Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 214 din 1 aprilie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, aprobată prin Legea nr. 130/2001
Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorAurelia Popa – procurorDoina Suliman – magistrat-asistent şefPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, aprobată prin Legea nr. 130/2001, excepţie ridicată de Neculaiu Enache, Dumitru Gheorghe şi Florinel Maciuca în dosarele nr. 397/2002, nr. 400/2002 şi nr. 402/2002 ale Curţii de Apel Galaţi – Secţia civilă.La apelul nominal lipsesc toate părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Curtea, având în vedere ca excepţia de neconstituţionalitate ridicată în dosarele nr. 271C/2002, nr. 272C/2002 şi nr. 274C/2002 are un conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere art. 164 din Codul de procedură civilă, nu se opune conexarii dosarelor.Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicată, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea dosarelor nr. 272C/2002 şi nr. 274C/2002 la Dosarul nr. 271C/2002, care este primul înregistrat.Reprezentantul Ministerului Public, invocand jurisprudenta în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constata următoarele:Prin încheierile din 13 mai 2002, pronunţate în dosarele nr. 397/2002, nr. 400/2002 şi nr. 402/2002, Curtea de Apel Galaţi – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, aprobată prin Legea nr. 130/2001. Excepţia a fost ridicată de Neculaiu Enache, Dumitru Gheorghe şi Forinel Maciuca cu ocazia soluţionării recursurilor declarate împotriva sentinţelor civile nr. 47, nr. 50 şi nr. 54 din 6 februarie 2002, pronunţate de Tribunalul Brăila – Secţia civilă.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin ca dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 15, art. 16 alin. (1) şi (2), art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) şi ale art. 50. În esenta, aceştia arata ca art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 încalcă principiul neretroactivitatii legilor, întrucât reglementează modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi ajutoarelor care se acordă personalului militar disponibilizat, începând cu data de 1 ianuarie 2000, data anterioară intrării în vigoare a textului normativ atacat. În acest context, considera ca sunt incalcate şi prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, aflată în vigoare la data de 1 ianuarie 2000. În continuare, autorii excepţiilor susţin ca textele legale criticate creează inegalitati în ceea ce priveşte modul de impozitare atât între diferitele cadre militare, cat şi între acestea şi restul cetăţenilor. De asemenea, considera ca sunt incalcate şi prevederile constituţionale ale art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) şi ale art. 50, deoarece în Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu mai sunt prevăzute o serie de măsuri de protecţie socială instituite prin Ordonanţa Guvernului nr. 7/1998, aprobată şi modificată prin Legea nr. 37/2001.Curtea de Apel Galaţi – Secţia civilă, observând ca textele legale criticate nu sunt aplicabile autorilor excepţiei, deoarece aceştia au fost trecuţi în rezerva la data de 2 iulie 2001, data ulterioară apariţiei Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, îşi exprima totuşi opinia faţă de textele legale criticate în sensul că acestea nu contravin prevederilor constituţionale invocate. Astfel, arata ca art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 prevede doar scutirea de la calculul venitului global a plăţilor compensatorii şi ajutoarelor, care se acordă personalului militar disponibilizat, şi nu scutirea de la impozitare potrivit baremelor de impozitare prevăzute de art. 24 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999. În acest sens, retine ca statul este în drept să-şi stabilească politica fiscală, fără ca prin aceasta să se considere ca sunt incalcate dispoziţiile constituţionale. De asemenea, considera ca art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) şi art. 50 din Constituţie nu sunt incidente în cauza.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, iar în conformitate cu art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, Curtea Constituţională a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.Guvernul, apreciind ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate, arata ca prevederile legale criticate nu aduc atingere principiului neretroactivitatii legii, deoarece impozitul pe venit are un caracter global şi anual, modalitatea de calcul pe veniturile periodice putând fi modificată de-a lungul întregului an fiscal, urmând ca, după expirarea acestuia, să se facă regularizarea impozitului plătit, în raport cu impozitul datorat, ţinându-se seama şi de eventualele venituri realizate din alte surse. De asemenea, considera ca nici principiul egalităţii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie nu este încălcat, deoarece prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 urmăresc doar o punere de acord a modului de impozitare a veniturilor la care se referă cu cel aplicabil veniturilor de natura salariala. În sprijinul acestei opinii este invocată şi jurisprudenta Curţii Constituţionale, prin Decizia nr. 27/2002. În sfârşit, considera ca prevederile art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1) şi ale art. 50 din Constituţie nu sunt incidente în cauza.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Avocatul Poporului considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, invoca soluţia Deciziei nr. 27/2002 a Curţii Constituţionale, în care se arata ca „trecerea în rezerva anterior, respectiv ulterior, datei de 22 septembrie 2000, generează situaţii juridice diferite, fapt care justifica reglementarea unor tratamente diferite”, iar „aceasta problema nu poate fi privită decât ca o problemă de oportunitate şi de opţiune a legiuitorului, a carei rezolvare intră în competenţa exclusiva a acestuia”. De asemenea, arata ca prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu încalcă principiul egalităţii în drepturi dintre cetăţeni deoarece prin aceasta reglementare nu se urmăreşte decât o punere de acord a modului de impozitare a plăţilor compensatorii şi ajutoarelor care se acordă personalului militar disponibilizat cu cel aplicabil veniturilor de natura salariala, iar art. 16 din Constituţie permite aplicarea unui tratament juridic diferenţiat la situaţii diferite. În continuare, arata că nu poate fi reţinută nici susţinerea autorului excepţiei referitoare la încălcarea art. 38 alin. (2) şi a art. 43 alin. (1) din Constituţie întrucât textele legale criticate garantează, prin măsurile stabilite, tocmai aceste drepturi. În ceea ce priveşte art. 49 alin. (1) şi art. 50 din Constituţie, apreciază ca acestea nu sunt incidente în cauza.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite în cauze de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, ordonanţa aprobată prin Legea nr. 130/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001.Dispoziţiile legale criticate au următoarea redactare:– Art. 1: "Sumele reprezentând plăţile compensatorii prevăzute la art. 7, 8 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 100/1999, precum şi ajutoarele prevăzute la art. 31 şi la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc în raport cu solda lunară neta.”;– Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunară bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o sumă calculată prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.Baremul lunar de impozitare este cel prevăzut de Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.”;– Art. 3: "Plăţile compensatorii şi ajutoarele prevăzute la art. 1, plătite începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."În susţinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorii excepţiei invoca încălcarea următoarelor prevederi constituţionale:– Art. 15: "(1) Cetăţenii beneficiază de drepturile şi de libertăţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevăzute de acestea.(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile."; … – Art. 16 alin. (1) şi (2): "(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.(2) Nimeni nu este mai presus de lege."; … – Art. 38 alin. (2): "Salariaţii au dreptul la protecţia socială a muncii. Măsurile de protecţie privesc securitatea şi igiena muncii, regimul de muncă al femeilor şi al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul săptămânal, concediul de odihnă plătit, prestarea muncii în condiţii grele, precum şi alte situaţii specifice.";– Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natura să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent.";– Art. 49 alin. (1): "Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.";– Art. 50: "(1) Fidelitatea faţă de ţara este sacră.(2) Cetăţenii cărora le sunt încredinţate funcţii publice, precum şi militarii, răspund de îndeplinirea cu credinţa a obligaţiilor ce le revin şi, în acest scop, vor depune jurământul cerut de lege." … Examinând excepţia, Curtea constata ca dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului Curţii, care a decis ca acestea nu contravin prevederilor constituţionale invocate. Astfel, prin Decizia nr. 258 din 24 septembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 17 octombrie 2002, Curtea a reţinut ca plăţile compensatorii şi ajutoarele ce se acordă de stat cadrelor militare trecute în rezerva sau direct în retragere au fost reglementate prin acte normative succesive. Aplicarea acestor acte normative se face pe baza regulilor generale ale acţiunii în timp a normelor juridice, iar aceasta nu constituie o problemă de constituţionalitate, ci una de aplicare a legii, care este de competenţa exclusiva a instanţelor judecătoreşti. Eventualele neconcordante dintre reglementările juridice cuprinse în mai multe acte normative în vigoare nu pot fi considerate probleme de constituţionalitate, problema corelării normative urmând a fi rezolvată de legiuitor.Actele normative anterioare au reglementat în mod diferit cuantumul plăţilor compensatorii şi al ajutoarelor acordate, precum şi baza de calcul a acestora, prevăzând şi scutirea de la plata impozitului pe venit a acestor drepturi. Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 prevede, în mod unitar, pentru toate plăţile compensatorii şi ajutoarele acordate cadrelor militare, stabilirea lor în raport cu solda lunară neta, calculată pe baza soldei brute din ultima luna de activitate, din care se deduce impozitul datorat potrivit baremului de impozitare în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.Stabilirea în cuantum diferit, în perioade diferite şi prin acte normative diferite a drepturilor materiale şi a altor ajutoare de aceeaşi natura, acordate aceloraşi categorii de cetăţeni, nu este de natura sa creeze nici privilegii şi nici discriminări. Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 se aplică deopotrivă tuturor cetăţenilor care se afla într-o situaţie identică şi care urmează sa beneficieze de drepturile respective după intrarea în vigoare a acelui act normativ.Legiuitorul este în drept sa reglementeze în mod diferit, în perioade diferite şi în funcţie de posibilităţile existente în privinta măsurilor de protecţie socială drepturile ce se acordă unor categorii de cetăţeni, fără sa aducă atingere drepturilor anterior stabilite, precum şi sa determine veniturile supuse impozitării, cu condiţia sa nu contravina dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, referitoare la aşezarea justa a sarcinilor fiscale, ceea ce nu este cazul şi nici nu se susţine în cauza de faţa.Nu se poate retine caracterul retroactiv al nici uneia dintre dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, întrucât acestea se aplică exclusiv în privinta plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor ce se acordă după data intrării în vigoare a ordonanţei. Nici dispoziţiile art. 3 din ordonanţa, care prevăd neglobalizarea plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor plătite începând cu data de 1 ianuarie 2000, nu au efecte retroactive. Aceasta reglementare a fost necesară, deoarece de la data de 1 ianuarie 2000 se aplicau dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global. Globalizarea priveşte totalitatea veniturilor dintr-un an, or, dispoziţia legală referitoare la neglobalizarea plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor plătite militarilor disponibilizaţi începând cu data de 1 ianuarie 2000 a intrat în vigoare înainte de expirarea anului fiscal. De altfel, reglementarea neglobalizarii este în avantajul evident al beneficiarilor plăţilor compensatorii şi ai ajutoarelor.Prevederile art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) şi ale art. 50 din Constituţie nu au nici o legătură cu dispoziţiile legale supuse controlului de constituţionalitate.În cauzele de faţa nu au fost invocate elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6) şi al art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, aprobată prin Legea nr. 130/2001, excepţie ridicată de Neculaiu Enache, Dumitru Gheorghe şi Florinel Maciuca în dosarele nr. 397/2002, nr. 400/2002 şi nr. 402/2002 ale Curţii de Apel Galaţi – Secţia civilă.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 martie 2003.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent şef,Doina Suliman–––-