Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 233 din 21 martie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991
Constantin Doldur – presedinteNicolae Cochinescu – judecatorAspazia Cojocaru – judecatorAcsinte Gaspar – judecatorKozsokar Gabor – judecatorPetre Ninosu – judecatorSerban Viorel Stanoiu – judecatorIon Tiuca – procurorClaudia Margareta Nita – magistrat-asistentPe rol se afla solutionarea excepţiei de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, excepţie ridicata de Raluca Ioana Vasile în Dosarul nr. 11.128/2004 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucureşti.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal indeplinita.Cauza se afla în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.CURTEA,având în vedere actele şi lucrarile dosarului, retine urmatoarele:Prin Incheierea din 5 noiembrie 2004, pronunţată în Dosarul nr. 11.128/2004, Judecatoria Sectorului 2 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, excepţie ridicata de Raluca Ioana Vasile.În motivarea excepţiei de neconstitutionalitate se afirma ca dispozitiile art. 35 pct. 2 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 contravin art. 45 din Constitutie, care garanteaza exercitarea accesului liber al persoanei la o activitate economica, precum şi a liberei initiative. În acest sens se arata ca dispozitiile de lege criticate reglementeaza o activitate economica „prin trimiteri la un text de lege privind nerespectarea unor norme emise de un minister”. Or, se sustine ca un minister „nu poate să emita acte care nu sunt supuse controlului legiuitorului şi care să aibă putere de lege”.Judecatoria Sectorului 2 Bucureşti apreciaza ca excepţia de neconstitutionalitate este neintemeiata. În acest sens se arata ca "emiterea unor reglementari de către Ministerul Finanţelor Publice cu privire la intocmirea şi utilizarea documentelor justificative şi contabile pentru toate operaţiunile efectuate, inregistrarea în contabilitate a acestora în perioada la care se referă, pastrarea, arhivarea acestora nu ingradesc accesul liber al persoanei la o activitate economica şi libera iniţiativă ci, dimpotriva, contribuie la efectuarea operaţiunilor economice în mod corect şi organizat, cu respectarea riguroasa a prevederilor legale, precum şi la stabilitatea activităţii economice". Se mai menţionează că reglementarile emise de Ministerul Finanţelor Publice, a caror nerespectare constituie, conform Legii nr. 82/1991, contraventie, „vor fi asimilate insesi legii, fără a dobandi însă în mod individual putere de lege”.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate ridicata.Guvernul considera ca excepţia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se precizeaza ca dispozitiile legale criticate au mai constituit obiectul controlului de constituţionalitate, iar prin Decizia nr. 361 din 23 septembrie 2004, Curtea Constituţională a statuat ca „art. 35 pct. 2 lit. b) din legea criticata nu deleaga puteri legislative unui organ al puterii executive […], intrucat contraventiile şi sanctiunile sunt stabilite prin lege, iar nu prin reglementari ale unei astfel de autorităţi cum este, de exemplu, Ministerul Finanţelor Publice”. De asemenea, se sustine ca „normele ce pot fi emise de Ministerul Finanţelor Publice vizeaza aplicarea legii, în speta fiind vorba tocmai de stricta aplicare şi interpretare a legii, atribuţii ce intră în competenţa exclusiva a instanţelor judecătorești”.Avocatul Poporului apreciaza ca excepţia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Precizand ca obiectul prezentei excepţii îl constituie, în realitate, dispozitiile art. 38 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, se arata ca „legiuitorul este liber sa stabileasca, în functie de interesul general şi cu respectarea normelor privind drepturile şi libertatile cetatenilor, condiţiile în care urmeaza să fie desfăşurată o anumita activitate”, iar dispozitiile art. 38 pct. 2 lit. b) din legea criticata reprezinta tocmai expresia aplicarii art. 45 din Constitutie, fiind, de altfel, în concordanta cu toate celelalte prevederi constitutionale. În sensul celor susţinute este indicată jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie, respectiv Decizia nr. 117 din 11 martie 2004.Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate.CURTEA,examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului şi dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizata şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze excepţia de neconstitutionalitate ridicata.Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl constituie, conform incheierii de sesizare a instanţei de judecată, precum şi notelor scrise depuse de autorul excepţiei la dosarul cauzei, dispozitiile art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale cu prezenta excepţie de neconstitutionalitate, Legea contabilitatii nr. 82/1991 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 14 ianuarie 2005, dandu-se articolelor o noua numerotare. Ca urmare, art. 35 pct. 2 lit. b) a devenit art. 41 pct. 2 lit. b), acest din urma text fiind, în consecinţa, obiectul excepţiei de neconstitutionalitate asupra caruia Curtea Constituţională urmeaza să se pronunte. Aceste dispozitii prevad urmatoarele:– Art. 41 pct. 2 lit. b): "Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte, dacă nu sunt savarsite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să fie considerate infractiuni:1. […]2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finanţelor Publice cu privire la:a) […] … b) intocmirea şi utilizarea documentelor justificative şi contabile pentru toate operaţiunile efectuate, inregistrarea în contabilitate a acestora în perioada la care se referă, pastrarea şi arhivarea acestora, precum şi reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse." … Autorul excepţiei sustine ca textul de lege criticat încalcă prevederile art. 45 din Constitutie, potrivit caruia: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera iniţiativă şi exercitarea acestora în condiţiile legii sunt garantate."Examinand excepţia de neconstitutionalitate, Curtea Constituţională constata ca aceasta este neintemeiata şi, în consecinţa, urmeaza sa o respinga pentru urmatoarele considerente:Din analiza excepţiei de neconstitutionalitate, Curtea Constituţională constata ca dispozitiile art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate. Prin Decizia nr. 361 din 23 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.082 din 22 noiembrie 2004, Curtea a retinut ca aceste dispozitii sunt constitutionale. În decizia mentionata, examenul de constituţionalitate s-a facut prin raportare la alte texte din Constitutie decat cele invocate de autorul excepţiei de faţa, dar în ambele cauze criticile formulate vizeaza, în esenta, acelasi aspect, adica emiterea de către Ministerul Finanţelor Publice a unor reglementari în domeniul contabilitatii, a caror nerespectare constituie contraventie, desi un organ al puterii executive nu are competenţa de a emite acte normative cu putere de lege.Cu privire la conţinutul art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea nr. 82/1991, potrivit caruia constituie contraventii la prevederile acestei legi nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finanţelor Publice referitoare la unele acte în materia contabilitatii, Curtea, prin decizia la care ne referim, a retinut ca este opţiunea legiuitorului „de a stabili nivelul normelor juridice şi organul emitent, care, o dată ce nu au fost respectate, atrag raspunderea contraventionala”. De asemenea, Curtea a mai retinut ca „prin dispozitiile de lege ce fac obiectul […] excepţiei de neconstitutionalitate, iar nu prin acte cu forta juridica inferioara acesteia, se sancţionează contraventional, printre altele, şi nerespectarea anumitor reglementari emise de Ministerul Finanţelor Publice în domeniul activităţii contabile”.Solutia pronunţată prin Decizia nr. 361/2004 a Curtii Constitutionale şi considerentele care au stat la baza acesteia îşi mentin valabilitatea şi în prezenta cauza.Dispozitiile art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 nu contravin, asa cum sustine autorul excepţiei, prevederilor art. 45 din Constitutie privind „Libertatea economica”. Dimpotriva, textul constituţional consacra accesul liber al oricarei persoane la o activitate economica, care însă este garantat dacă aceasta, ca şi libera iniţiativă, se exercită în condiţiile legii.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUTIONALAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, excepţie ridicata de Raluca Ioana Vasile în Dosarul nr. 11.128/2004 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucureşti.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în sedinta publică din data de 22 februarie 2005.PRESEDINTE,CONSTANTIN DOLDURMagistrat-asistent,Claudia Margareta Nita––––-