Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 255 din 23 martie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public
Nicolae Popa – preşedinteCostică Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorLucian Stângu – judecătorIoan Vida – judecătorAurelia Popa – procurorClaudia Miu – prim-magistrat asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicată de Costin Ţugui în Dosarul nr. 2.893/2003 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ.La apelul nominal se prezintă, personal, autorul excepţiei, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, autorul excepţiei solicită Curţii să se pronunţe şi asupra constituţionalităţii prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001, arătând că în faţa instanţei de judecată a ridicat excepţia de neconstituţionalitate şi cu privire la aceste dispoziţii, fapt ce nu a fost consemnat în încheierea de sesizare.În esenţă, susţine că dispoziţiile legale criticate sunt contrare dispoziţiilor art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale prevăzute la art. 31, iar refuzul unei autorităţi publice de a da curs unei cereri constituie o chestiune de aplicare a legii, care nu intră în sfera controlului de constituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 13 noiembrie 2003, pronunţată în Dosarul nr. 2.893/2003, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată oral de recurentul-reclamant Ţugui Costin în cadrul şedinţei de dezbateri din data de 13 noiembrie 2003, într-o cauză civilă privind judecarea recursului împotriva Sentinţei nr. 2.411 din 2 iunie 2003 prin care Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a pentru conflicte de muncă şi litigii de muncă a respins cererea reclamantului de obligare a pârâtei Administraţia Prezidenţială la eliberarea de copii de pe dosarul conţinând documentaţia ce a stat la baza primirii medaliei „Revoluţia Română din Decembrie 1989”, conferită reclamantului prin Decretul-lege nr. 110/1991. Ulterior, prin adresa înregistrată la registratura generală a Curţii Constituţionale sub nr. 185 din 14 ianuarie 2004, autorul excepţiei precizează că în cadrul aceleiaşi şedinţe publice a ridicat şi excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001, fără însă ca acest lucru să fie consemnat în încheierea de şedinţă de la acea dată.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul se raportează, în ceea ce priveşte art. 7 din Legea nr. 544/2001, la prevederile art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie, fără să formuleze nici un argument din care să rezulte în ce constă neconstituţionalitatea textului de lege criticat. Cu privire la neconstituţionalitatea prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din acelaşi act normativ, autorul excepţiei nu invocă nici un text sau principiu constituţional care ar fi înfrânt prin aceste prevederi legale.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textul art. 7 din Legea nr. 544/2001 fiind în acord cu prevederile art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât prevederile art. 7 din Legea nr. 544/2001, care instituie pentru autorităţile publice obligaţia de a comunică informaţiile de interes public solicitate de persoanele interesate, nu numai că nu contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 31 alin. (1) şi (2), ci, dimpotrivă, sunt în concordanţă cu acestea, asigurând condiţiile de punere în aplicare a dreptului fundamental la informaţie. Consideră, de asemenea, că garantarea dreptului constituţional privind accesul la informaţiile de interes public este avută în vedere de Legea nr. 544/2001 în ansamblul ei.Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată deoarece textul de lege supus controlului de constituţionalitate nu îngrădeşte accesul la informaţie, ci stabileşte în sarcina autorităţilor publice obligaţia de a răspunde în scris solicitărilor cetăţenilor pentru obţinerea unor informaţii de interes public. Faptul că în alin. (2) al art. 7 din Legea nr. 544/2001 este prevăzut refuzul comunicării informaţiilor solicitate nu este echivalent, în opinia Avocatului Poporului, „cu posibilitatea legală pe care ar avea-o autorităţile publice de a nu informa cetăţenii, întrucât această posibilitate nu este prevăzută de lege”. În continuare, consideră că refuzul comunicării informaţiilor solicitate constituie o problemă de aplicare a legii, care nu poate fi supusă controlului de constituţionalitate, ci, potrivit art. 22 din Legea nr. 544/2001, controlului instanţei de contencios administrativ. Or, Curtea Constituţională nu se poate pronunţa asupra modului de interpretare şi aplicare a legii, ci numai asupra înţelesului său contrar Constituţiei, interpretarea legii fiind atributul instanţei de judecată, în opera de înfăptuire a justiţiei. În sprijinul acestei afirmaţii invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 51/2003 şi Decizia nr. 170/2003.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicată, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Prin Încheierea din 13 noiembrie 2003, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicată oral, în şedinţa de dezbateri. Ulterior sesizării, autorul excepţiei a precizat că a ridicat excepţia de neconstituţionalitate şi cu privire la prevederile art. 12 alin. (1) lit. d) din aceeaşi lege, însă instanţa de judecată a omis să consemneze acest aspect.Curtea Constituţională constată că este legal sesizată numai cu dispoziţiile art. 7 din lege, deoarece dreptul de ridicare a excepţiei de neconstituţionalitate a unor dispoziţii legale se realizează în faţa instanţelor de judecată, inclusiv prin exercitarea căilor legale de atac împotriva încheierilor de sesizare în care s-au strecurat erori. Prin urmare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, având următorul cuprins: „(1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării. În cazul în care durata necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile.(2) Refuzul comunicării informaţiilor solicitate se motivează şi se comunică în termen de 5 zile de la primirea petiţiilor. … (3) Solicitarea şi obţinerea informaţiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condiţiile tehnice necesare, şi în format electronic." … În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile art. 7 din Legea nr. 544/2001 contravin dispoziţiilor art. 31 alin. (1) şi (2) din Constituţie, potrivit cărora:– Art. 31. – "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.(2) Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal." … Curtea Constituţională, examinând excepţia de neconstituţionalitate, constată că dispoziţiile art. 7 din Legea nr. 544/2001 nu contravin dispoziţiilor art. 31 din Constituţie, republicată, ci, dimpotrivă, acestea dau expresie prevederilor constituţionale. Textul constituţional stabileşte dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public, iar dispoziţia legală criticată de autorul excepţiei stabileşte obligaţia autorităţilor şi instituţiilor publice de a răspunde în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 sau 30 de zile.Aşa fiind, Curtea Constituţională constată că între cele două texte nu există nici un raport de contrarietate, ci, dimpotrivă, dispoziţiile criticate reprezintă o garanţie legală a realizării dreptului constituţional la informaţie.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 31 alin. (1) şi (2) şi al art. 146 lit. d) din Constituţie, republicată, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicată de Costin Ţugui în Dosarul nr. 2.893/2003 al Curţii de Apel Bucureşti Secţia de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 martie 2004.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAPrim-magistrat asistent,Claudia Miu––-