DECIZIE nr. 113 din 13 martie 2003

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 242 din 9 aprilie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 338 31/05/2002
ActulREFERIRE LADECIZIE 328 26/11/2002
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 49 29/03/2001
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 80
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 81
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 180
ActulREFERIRE LALEGE 35 13/03/1997 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 43
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 49
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 114
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 137
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
ActulREFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950
ActulREFERIRE LADECLARATIE 10/12/1948
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 255 15/06/2004

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi a dispoziţiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorAurelia Popa – procurorMadalina Stefania Diaconu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi a dispoziţiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Agafia Ivanov în Dosarul nr. 709/CA/2002 al Tribunalului Dolj – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal se constata lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocand jurisprudenta Curţii Constituţionale în aceasta materie.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin încheierea din 6 noiembrie 2002, pronunţată în Dosarul nr. 709/CA/2002, Tribunalul Dolj – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 şi a dispoziţiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de Agafia Ivanov într-un litigiu de asigurări sociale.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenta, ca prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 sunt contrare dispoziţiilor art. 114 alin. (1) şi (4) din Constituţie, întrucât acest act normativ, care modifica o lege organică, a fost adoptat fără ca Guvernul sa fi fost abilitat printr-o lege specială şi fără sa fi existat un caz excepţional. Pe de altă parte, dispoziţiile acestei ordonanţe restrang exerciţiul unor drepturi, cu toate că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 49 din Constituţie. De asemenea, autorul excepţiei susţine ca dispoziţiile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, în redactarea modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, sunt contrare art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece „interzic calcularea corecta a valorii punctului de pensie”, instituind şi un tratament discriminatoriu. Considera ca sunt incalcate şi prevederile art. 43 alin. (1) şi (2) din Constituţie, precum şi reglementările din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului şi din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.Tribunalul Dolj – Secţia comercială şi de contencios administrativ apreciază ca excepţia este neîntemeiată, având în vedere ca "recorelarea tuturor categoriilor de pensii urmăreşte sa determine modalitatea de stabilire a măsurilor de protecţie socială", iar "dispoziţiile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 nu afectează pensiile stabilite anterior intrării în vigoare a legii, ci instituie un sistem unitar de calcul al pensiilor”.În conformitate cu dispoziţiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.Guvernul considera ca excepţia ridicată nu este intemeiata. Modificările aduse art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000, care reglementează modul de calcul al valorii punctului de pensie şi măsurile de recalculare a cuantumului pensiilor aflate în plata, nu aduc „atingere dreptului la pensie, consacrat de art. 43 alin. (2) din Constituţie, întrucât conţinutul şi condiţiile acordării acestui drept se stabilesc prin lege, şi numai în raport cu resursele financiare existente, care pot fi alocate în acest scop, potrivit art. 137 alin. (5) din Constituţie”. Arata ca reglementările internaţionale invocate de autorul excepţiei nu sunt incidente, iar dispoziţiile legale criticate nu instituie discriminări, deoarece „legiuitorul are competenţa de a reglementa în mod diferit şi în raport cu posibilităţile financiare existente, măsurile de protecţie socială ce se acordă unor categorii de cetăţeni”. Acestea nu restrang exerciţiul nici unui drept şi nu încalcă nici prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, sub acest aspect ridicandu-se doar probleme de aplicare a reglementărilor legale succesive.Avocatul Poporului apreciază ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Art. 114 alin. (4) din Constituţie nu interzice reglementarea prin ordonanţa de urgenţă în domenii rezervate legii organice, iar aprobarea prin lege a ordonanţei de urgenta confirma existenta cazului excepţional. Prin dispoziţiile art. 180 din Legea nr. 19/2000, în redactarea lor modificată, nu s-a instituit nici o discriminare, întrucât „nu creează un tratament diferenţiat, discriminatoriu, între categoriile de pensionari care îndeplinesc aceleaşi condiţii de pensionare”. Nu sunt incalcate nici dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, dispoziţiile legale criticate dispunând numai pentru viitor. Invocarea art. 20 din Constituţie este eronată, întrucât reglementările internaţionale la care face referire autorul excepţiei au „o cu totul alta sfera de aplicare”. Textul art. 49 din Constituţie se referă la cazuri speciale „care nu se regăsesc în domeniul reglementat prin legea pensiilor”.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 338/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, şi dispoziţiile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările ulterioare.Autorul excepţiei susţine ca dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), ale art. 43, 49 şi ale art. 114 alin. (1) şi (4), care au următorul conţinut:– Art. 15 alin. (2) – "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";– Art. 16 alin. (1) – "Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.";– Art. 43 – "(1) Statul este obligat sa ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natura să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent.(2) Cetăţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţa medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asistenţa socială prevăzute de lege." ;– Art. 49. – "(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.(2) Restrangerea trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o şi nu poate atinge existenta dreptului sau a libertăţii.";– Art. 114 alin. (1) şi (4) – "(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice. […](4) În cazuri excepţionale, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă. Acestea intră în vigoare numai după depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacă Parlamentul nu se afla în sesiune, el se convoacă în mod obligatoriu."De asemenea, autorul excepţiei susţine încălcarea Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului şi a Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, fără a arata însă care dintre prevederile cuprinse în aceste documente internaţionale sunt considerate a fi incalcate.I. Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2000, Curtea constata ca aceasta a fost adoptată cu respectarea dispoziţiilor art. 114 alin. (4) din Constituţie. Alin. (1) al aceluiaşi articol nu este aplicabil în speta, întrucât nu era necesară o lege specială de abilitare şi nu exista nici interdicţia de a reglementa în domenii rezervate legii organice.Autorul excepţiei critica Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru faptul ca a modificat art. 180 din Legea nr. 19/2000 în sensul că dispoziţiile Legii nr. 19/2000 nu se aplică deopotrivă şi de la aceeaşi dată tuturor pensionarilor, indiferent de data înscrierii lor la pensie, fiind restrâns exerciţiul drepturilor persoanelor pensionate anterior datei intrării în vigoare a legii şi avantajate persoanele care se pensionează după acea data.În legătură cu aceste critici Curtea retine ca dispoziţiile legale respective nu restrang exerciţiul nici unui drept sau libertăţi constituţionale, nefiind incalcate astfel prevederile art. 49 din Constituţie. De asemenea, aceste dispoziţii legale nu sunt contrare reglementărilor internaţionale invocate.Curtea Constituţională a statuat în mod constant, în practica sa, ca abrogarea, modificarea sau completarea unor legi intră în competenţa exclusiva a legiuitorului.Curtea retine ca s-a mai pronunţat asupra prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 şi ale Legii nr. 338/2002. Astfel, prin Decizia nr. 328 din 26 noiembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 11 februarie 2003, Curtea a respins excepţia ridicată şi a constatat ca aceste texte sunt constituţionale.II. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a art. 180 din Legea nr. 19/2000, Curtea observa ca acest text de lege prevede, la alin. (2), determinarea punctajului mediu anual al fiecărui pensionar „prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare […] la valoarea unui punct de pensie stabilită în condiţiile art. 80”. Determinarea punctajului mediu anual se face în aceleaşi condiţii pentru toate persoanele pensionate anterior datei intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 şi urmează a se avea în vedere la recalcularea şi recorelarea pensiilor, operaţiune ce se efectuează eşalonat în timp, în funcţie de posibilităţile financiare existente. Aceste prevederi sunt în concordanta cu principiul egalităţii în drepturi, consacrat în art. 16 alin. (2) din Legea fundamentală.De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, aceste prevederi se aplică începând cu data intrării în vigoare a legii, pentru persoanele care se pensionează după acea data, neputându-se retine încălcarea principiului neretroactivitatii legii.Curtea retine, de asemenea, ca alin. (7) al art. 180 din Legea nr. 19/2000 elimina posibilitatea diminuării unor drepturi stabilite pe baza legislaţiei anterioare, prevăzând ca „În situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se păstrează în plata cuantumul avantajos”.Faţa de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi a dispoziţiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Agafia Ivanov în Dosarul nr. 709/CA/2002 al Tribunalului Dolj – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie 2003.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Madalina Stefania Diaconu––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x