DECIZIE nr. 113 din 2 aprilie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 308 din 9 mai 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 600 31/10/2001
ActulREFERIRE LALEGE 465 18/07/2001
ActulREFERIRE LAOUG (R) 16 26/01/2001
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 11 26/01/2001 ART. 1
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 11 26/01/2001 ART. 2
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 11 26/01/2001 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/04/1993
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 41
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 134
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 135
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele măsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorPaula C. Pantea – procurorLaurentiu Cristescu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele măsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „TAWIL EST BUCHAREST CO IMPEX” – S.R.L. în Dosarul nr. 4.367/2001 al Judecătoriei Buftea – Ilfov într-o cauza ce are ca obiect plângerea împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public arata ca Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsă prin Legea nr. 600/2001, astfel ca, în conformitate cu dispoziţiile art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, excepţia a devenit inadmisibila.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 26 octombrie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 4.367/2001, Judecătoria Buftea – Ilfov a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele măsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „TAWIL EST BUCHAREST CO IMPEX” – S.R.L.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile art. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 11/2001, permitand achiziţionarea şi valorificarea metalelor neferoase, a aliajelor şi a deşeurilor acestora doar unor agenţi economici privilegiaţi, puşi în situaţia de monopol, încalcă prevederile constituţionale ale art. 134, referitoare la economia de piaţa, libertatea comerţului şi concurenta loiala; ale art. 135, referitoare la ocrotirea proprietăţii; ale art. 41, privind ocrotirea în mod egal a proprietăţii private, indiferent de titular, şi ale art. 16, potrivit cărora nimeni nu este mai presus de lege. Se apreciază totodată ca aceleaşi dispoziţii legale, contrar prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, produc şi efecte retroactive, afectand stocurile de materiale achiziţionate anterior intrării lor în vigoare şi aflate în custodia furnizorilor. Mai susţine şi nerespectarea Acordului european ce a instituit o asociere între România şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, ratificat prin Legea nr. 20/1993, care a instituit obligativitatea respectării principiilor economiei de piaţa ca element esenţial al asocierii.Judecătoria Buftea, exprimandu-şi opinia, apreciază ca dispoziţiile legale criticate "contravin prevederilor constituţionale din art. 134 alin. (1) şi (2) lit. a) potrivit cărora economia României este economie de piaţa, iar statul are obligaţia să asigure libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie".Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Preşedintele Camerei Deputaţilor arata ca excepţia a rămas fără obiect, întrucât Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsă prin Legea nr. 600/2001. În acelaşi punct de vedere se releva faptul ca o parte din dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 au fost preluate în Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 465/2001, cum sunt cele ale art. 1 preluate în art. 7 alin. (2). Analizandu-se pe fond aceste dispoziţii legale, se apreciază ca ele nu încalcă principiul neretroactivitatii legii, întrucât se aplică numai de la data intrării în vigoare a legii. Ele nu încalcă nici principiile economiei de piaţa, libertăţii comerţului şi concurentei loiale, „prin adoptarea lor urmărindu-se valorificarea anumitor deşeuri reciclabile în condiţii de protecţie a sănătăţii populaţiei şi a mediului înconjurător, în scopul obţinerii unor resurse suplimentare de materii prime secundare sau produse reutilizabile”. În concluzie, se apreciază ca excepţia ridicată este nefondata.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca, în conformitate cu dispoziţiile art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, excepţia este inadmisibila, întrucât dispoziţiile legale criticate nu mai sunt în vigoare, Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 fiind respinsă prin Legea nr. 600/2001.Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor şi al Guvernului, raportul judecătorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 11/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2002, care interzic „pe o durată de 2 ani achiziţionarea de la persoane fizice a metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile”, respectiv limitează dreptul de achizitionare a deşeurilor neferoase reciclabile numai în favoarea unor agenţi economici determinati, şi prevăd sancţionarea contravenţională a faptelor de nerespectare a acestor dispoziţii.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca aceasta a devenit inadmisibila şi urmează să fie respinsă pentru următoarele motive:Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 nu mai este în vigoare, întrucât ulterior datei ridicării excepţiei de neconstituţionalitate şi celei la care instanţa judecătorească a sesizat Curtea Constituţională ea a fost respinsă de Parlament prin Legea nr. 600/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 8 noiembrie 2001.Conform dispoziţiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţa în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei”.Faptul ca unele dispoziţii ale Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 au fost preluate, chiar cu conţinut identic, în Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, în urma aprobării acesteia cu modificări şi completări prin Legea nr. 465/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, nu are nici o relevanta. Soluţionarea cauzei în care s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate nu depinde de dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, întrucât constatarea şi sancţionarea contravenţiei s-au făcut în temeiul dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 11/2001, în perioada când aceasta era încă în vigoare (Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei nr. 11 din 19 iunie 2001).Pentru considerentele expuse, cu majoritate de voturi, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele măsuri pentru achiziţionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „TAWIL EST BUCHAREST CO IMPEX” – S.R.L. în Dosarul nr. 4.367/2001 al Judecătoriei Buftea – Ilfov.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 aprilie 2002.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Laurentiu Cristescu–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x