DECIZIE nr. 118 din 23 septembrie 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 372 din 1 octombrie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 48 21/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE 48 21/05/1992 ART. 32
ActulREFERIRE LALEGE (R) 70 26/11/1991
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind condiţiile de prezentare şi duratele programelor destinate campaniei electorale pentru alegerile locale



Pentru aplicarea prevederilor art. 32 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 48/1992 şi în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 70/1991*) privind alegerile locale, republicată, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 29 din Legea audiovizualului,––––Notă *) Legea nr. 70/1991 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996, şi a mai fost modificată prin Legea nr. 164 din 30 iulie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 284 din 31 iulie 1998.Consiliul Naţional al Audiovizualului decide: + 
Articolul 1Se aprobă condiţiile de prezentare şi duratele programelor destinate campaniei electorale pentru alegerile locale, prezentate în anexele nr. 1 şi 1 a), care fac parte integrantă din prezenta decizie.
 + 
Articolul 2Decizia intră în vigoare la data adoptării ei şi va fi adusă la cunoştinţa publică prin mijloacele de informare în masa.Titularii licenţelor de emisie, precum şi orice alte persoane interesate pot intră în posesia prezentei decizii la sediul Consiliului Naţional al Audiovizualului.Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii se abroga Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 2 din 18 aprilie 1996 privind condiţiile de prezentare şi duratele programelor destinate campaniei electorale pentru alegerile locale.PREŞEDINTELE CONSILIULUINAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI,MIRCEA SORIN MOLDOVAN
 + 
Anexa 1CONDIŢIILE DE PREZENTAREŞI DURATELE PROGRAMELOR DESTINATE CAMPANIEI ELECTORALE PENTRU ALEGERILE LOCALECampania electorală pentru alegerile locale se va desfăşura în conformitate cu prevederile Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale, republicată, cu modificările ulterioare.La campania electorală vor participa candidaţii partidelor parlamentare şi ai celor neparlamentare, ai aliantelor politice şi ai aliantelor electorale, ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi candidaţii independenţi, potrivit art. 57 din Legea nr. 70/1991, republicată.În campania electorală pentru alegerile locale candidaţii se bucura de sanse egale şi au acces la posturile de radio şi de televiziune, publice şi particulare, pentru prezentarea platformei electorale.Posturile de radio şi de televiziune, publice şi particulare, inclusiv cele prin cablu, cărora Consiliul Naţional al Audiovizualului le-a autorizat serviciul "C", vor dovedi prin activitatea lor în perioada electorală o deschidere reală spre valorile autentice ale democraţiei, asigurând, într-o atmosfera de urbanitate şi egalitate de tratament, pluralismul opiniilor şi echidistanta.În cursul emisiunilor electorale candidaţii îşi pot exprima opiniile fără ca prin intervenţiile lor:– sa conteste ordinea constituţională;– sa pună în pericol ordinea publică, siguranţa persoanelor şi a bunurilor;– să se abata de la schimbul de idei, inlocuind argumentele întemeiate pe probe obiective, indiscutabile, cu referiri sau aluzii la temperamentul, caracterul, viaţa personală ale interlocutorului (adversarului), precum şi la opţiunile sale profesionale şi intelectuale);– sa defaimeze sau sa atenteze la onoarea altei persoane. În cadrul emisiunilor care au caracter electoral este interzisă combinarea de culori, de semne grafice sau de sunete care să evoce simbolurile naţionale ale României sau ale altui stat.Posturile de radio şi de televiziune, publice şi particulare, precum şi societăţile de televiziune prin cablu au obligaţia sa reflecte întreaga campanie electorală în spiritul Constituţiei (art. 1, 4 şi 13).Intervenţiile electorale pot varia ca durata între 3 şi 10 minute (etaloanele sunt de 3 minute – cele scurte, de 5 minute – cele medii şi de 10 minute – cele lungi).Timpii de antena la radiodifuziunile şi la televiziunile publice şi particulare, inclusiv la cele prin cablu, care operează autorizat serviciul "C" (producţie proprie), se acordă partidelor politice, aliantelor politice şi aliantelor electorale, conform legii electorale, în fiecare dintre zilele de marti, miercuri, joi, vineri şi sambata, la ore de maxima audienta. Candidaţii independenţi din circumscripţiile electorale din municipiul Bucureşti şi cei din resedintele de judeţ, care nu sunt în raza de acoperire a unui studiou, au acces la serviciile publice naţionale de radiodifuziune şi de televiziune în acelaşi interval de timp de 5 minute pe toată durata campaniei electorale.Emisiunile electorale vor fi realizate în direct sau vor fi înregistrate, în proportiile stabilite de candidaţi.În cazul utilizării unor materiale de arhiva audiovizuala:* se va face menţiunea imagini de arhiva şi se va preciza data filmarii;* nu sunt permise montajele care, în loc sa pună în dezbatere publică, argumentata, punctele de vedere ale interlocutorului (adversarului), defaimeaza şi aduc atingere onoarei acestuia.Materialele care servesc la întocmirea unui bilanţ al acţiunilor trecute, în vederea unui mesaj cu caracter electoral, sunt considerate ca făcând parte din spaţiul de emisie acordat campaniei electorale. Acel timp va fi considerat spaţiu de emisie folosit de candidat pentru campania electorală.Campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune publice se va face gratuit, conform art. 57 din Legea nr. 70/1991, republicată.Posturile de radio şi de televiziune particulare pot oferi acces candidaţilor în condiţiile Legii nr. 70/1991, republicată, garantandu-le acestora condiţii egale.Accesul partidelor politice, al aliantelor politice, al aliantelor electorale, precum şi al candidaţilor independenţi şi al organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale la posturile private de radiodifuziune şi de televiziune, inclusiv la televiziunile prin cablu, care operează autorizat serviciul "C", se face prin contract încheiat între mandatarii financiari şi respectivele posturi. Fiecare post va practica tarife unice pe unitatea de timp de emisie pentru toţi solicitanţii.La posturile de radio şi de televiziune publice vor fi oferite zilnic (marti-sambata) mai multe programe, structurate astfel: * o agenda electorală de 10-15 minute, programata în cursul diminetii între orele 9,00-11,00 la televiziune şi între orele 11,00-13,00 la radio;* un studiou electoral de 60 de minute, programat între orele 18,00-20,00 la televiziune şi între orele 17,00-19,00 la radio.Posturile de radio şi de televiziune particulare vor adopta aceeaşi structura pentru programele electorale (agenda electorală şi studiou electoral), cu duratele şi cu orarele sus-menţionate.Posturile publice de radio şi de televiziune vor realiza şi vor difuza în perioada campaniei electorale şi programe de informare, în cadrul cărora să se dea explicaţii clare şi complete despre sistemul electoral, tehnica votării şi calendarul campaniei electorale.Redactorii emisiunilor informative ale posturilor de radio şi de televiziune, publice şi particulare, au obligaţia să fie corecti şi impartiali în comentariile lor privind campania electorală.Toate posturile de radio şi de televiziune, publice şi particulare, care emit pe cale radioelectrica, inclusiv televiziunile prin cablu, cărora Consiliul Naţional al Audiovizualului le-a autorizat serviciul "C", au obligaţia ca, în timpul campaniei electorale, sa nu prezinte candidaţi în jurnalele lor de ştiri, evenimentele electorale ale zilei urmând să fie tratate ca ştiri de presa. Fac excepţie candidaţii care au deja funcţii publice pe plan local şi care pot fi prezenţi în asemenea emisiuni, în minimum de timp necesar pentru comunicarea unei informaţii (de regula, maximum un minut). Informaţia nu trebuie să cuprindă nici un mesaj electoral. De asemenea, respectivele posturi de radio şi de televiziune nu vor invita şi nu vor prezenta candidaţii în emisiuni de alta natura decât cele cu caracter electoral.Partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, precum şi candidaţii independenţi şi cei ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale au obligaţia să solicite, conform legii electorale, în termen de 5 zile de la declanşarea campaniei electorale, conducerii posturilor de radiodifuziune şi de televiziune, publice şi particulare, acordarea timpilor de antena. Solicitarile peste acest termen nu se iau în considerare.Atât emisiunile legate de campania electorală, cat şi intervenţiile candidaţilor, nominalizate ca atare, vor fi anunţate din timp (cu minimum 24 de ore înaintea respectivei emisiuni) de posturile de radio şi de televiziune, publice şi particulare.Dacă la o emisiune electorală participa doi sau mai mulţi candidaţi, ordinea prezentarilor va fi stabilită după criteriul tragerii la sorţi.Emisiunile cu caracter electoral nu se reprogrameaza.Cu 24 de ore înainte de ziua alegerilor şi în ziua alegerilor, posturile de radio şi de televiziune, publice şi particulare, nu vor transmite informaţii sau comentarii privind campania electorală şi nu vor invita sau prezenta candidaţi în emisiuni. Fac excepţie, potrivit legii, comunicatele provenind de la comisiile electorale.Sondajele de opinie care se difuzează în afară emisiunilor electorale au caracter de ştiri de presa, urmând regimul acestora, şi nu vor conţine comentarii sau interpretări ale celor care le prezintă la posturile de radio sau de televiziune.Emisiunile de radio şi de televiziune cu caracter electoral vor fi înregistrate şi ţinute la dispoziţia Consiliului Naţional al Audiovizualului pe toată durata campaniei electorale.Cu 48 de ore înainte de ziua votării şi în ziua votării nici un sondaj nu va fi comunicat pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi particulare. De asemenea, în ziua votării nu va fi comunicat nici un rezultat electoral parţial înainte de închiderea ultimei secţii de votare.Posturile de radio şi de televiziune, publice şi particulare, au obligaţia să asigure dreptul la replica stabilit de Consiliul Naţional al Audiovizualului prin Decizia nr. 175/1993.În cadrul programelor destinate campaniei electorale se pot folosi şi spoturi publicitare electorale.Mesajele publicitare cu caracter electoral vor fi transmise în vecinătatea nemijlocită a spaţiului electoral acordat unui candidat, separate prin generic şi specificându-se ca este vorba de publicitate electorală. Durata acestora face parte din timpii de antena acordati fiecărui candidat pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi particulare.Spaţiile de publicitate electorală acordate la posturile de radio şi de televiziune, publice şi particulare, nu pot depăşi 10% din timpul total acordat fiecărui candidat pentru campania electorală.Durata acestora nu se include în timpul maxim de publicitate comercială autorizata.Nu este permisă introducerea mesajelor electorale în publicitatea inserată în programele de radio şi de televiziune, alta decât cea cu caracter electoral.Este interzisă publicitatea electorală cu 24 de ore înainte de ziua votării şi în ziua votării.Posturile de radio şi de televiziune particulare, care intenţionează sa difuzeze emisiuni electorale, au obligaţia sa comunice acest fapt Consiliului Naţional al Audiovizualului, conform modelului prezentat în anexa nr. 1a), în termen de 5 zile de la data aducerii la cunoştinţa publică a datei alegerilor prin publicarea în Monitorul Oficial al României, şi să facă publică aceasta intenţie prin presa sau prin programele lor.Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage după sine sancţiuni conform Legii audiovizualului nr. 48/1992 şi Legii nr. 70/1991, republicată, cu modificările ulterioare.
 + 
Anexa 1a)

       
  Societatea Comercială . . . . . . . .
  Licenţa de emisie nr. . . . . . . . .
  Decizia de autorizare nr. . . . . . .
  pentru . . . . . . . . . . . . . . . .
  în localitatea . . . . . . . . . . . .
   
    Către
    CONSILIUL NAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
    DIRECŢIA GENERALĂ L.A.R.
    Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 14, sectorul 5, cod 70060
    Fax 01.312.46.34
  În conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului Naţional al
  Audiovizualului nr. 118 din 23 septembrie 1998, vă comunicăm că postul nostru de radio/televiziune/distribuţie prin cablu serviciul "C" intenţionează să difuzeze emisiuni destinate campaniei electorale pentru alegerile locale, respectând condiţiile de prezentare şi duratele programelor electorale prevăzute în decizia sus-menţionată.
  Estimăm că difuzarea acestor emisiuni va începe la data de . . . şi că acestea vor fi programate în zilele săptămânii stabilite prin decizie, în funcţie de volumul solicitărilor, între orele: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Persoanele din cadrul studioului nostru, învestite cu responsabilităţi directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale, sunt: . . . . . . . . . . . . . . , având funcţia de . . . . . . . . . . . . . . . . ; . . . . . . . . . . . . . . , având funcţia de . . . . . . . . . . . . . . . . , şi pot fi contactate la telefon . . . . . ., fax: . . . . . . . . .
   
      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
      (semnătura şi ştampila titularului de licenţă de emisie)

    NOTĂ:    Pentru societăţile comerciale care deţin mai multe licenţe de emisie, aceasta comunicare se face pentru fiecare post în parte.–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x