentos este autorizat de Agenţia Naţionala a Medicamentului.
 + 
Articolul 29(1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping la produse şi tratamente naturiste, care, după caz, nu sunt însoţite de avertizarea, sonora şi scrisă:a) "produs neatestat medical";b) "metoda neatestata medical".(2) În cazul în care produsele şi tratamentele naturiste au fost verificate din punct de vedere medical, acest lucru va fi atestat de către Colegiul Medicilor din România.(3) Avertizarea prevăzută la alin. (1) se va face la finalul mesajului publicitar.
 + 
Articolul 30Publicitatea şi teleshoppingul pentru produse şi tratamente homeopate sunt permise numai pentru produsele şi tratamentele avizate de Ministerul Sănătăţii sau de Colegiul Medicilor din România.
 + 
Articolul 31Este interzisă difuzarea de emisiuni sau teleshopping în care sunt prezentate cazuri de vindecare a unor boli grave cu ajutorul tratamentelor convenţionale sau neconventionale, dacă diagnosticul şi actele medicale care îl atesta nu au fost certificate de Colegiul Medicilor din România sau dacă, în emisiune sau în teleshopping, nu este prezent şi un reprezentant al Colegiului Medicilor din România care să certifice din punct de vedere medical rezultatele obţinute.
 + 
Articolul 32Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping în care se sugereaza ca este necesar ca oricine să-şi suplimenteze dieta cu vitamine şi minerale sau ca astfel de suplimente pot sa imbunatateasca funcţii fizice ori mentale care în mod normal sunt bune.
 + 
Articolul 33Emisiunile audiovizuale, publicitatea şi teleshoppingul destinate produselor sau tratamentelor pentru slabit şi pentru menţinerea greutatii corporale, fără indicaţii terapeutice, vor respecta următoarele condiţii:a) sa existe dovezi medicale, de încredere, pentru fiecare afirmatie privind efectele benefice ale produselor sau tratamentelor;b) sa indice, când se afirma ca greutatea unei persoane a scăzut cu o anumită valoare, perioada în care s-a realizat această scădere;c) greutatea pierdută şi perioada în care s-a obţinut trebuie să fie compatibile cu practicile medicale şi de dieta, general acceptate, şi sa nu semnifice calităţi nereprezentative ale produsului sau serviciului medical oferit;d) în cazul alimentelor şi băuturilor cu cantităţi calorice scăzute, dacă sunt prezentate ca o parte a regimului de slabire, se va indica faptul ca produsul respectiv poate conduce la pierderea de greutate numai ca parte a unei diete ce controlează caloriile/energia;e) în cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate în diete cu restrictii calorice, care, conform instrucţiunilor producătorului, înlocuiesc în totalitate sau în parte aportul alimentar zilnic, acestea nu pot fi promovate sub alt nume decât "substitut alimentar complet pentru slabit" sau "substitut alimentar parţial pentru slabit";f) în cazul produselor alimentare şi al băuturilor cu cantităţi calorice scăzute nu se vor face referiri la rata sau la mărimea scaderii în greutate ca rezultat al utilizării respectivelor produse sau la reducerea senzatiei de foame ori la creşterea senzatiei de satietate.
 + 
Articolul 34(1) Promovarea sau prezentarea produselor şi tratamentelor pentru slabit ori pentru menţinerea greutatii corporale trebuie să includă avertizarea, sonora şi scrisă, cu o durată de minimum 5 secunde, "Consultaţi medicul înainte de a urma dieta"; dieta trebuie prezentată sau promovata ca o măsura pe termen scurt.(2) Sunt interzise marturiile sau relatarea unor cazuri particulare care să justifice urmarea dietei respective.
 + 
Articolul 35Publicitatea şi teleshoppingul pentru orice fel de produs sau tratament pentru slabit ori pentru menţinerea greutatii corporale vor respecta următoarele condiţii:a) nu se vor adresa persoanelor sub 18 ani şi vor avertiza publicul asupra acestui aspect printr-un insert scris şi/sau sonor;b) nu pot fi difuzate în emisiunile pentru copii sau în pauzele publicitare care preceda sau urmează unor astfel de emisiuni;c) nu se vor adresa în mod direct persoanelor obeze, nu vor include exemple cu cazuri în care se vorbeşte despre sau apar persoane care ar fi fost obeze înainte de a utiliza produsele sau serviciul căruia i se face publicitate;d) nu vor sugera sau nu vor afirma ca a fi subponderal este adecvat sau de dorit.Publicitatea politica şi publicitatea referitoare la exercitarea unor profesii
 + 
Articolul 36(1) În sensul prezentei decizii, constituie publicitate politica clipurile publicitare care promovează un partid, un om politic sau un mesaj politic.(2) Publicitatea politica este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.
 + 
Articolul 37(1) Este interzisă publicitatea la cabinetele notariale şi la orice formă de exercitare a profesiei de avocat.(2) Este interzisă publicitatea care promovează executori judecătoreşti şi experţi judiciari.
 + 
Articolul 38(1) Membrii activi ai baroului de avocaţi nu pot realiza sau modera emisiuni în care se dezbat cazuri aflate în cercetare sau pe rolul instanţelor de judecată.(2) Participarea şi intervenţiile avocaţilor în emisiunile audiovizuale în care se dezbat cazuri aflate în cercetare sau pe rolul instanţelor şi în care aceştia sunt angajaţi vor respecta normele deontologice ale profesiei de avocat.
 + 
Articolul 39(1) Este interzisă orice formă de publicitate pentru cabinetele medicale private.(2) Participarea şi intervenţiile medicilor în emisiuni sau programe pe teme medicale vor respecta principiile deontologice înscrise în Codul de deontologie medicală adoptat de Colegiul Medicilor din România.(3) În emisiunile audiovizuale pe teme medicale nu se vor recomanda medicamente, identificate prin marca sau denumire comercială, tratamente medicale şi cabinete medicale private.Dispoziţii finale
 + 
Articolul 40(1) Nerespectarea dispoziţiilor prezentei decizii, cu excepţia art. 38 alin. (2) şi art. 39 alin. (2), se sancţionează, după caz, potrivit dispoziţiilor art. 90 sau 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002.(2) În cazul nerespectării dispoziţiilor art. 38 alin. (2) şi art. 39 alin. (2) Consiliul Naţional al Audiovizualului va sesiza Uniunea Avocaţilor din România sau Colegiul Medicilor din România, solicitandu-le sa analizeze în ce măsura au fost respectate principiile deontologice stabilite de acestea şi sa sanctioneze conduitele necorespunzătoare în conformitate cu prevederile statutare.
 + 
Articolul 41La data intrării în vigoare a prezentei decizii se abroga Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 21/2003 privind publicitatea şi teleshoppingul la produse medicamentoase, tratamente medicale şi suplimente nutritive, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 4 martie 2003, Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 22/2003 privind unele reguli ale publicităţii şi teleshoppingului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 13 februarie 2003, Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 36/2003 privind publicitatea la băuturi alcoolice distilate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 10 martie 2003, Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 38/2003 privind publicitatea politica şi publicitatea referitoare la exercitarea unor profesii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 7 martie 2003.Preşedintele Consiliului Naţionalal Audiovizualului,Ralu FilipBucureşti, 30 iunie 2003.Nr. 123.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x