DECIZIE nr. 123 din 16 aprilie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 397 din 10 iunie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 39 07/02/2002
ActulREFERIRE LADECIZIE 194 19/06/2001
ActulREFERIRE LADECIZIE 190 19/06/2001
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 7 19/07/2001 ART. 44
ActulREFERIRE LAOUG 87 29/06/2000
ActulREFERIRE LAOG 79 30/08/1999 ART. 4
ActulREFERIRE LAOG 79 30/08/1999 ART. 43
ActulREFERIRE LALEGE (R) 92 04/08/1992 ART. 103
ActulREFERIRE LALEGE 42 28/04/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 42 28/04/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 42 28/04/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 42 28/04/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE 42 28/04/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE 42 28/04/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE 42 28/04/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE 42 28/04/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
ActulREFERIRE LALEGE 29 07/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 368 02/10/2003

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 44 alin. (1), (2), (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorPaula C. Pantea – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 44 alin. (1), (2), (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, excepţie ridicată de Şerban Popescu în Dosarul nr. 617/A/2001 al Curţii de Apel Craiova – Secţia contencios administrativ.La apelul nominal se constata lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate. Deşi prin mai multe decizii Curtea a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), ale art. 43^1 şi 43^2 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, se solicita reconsiderarea acestei jurisprudente. În acest sens se arata ca art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicată, prevede că stabilirea pensiei pentru magistraţi se face corespunzător veniturilor nete la care se aplică procentul de 80%, aceasta fiind o primă impozitare. O a doua impozitare a pensiei de magistrat este reglementată de dispoziţiile ordonanţei criticate care prevăd ca pensiile, indiferent dacă sunt stabilite pe baza veniturilor brute sau a veniturilor nete, sunt supuse impozitului pe venit. În consecinţa, se apreciază ca textele legale criticate contravin dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie în măsura în care se aplică dubla impozitare.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, retine următoarele:Prin Încheierea din 20 iunie 2001 Curtea de Apel Craiova – Secţia contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), ale art. 43^1 şi 43^2 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicată de Şerban Popescu în Dosarul nr. 617/A/2001 cu ocazia judecării acţiunii formulate împotriva Casei judeţene de pensii Dolj, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, pentru contestarea deciziei de pensie.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile criticate, în baza cărora este impozitată pensia de magistrat, contravin prevederilor art. 53 alin. (2) din Constituţie referitoare la aşezarea justa a sarcinilor fiscale, deoarece impozitarea pensiei se aplică pensiei stabilite în funcţie de salariul net. În felul acesta se aplică o dubla impozitare, şi anume "o impozitare pe salariul de magistrat şi alta pe pensie".Curtea de Apel Craiova – Secţia contencios administrativ considera ca "pensia fiind o remuneraţie, deci un venit, este normal să fie impozitată, dar în limitele prevăzute de lege".Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul apreciază ca "prevederile art. 43^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificările şi completările ulterioare pot fi apreciate ca neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 53 alin. (2) din Constituţie, numai în măsura în care se aplică unor pensii stabilite pe baza veniturilor nete ale beneficiarilor". În motivarea acestui punct de vedere se arata ca "pensia de serviciu a magistraţilor se stabileşte în baza art. 103 alin. (1) din Legea nr. 92/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”, care prevede că aceasta este în cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime în munca şi sporul de stabilitate în magistratura, avute la data pensionării. În consecinţa, potrivit punctului de vedere al Guvernului, „susţinerea reclamantului ca, în cazul pensiei de serviciu a magistraţilor, stabilită potrivit art. 43^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică o dubla impozitare […] este corecta”.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum acesta a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 4 alin. (1) lit. d^1) şi ale art. 43^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000, dispoziţii legale care au următorul conţinut:– Art. 4 alin. (1) lit. d^1): "Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt: […] d^1) venituri din pensii, pentru suma ce depăşeşte 2.000.000 lei pe luna.";– Art. 43^1 : "(1) Este impozabilă totalitatea veniturilor nete, încasate cu titlu de pensie de către contribuabili, plătite atât din fonduri constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurare socială, cat şi cele primite cu titlu de pensie finanţată de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depăşeşte suma de 2.000.000 lei pe luna.(2) Venitul net din pensie reprezintă diferenţa dintre venitul brut din pensie şi contribuţia pentru asigurările sociale de sănătate.(3) Venitul brut din pensie reprezintă sumele plătite cu titlu de pensii de asigurări sociale de stat şi, după caz, pensii plătite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordată pentru asigurări sociale de sănătate.(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe neimpozabile lunare de 2.000.000 lei."Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, prin Ordonanţa Guvernului nr. 7 din 19 iulie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, intrata în vigoare la 1 ianuarie 2002, dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 şi prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 au fost abrogate.Deşi prevederile legale criticate au fost abrogate, art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 a preluat integral prevederile art. 43^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, modificate prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, cu singura diferenţa ca plafonul de venituri impozabile lunar din pensii a fost stabilit începând cu 5.000.000 lei. Întrucât soluţia legislativă ulterioară a fost, în esenta, păstrată, motivele excepţiei de neconstituţionalitate formulate de autorul acesteia subzistă. Asa fiind, prin prezenta decizie Curtea urmează să se pronunţe asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. 44 alin. (1), (2), (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001. Aceste dispoziţii au următorul conţinut:– Art. 44: "(1) Este impozabilă totalitatea veniturilor nete, încasate cu titlu de pensie de către contribuabili, plătite atât din fonduri constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurare socială, cat şi cele primite cu titlu de pensie finanţată de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depăşeşte suma de 5.000.000 lei pe luna.(2) Venitul net din pensie reprezintă diferenţa dintre venitul brut din pensie şi contribuţia pentru asigurările sociale de sănătate.(3) Venitul brut din pensie reprezintă sumele plătite cu titlu de pensii de asigurări sociale de stat şi, după caz, pensii plătite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordată pentru asigurări sociale de sănătate.(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe neimpozabile lunare de 5.000.000 lei."Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine ca dispoziţiile criticate contravin dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora "Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale", întrucât, în realitate, în cazul magistraţilor se prevede o dubla impozitare "o dată ca salariu şi a doua oara ca pensie". Aceasta critica are la baza reglementarea cuprinsă în art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicată, cu modificările ulterioare, conform căreia pensia de serviciu a magistraţilor este „în cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime în munca şi sporul de stabilitate în magistratura, avute la data pensionării”.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca textele criticate au mai format obiect al controlului de constituţionalitate.Curtea Constituţională s-a pronunţat asupra constituţionalităţii prevederilor art. 4 şi 43^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, respingând prin mai multe decizii excepţiile ridicate. În acest sens menţionăm, de exemplu: Decizia nr. 190/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 14 septembrie 2001; Decizia nr. 194 din 19 iunie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001; Decizia nr. 39 din 7 februarie 2002, încă nepublicata. Prin Decizia din 7 februarie 2002 Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate, apreciind ca susţinerea autorilor excepţiei în legătură cu dubla impozitare nu corespunde realităţii, întrucât sistemul de calcul instituit prin dispoziţiile cuprinse la art. 103 din Legea nr. 92/1992, republicată, nu poate fi considerat un impozit pe pensie, ci doar o modalitate de stabilire a acesteia. În conformitate cu dispoziţiile art. 4 şi 43^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, modificată, iar de la 1 ianuarie 2002, conform dispoziţiilor art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001, venitul din pensie se impozitează o singură dată, în condiţiile prevăzute de textul criticat.Soluţia pronunţată anterior şi considerentele menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţa, întrucât nu au intervenit elemente noi de natura sa modifice jurisprudenta Curţii.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu majoritate de voturi,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 44 alin. (1), (2), (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, excepţie ridicată de Şerban Popescu în Dosarul nr. 617/A/2001 al Curţii de Apel Craiova – Secţia contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 aprilie 2002.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x