Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 320 din 14 iunie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
privind excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, modificată
Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorGabriela Ghita – procurorDoina Suliman – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, cu modificările ulterioare, excepţie ridicată de Fundaţia independenta pentru tineret Timiş în Dosarul nr. 5.294/CA/2000 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal Ministerul Finanţelor Publice este reprezentat de consilier juridic Nicoleta Negut. Lipsesc autorul excepţiei şi celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul părţii prezente arata ca excepţia este inadmisibila, deoarece Legea nr. 105/1997 a fost abrogată, ulterior sesizării, prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 13/2001.Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere ca legea criticata a fost abrogată expres, solicita respingerea excepţiei ca fiind inadmisibila.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 10 octombrie 2000, pronunţată în Dosarul nr. 5.294/CA/2000, Curtea de Apel Timişoara – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, modificată. Excepţia a fost ridicată de Fundaţia independenta pentru tineret Timiş în cadrul unei acţiuni civile formulate în baza contenciosului administrativ.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile legale criticate "referitoare la termenul de 15 zile, dacă ar fi în sensul că depăşirea acestui termen ar împiedica partea să se adreseze justiţiei pentru judecarea fondului contestaţiei sale", contravin art. 21 din Constituţie, care consacra principiul accesului liber la justiţie.Instanţa de judecată, exprimandu-şi opinia, apreciază ca excepţia este neîntemeiată, deoarece "este prioritara excepţia de tardivitate a introducerii acţiunii în raport de dispoziţiile Legii nr. 105/1997 unde termenele privind exercitarea în procedura prealabilă sunt de decădere şi neexercitarea lor conform legii duce la decăderea dreptului de a formula acţiune în justiţie”.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca excepţia este neîntemeiată.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum este invocată de autorul acesteia, îl constituie dispoziţiile art. 4 din Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 30 iunie 1997, modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 13/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 36 din 29 ianuarie 1999.În esenta, critica de neconstituţionalitate consta în susţinerea potrivit căreia dispoziţiile art. 4 din Legea nr. 105/1997 încalcă prevederile constituţionale ale art. 21 privind accesul liber la justiţie.Examinând excepţia, Curtea constata ca ulterior sesizării sale a fost emisă Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 13 din 26 ianuarie 2001 privind soluţionarea contestaţiilor împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finanţelor Publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 6 februarie 2001. Potrivit art. 16 din ordonanţa, pe data intrării sale în vigoare se abroga Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, modificată.Asa fiind, rezultă ca, în temeiul dispoziţiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată (potrivit cărora aceasta „[…] decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţa în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei”), dispoziţii coroborate cu cele ale art. 23 alin. (6) din aceeaşi lege (care prevăd ca „[…] excepţia este inadmisibila, fiind contrară prevederilor alin. (1) […]”), excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din Legea nr. 105/1997, ce face obiectul prezentului dosar, a devenit inadmisibila, ulterior sesizării legale a Curţii Constituţionale, prin Încheierea din 10 octombrie 2000 a Curţii de Apel Timişoara – Secţia comercială şi de contencios administrativ. În consecinţa, excepţia de neconstituţionalitate urmează să fie respinsă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, modificată, excepţie ridicată de Fundaţia independenta pentru tineret Timiş în Dosarul nr. 5.294/CA/2000 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 aprilie 2001.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Doina Suliman––––-