Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 151 din 2 martie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 alin. (3) lit. b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorTudorel Toader – judecătorAntonia Constantin – procurorValentina Bărbăţeanu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 alin. (1) lit. b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Leon Trans” – S.R.L. din Giurgiu în Dosarul nr. 2.385/2006 al Judecătoriei Giurgiu.La apelul nominal răspunde, pentru partea Autoritatea Rutieră Română, doamna Mihaela Chiriac, consilier juridic cu delegaţie la dosar. Se constată lipsa autorului excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Autorităţii Rutiere Române. Acesta solicită respingerea ca neîntemeiată a excepţiei, considerând că textele de lege criticate sunt în deplin acord cu dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă, întrucât critica formulată de autorul acesteia a rămas fără obiect, ca urmare a modificărilor survenite prin Legea nr. 102/2006 de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 25 august 2006, pronunţată în Dosarul nr. 2.385/2006, Judecătoria Giurgiu a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 alin. (1) lit. b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Leon Trans” – S.R.L. din Giurgiu într-o cauză civilă având ca obiect soluţionarea unei plângeri contravenţionale.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate contravin principiului constituţional al egalităţii în faţa legii, întrucât prevăd sancţionarea pecuniară numai a persoanei juridice, nu şi a persoanei fizice, angajată a celei dintâi. De asemenea, arată că, prin aplicarea sancţiunii contravenţionale direct operatorului de transport rutier, cu toate că vinovat pentru nerespectarea graficului de circulaţie este conducătorul auto, sunt nesocotite prevederile art. 44, cele ale art. 45 şi cele ale art. 24 din Constituţie. Aceasta deoarece se diminuează patrimoniul societăţii comerciale cu valoarea amenzii contravenţionale, este afectată desfăşurarea activităţii economice a persoanei juridice şi nu se acordă operatorilor de transport posibilitatea de a-şi formula apărări în cadrul unei proceduri contradictorii.Judecătoria Giurgiu apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul precizează că prevederile art. 59 alin. (1) lit. b) şi cele ale art. 58 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 au fost modificate prin Legea nr. 102/2006, fără să se mai păstreze soluţia legislativă criticată de autorul excepţiei. Aşa fiind, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă.Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate nu contravin sub niciun aspect prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile reprezentantului părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 59 alin. (1) lit. b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005.La data invocării excepţiei de neconstituţionalitate art. 58 lit. j) prevedea că nerespectarea graficului de circulaţie conţinut în caietul de sarcini al licenţei de traseu constituie contravenţie, sancţionată, conform art. 59 alin. (1) lit. a), cu amendă de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei (RON), aplicată întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau străini. [În mod eronat, autorul excepţiei face referire la art. 59 alin. (1) lit. b)].La data de 1 octombrie 2006 a intrat în vigoare Legea nr. 102/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, lege publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 9 mai 2006. În urma modificărilor intervenite prin legea menţionată, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintă dispoziţiile art. 59 alin. (3) lit. b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. q), care prevăd următoarele:– Art. 58: "Constituie contravenţii următoarele fapte: (…)q) nerespectarea prevederilor licenţei de traseu, ale autorizaţiei de transport internaţional sau ale graficului de circulaţie;"; … – Art. 59 alin. (3) lit. b): "(3) Se sancţionează cu amendă aplicată conducătorului auto: (…)b) de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON), faptele prevăzute la art. 58 lit. q), ş) şi w);". … În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate textele de lege criticate contravin următoarelor dispoziţii din Legea fundamentală: art. 16 alin. (1) care statuează principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii, fără privilegii şi fără discriminări, art. 24 care garantează dreptul la apărare, art. 44 referitor la dreptul de proprietate privată şi art. 45 privind libertatea economică.Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că esenţa criticii formulate de autorul acesteia rezidă în aceea că, în cazul săvârşirii contravenţiei constând în nerespectarea graficului de circulaţie conţinut în caietul de sarcini al licenţei de traseu, amenda contravenţională se aplică societăţii comerciale angajatoare, iar nu conducătorului auto.În actuala redactare a textelor criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, datorată modificărilor aduse prin Legea nr. 102/2006, se prevede expres că amenda pentru contravenţia menţionată va fi aplicată conducătorului auto. Aşadar, textul nu se mai regăseşte în forma criticată de autorul excepţiei.Această modificare a intervenit ulterior sesizării Curţii Constituţionale. Or, potrivit Deciziei Plenului Curţii Constituţionale nr. III din 31 octombrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, în cazul în care, după invocarea unei excepţii de neconstituţionalitate în faţa instanţelor judecătoreşti, prevederea legală supusă controlului a fost modificată, Curtea Constituţională se pronunţă asupra constituţionalităţii acesteia, în noua redactare, numai dacă soluţia legislativă din legea sau ordonanţa modificată este, în principiu, aceeaşi cu cea dinaintea modificării.Cum, în cauza de faţă, dispoziţiile criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 nu mai conservă soluţia legislativă iniţială, excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 alin. (3) lit. b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Leon Trans” – S.R.L. din Giurgiu în Dosarul nr. 2.385/2006 al Judecătoriei Giurgiu.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 februarie 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu__________