Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 444 din 8 septembrie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
privind excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria „pierdere” la Banca Agricolă – S.A., aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 166/1998
Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorMariana Trofimescu – procurorDoina Suliman – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria „pierdere” la Banca Agricolă – S.A., aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 166/1998, excepţie ridicată de Ion Jascu în Dosarul nr. 15.778/1998 al Judecătoriei Galaţi.La apelul nominal lipsesc părţile, Ion Jascu şi Banca Agricolă – S.A. – Sucursala coordonatoare Galaţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta constanta în materie a Curţii Constituţionale, solicita respingerea excepţiei ca fiind neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 18 martie 1999, completată prin Încheierea din 8 decembrie 1999, pronunţate în Dosarul nr. 15.778/1998, Judecătoria Galaţi a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria „pierdere” la Banca Agricolă – S.A. Excepţia a fost ridicată de Ion Jascu, reclamant într-o cauza civilă pentru constatarea nulităţii absolute, în contradictoriu cu parata, Banca Agricolă – S.A. – Sucursala coordonatoare Galaţi.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile art. 2, coroborate cu cele ale art. 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, încalcă prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece „conduc la concluzia ca acest act normativ a conferit cu caracter retroactiv calitatea de titlu executor a contractelor bancare încheiate de Banca Agricolă – S.A., ceea ce violeaza dispoziţiile constituţionale care se opun retroactivitatii legii civile”. De asemenea, se considera ca „Banca Agricolă, ca subiect de drept, nu poate avea un regim preferenţial în faţa legii”, deoarece se contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie.Judecătoria Galaţi, exprimandu-şi opinia prin Încheierea din 18 martie 1999, apreciază ca "prin dispoziţiile art. 5 şi art. 2 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, aprobată şi modificată prin Legea nr. 166/1998, nu a fost adusă atingere drepturilor şi obligaţiilor ce incumba părţilor în temeiul contractului de credit, prin respectivele dispoziţii modificandu-se efectele contractului, în sensul că acesta constituie titlu executor”. Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, având în vedere jurisprudenta Curţii Constituţionale, considera ca excepţia este neîntemeiată.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională constata ca a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Excepţia de neconstituţionalitate se referă la art. 2 şi 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 166/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998, lege ce a fost modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 29 septembrie 1998.Aceste texte legale au următorul conţinut:– Art. 2: "(1) Creditele acordate pe baza contractelor încheiate înainte de 31 decembrie 1996 şi dobânzile aferente clasificate în categoria lt; lt;pierdere gt; gt; vor fi evidentiate în conturi în afară bilanţului şi urmărite în continuare de Banca Agricolă S.A. pentru încasare şi vor fi regularizate în bilanţul contabil special întocmit pe baza datelor contabile de la 30 iunie 1998, devenind efective de la aceeaşi dată, şi în limita valorilor înscrise în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă, după cum urmează:a) garanţii acordate Băncii Agricole – S.A. cu titlul de lt; lt;Active în curs de realizare gt; gt; la valoarea rămasă din cea înscrisă în contractele de credit şi în actele de constituire a garanţiilor; … b) depozitele clienţilor Băncii Agricole – S.A., inclusiv ale acţionarilor care beneficiază şi de împrumuturi clasificate în categoria lt; lt;pierdere gt; gt; vor fi blocate începând cu data prezentei ordonanţe de urgenţă, până la rambursarea creditelor restante; … c) diferenţa dintre valoarea nominală a creditelor şi a dobânzilor aferente, clasificate în categoria lt; lt;pierdere gt; gt;, şi valoarea rămasă a garanţiilor primite de Banca Agricolă – S.A. va fi regularizata în limita sumei de 3.374,5 miliarde lei şi va fi înlocuită în activul bilanţului Băncii Agricole – S.A. cu titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor. Dobânzile aferente titlurilor de stat se calculează începând cu data emiterii acestora până la data scadentei lor. … (2) Banca Naţionala a României va reesalona până la 31 decembrie 1999, din creanţele sale sumele reprezentând creditele acordate Băncii Agricole – S.A. în conformitate cu prevederile Legii nr. 20/1996. Totodată se anulează obligaţiile de plată ale Băncii Agricole – S.A. către Banca Naţionala a României, reprezentând creditele acordate conform prevederilor Legii nr. 20/1996 şi dobânzile aferente.”; … – Art. 5: "Contractele de credit încheiate între Banca Agricolă – S.A. şi imprumutatii săi pentru creditele şi dobânzile ce intra sub incidenţa prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă constituie titluri executorii."Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constata ca dispoziţiile art. 2 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 48/1997 [text devenit art. 2 alin. (1) lit. b) prin adoptarea Legii nr. 166/1998], au mai fost supuse controlului sau. Astfel, prin Decizia nr. 101 din 9 iulie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 9 septembrie 1998, Curtea a statuat ca aceste dispoziţii legale sunt neconstituţionale, deoarece „prin blocarea depozitelor clienţilor şi ale acţionarilor Băncii Agricole, care beneficiază şi de împrumuturi clasificate în categoria ╟pierdere╚, se instituie un regim privilegiat, de care va beneficia în exclusivitate Banca Agricolă – S.A.”.În consecinţa, având în vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit cărora nu pot face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii, rezultă ca, potrivit alin. (6) al aceluiaşi articol, excepţia de neconstituţionalitate a art. 2 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, devenit art. 2 alin. (1) lit. b) în Legea nr. 166/1998, este inadmisibila.În legătură cu celelalte dispoziţii ale art. 2 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, prin care se stabilesc norme privind evidenta, urmărirea şi regularizarea creditelor acordate pe baza contractelor încheiate înainte de 31 decembrie 1996 şi a dobânzilor aferente, Curtea constata ca acestea nu infrang prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2), care consacra principiul neretroactivitatii legii, şi nici pe cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor, întrucât ele se referă la creditele, respectiv la dobânzile aferente scadente şi neonorate, astfel încât invocarea acestor texte constituţionale este nerelevanta.În ceea ce priveşte art. 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, dispoziţiile acestuia au fost supuse controlului Curţii Constituţionale atât sub aspectul conformitatii lor cu prevederile art. 15 alin. (2), cat şi al conformitatii cu prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie. Astfel, prin Decizia nr. 42 din 23 martie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, prin Decizia nr. 59 din 20 aprilie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 9 iunie 1999, şi prin Decizia nr. 2 din 18 ianuarie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 29 februarie 2000, Curtea a stabilit ca prevederile art. 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 sunt constituţionale în raport cu prevederile menţionate.Deoarece în speta nu au intervenit elemente noi care să determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, excepţia urmează să fie respinsă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:1. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria „pierdere” la Banca Agricolă – S.A., aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 166/1998, excepţie ridicată de Ion Jascu în Dosarul nr. 15.778/1998 al Judecătoriei Galaţi.2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. a) şi c) şi alin. (2) şi a dispoziţiilor art. 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria „pierdere” la Banca Agricolă – S.A., aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 166/1998, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 iunie 2000.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Doina Suliman–––––