DECIZIE nr. 121 din 24 aprilie 2001

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 13 august 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 259 05/12/2000
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000 ART. 57
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 148 27/07/1999 ART. 14
ActulREFERIRE LALEGE 196 27/10/1998
ActulREFERIRE LAOUG 50 14/12/1998
ActulREFERIRE LAOUG 82 23/12/1997
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 41
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte



Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorGabriela Ghita – procurorGabriela Dragomirescu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicată de Societatea Comercială „RAT COMPANY” – S.R.L. din comuna Recea în Dosarul nr. 8.622/2000 al Tribunalului Cluj – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal se constata lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, ca fiind inadmisibila, deoarece dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate în temeiul art. 57 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 14 decembrie 2000, pronunţată în Dosarul nr. 8.622/2000, Tribunalul Cluj – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicată de Societatea Comercială „RAT COMPANY” – S.R.L. din comuna Recea într-o cauza având ca obiect recursul declarat de către aceasta societate comercială împotriva Sentinţei civile nr. 5.296/2000, pronunţată de Judecătoria Cluj-Napoca în Dosarul nr. 570/2000.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999, care reglementează „confiscarea bunurilor sau a sumelor rezultate din vânzări, a faptei de a comercializa băuturi fără a utiliza formulare speciale”, încalcă prevederile art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, potrivit cărora averea dobandita licit nu poate fi confiscată, iar caracterul licit al dobândirii se prezuma.Tribunalul Cluj – Secţia comercială şi de contencios administrativ apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, se arata ca potrivit prevederilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 se sancţionează cu amendă şi confiscare desfăşurarea de activităţi de comercializare a produselor supuse autorizării fără autorizaţie ori fără a folosi facturi fiscale în regim special, iar „în cauza au fost confiscati banii rezultaţi din săvârşirea unei contravenţii, deci bunuri care, potrivit art. 41 pct. 8 din Constituţie, pot fi confiscate”.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată este inadmisibila. Se arata ca textul de lege criticat şi-a încetat aplicabilitatea, în conformitate cu dispoziţiile art. 57 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000. Se mai arata ca potrivit art. 23 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, dacă excepţia este inadmisibila, instanţa de judecată o respinge printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constituţională.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională constata ca este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 360 din 29 iulie 1999, dispoziţii potrivit cărora „Desfăşurarea de activităţi de comercializare a produselor supuse autorizării fără autorizaţie ori fără a folosi facturi fiscale în regim special, conform prezentei ordonanţe de urgenţă, constituie fapta ilicită şi se sancţionează potrivit legii”.Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine ca acest text de lege contravine prevederilor art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie, care dispun: "(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se prezuma.(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii."Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea Constituţională constata ca potrivit art. 57 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produsele supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, „[…] se abroga prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobată şi modificată prin Legea nr. 196/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.”Rezultă ca la data intrării în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 27/2000, conform prevederilor art. 57 alin. (1) din aceasta, la data de 15 februarie 2000 se abroga şi Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte.Asa fiind, în temeiul art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, potrivit căruia aceasta „[…] decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţa în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei”, coroborat cu alin. (6) al aceluiaşi articol, care dispune ca „[…] excepţia este inadmisibila, fiind contrară prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanţa o respinge printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constituţională”, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 urmează să fie respinsă ca fiind inadmisibila.Pe de altă parte Curtea constata ca excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată la data de 14 decembrie 2000, data la care dispoziţiile legale criticate nu mai erau în vigoare, astfel încât, în conformitate cu dispoziţiile art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, anterior citate, însăşi instanţa de judecată trebuia sa respingă excepţia, ca fiind inadmisibila, printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constituţională.În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţională prin mai multe decizii, de exemplu, prin Decizia nr. 259 din 5 decembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 5 ianuarie 2001.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 14 alineatul ultim din Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicată de Societatea Comercială „RAT COMPANY” – S.R.L. din comuna Recea în Dosarul nr. 8.622/2000 al Tribunalului Cluj – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 aprilie 2001.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Gabriela Dragomirescu–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x