pentru aprobarea soluţiilor referitoare la aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată
Se aprobă soluţiile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie, referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000, adoptate de Comisia centrala fiscală constituită în baza Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.349/2001, în şedinţa din data de 25 septembrie 2001.Ministrul finanţelor publice,Mihai Nicolae Tanasescu +
Anexa 1SOLUŢIIreferitoare la aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugatăArticolul 2Cesiunea de creanţe nu intră în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată, nefiind considerată prestare de servicii.Articolul 6 litera A.h)21. Acordarea de împrumuturi unei societăţi comerciale de către asociaţi/acţionari ai acesteia, persoane fizice şi/sau juridice, în vederea asigurării resurselor financiare ale societăţii, este o operaţiune asimilată operaţiunilor bancare şi urmează regimul acestora din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată.2. Împrumuturile acordate de persoane juridice autorizate străine, inclusiv de organisme financiar-bancare internaţionale, precum şi de asociaţi/acţionari din străinătate sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată, conform prevederilor art. 6 lit. A.h)2 şi ale art. 6 lit. B.f).Articolul 17 litera B.a)1. În cazul exporturilor realizate prin comisionari comitentul poate justifica cota zero de taxa pe valoarea adăugată cu documentele prevăzute la pct. 9.6 alin. 1 lit. a)-c) din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2000, dacă face dovada încasării valutei în contul comisionarului cu copie de pe extrasul de cont sau copie de pe declaraţia de încasare valutară, după caz. Copia de pe extrasul de cont sau copia de pe declaraţia de încasare valutară, după caz, va fi transmisă obligatoriu de către comisionar comitentului, certificată pentru autenticitate cu ştampila societăţii comisionare şi cu semnăturile persoanelor sau a persoanei autorizate legal sa angajeze societatea comisionara.În situaţia în care comitentul justifica cota zero de taxa pe valoarea adăugată cu documentele prevăzute la pct. 9.6 alin. 1 lit. a)-d) din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2000, nu trebuie să facă dovada încasării valutei în contul comisionarului.Comisionarul beneficiază de cota zero de taxa pe valoarea adăugată pentru comisionul încasat în lei de la comitent, în situaţia în care comitentul încasează în valută, în conturi bancare deschise la bănci autorizate de Banca Naţionala a României, contravaloarea exportului, inclusiv comisionul societăţii comisionare.2. Pentru transportul mărfurilor exportate la destinaţie în străinătate transportatorii, respectiv casele de expediţie, vor justifica cota zero de taxa pe valoarea adăugată, în funcţie de tipul transportului, astfel:2.1. În cazul transportului auto, cu următoarele documente:a) contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, după caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din străinătate, prin care se prevede obligativitatea plăţii în valută a contravalorii transportului; … b) documentul de transport internaţional având confirmarea destinatarului privind recepţia mărfii pentru transportator sau copia de pe acesta pentru casele de expediţie; … c) poliţa de asigurare şi/sau reasigurare pentru transportator sau copia de pe aceasta pentru casele de expediţie. … 2.2. În cazul transporturilor combinate legate direct de exportul bunurilor, cu următoarele documente:a) contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, după caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din străinătate, prin care se prevede obligativitatea plăţii în valută a contravalorii transportului; … b) copie de pe declaraţia vamală de export, vizata de organele vamale; … c) documentul specific de transport. … 2.3. În cazul transportului feroviar, cu următoarele documente:a) contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, după caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din străinătate, prin care se prevede obligativitatea plăţii în valută a contravalorii transportului; … b) documentul de transport internaţional pe căile ferate, care să poarte ştampila statiei de expediţie pentru transportator, sau copia de pe acesta pentru casele de expediţie; … c) documentul de transmitere a vagonului la calea ferată vecina, care să confirme ieşirea mărfii din ţara pentru transportator. … 2.4. În cazul transportului fluvial, maritim, aerian, cu următoarele documente:a) contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, după caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din străinătate, prin care se prevede obligativitatea plăţii în valută a contravalorii transportului; … b) copie de pe declaraţia vamală de export vizata de organele vamale; … c) documentul specific de transport. … Articolul 17 litera B.m)Pentru eliberarea certificatelor de cota zero de taxa pe valoarea adăugată în baza art. 17 lit. B.m) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 şi a Ordinului ministrului finanţelor nr. 725/2000 pentru aprobarea Normelor privind taxa pe valoarea adăugată pentru utilajele, echipamentele şi serviciile achiziţionate de titularii acordurilor petroliere, persoane juridice străine, precum şi pentru bunurile şi serviciile finanţate din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile, inclusiv din donaţii ale persoanelor fizice, în cazul obiectivelor finanţate din fonduri nerambursabile acordate de Uniunea Europeană, se va proceda astfel:1. Contractele sunt încheiate de o agenţie de implementare.În contractul-tip părţile contractante sunt următoarele:● cumpărător – una dintre agenţiile de implementare;● beneficiar – ministerele şi alte persoane juridice pentru care sunt alocate fondurile nerambursabile;● furnizor – persoana juridică română sau străină care a câştigat licitaţia organizată de agenţiile de implementare, denumita contractor din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată;● subcontractor – orice contribuabil care livreaza bunuri sau prestează servicii contractate cu furnizorul, denumit contractor, pentru realizarea proiectului finanţat din fondurile menţionate.Certificatul de cota zero de taxa pe valoarea adăugată se solicita de către beneficiarul proiectului pentru contractori şi subcontractori.În situaţia în care pentru realizarea obiectivelor sunt contractate livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii prin subcontractori, pe facturile fiscale emise de aceştia se vor menţiona atât denumirea beneficiarului, cat şi denumirea contractorului şi codul contractului. Contractorul are obligaţia sa factureze bunurile şi/sau serviciile achiziţionate de la subcontractori către beneficiar, inscriind pe factura ca plata se va efectua de către una dintre agenţiile de implementare.Bunurile livrate direct de contractor beneficiarului şi prestările de servicii se vor factura către beneficiar, înscriindu-se pe factura şi denumirea agenţiei de implementare care efectuează plata, precum şi codul contractului.În cazul în care castigatorii licitaţiilor pentru realizarea proiectelor finanţate din fonduri nerambursabile sunt persoane străine şi achiziţionează bunuri din România sau contractează prestarea unor servicii cu prestatori din România pentru realizarea obiectivelor finanţate din fonduri nerambursabile, pentru a beneficia de aplicarea cotei zero de taxa pe valoarea adăugată este necesar ca aceştia să îşi desemneze un reprezentant fiscal domiciliat în România. În faza de negociere şi încheiere a contractelor este obligatoriu să fie stipulate clar obligaţiile ce revin contractorilor străini în ceea ce priveşte derularea proiectelor, precum şi obligaţiile care le revin din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată, conform legislaţiei române în materie.2. În situaţia în care licitaţiile organizate de agenţiile de implementare au fost câştigate de persoane străine care efectuează prestări de servicii constând în consultanţa, în contractele standard vor aparea următoarele părţi contractante:● parte contractantă – una dintre agenţiile de implementare;● beneficiar – ministerele şi alte persoane juridice pentru care sunt alocate fondurile nerambursabile;● contractor – persoana străină care a câştigat licitaţia organizată de agenţiile de implementare, denumita contractor şi din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată.Pe perioada derulării contractelor de consultanţa contractorii organizează licitaţii pentru achiziţionarea de bunuri şi servicii în folosul proiectului, finanţate din fondurile proiectului, încheind contracte cu furnizori/prestatori din România. Părţile contractante în acest caz sunt:● cumpărător – persoana străină, fizica sau juridică, care a câştigat licitaţia de consultanţa, care este şi contractorul din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată;● furnizor – contribuabil din România care livreaza bunuri/servicii către contractori în cadrul proiectului, denumit subcontractor din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată;● beneficiar – ministerele şi alte persoane juridice pentru care sunt alocate fondurile nerambursabile ale proiectului respectiv.Certificatul de cota zero de taxa pe valoarea adăugată se solicita de către beneficiar numai pentru subcontractori, întrucât serviciile de consultanţa se impozitează la locul beneficiarului în conformitate cu prevederile pct. 3.4 din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată. Potrivit pct. 6.2 din normele menţionate persoanele străine care prestează pentru beneficiari din România servicii care se încadrează în prevederile pct. 3.4 nu au obligaţia desemnării unui reprezentant fiscal domiciliat în România.Pentru serviciile de consultanţa beneficiarii nu au obligaţia de plată a taxei pe valoarea adăugată, dacă aceste operaţiuni sunt scutite prin acordurile încheiate de România cu organismele internaţionale.Bunurile/serviciile cumpărate de către contractori pentru derularea proiectului, menţionate în contractele de consultanţa standard la capitolul "Rambursabile", şi pentru care aceştia vor solicita rambursarea cheltuielilor de la agenţia de implementare, fiind finanţate din fondurile nerambursabile, şi care rămân în proprietatea beneficiarului la încheierea contractului vor fi facturate în cota zero de taxa pe valoarea adăugată astfel: subcontractorul înscrie la cumpărător pe beneficiarul din contractul-tip şi pe contractor, menţionând şi codul contractului. La finalizarea contractului bunurile respective vor fi predate beneficiarului de către contractor cu proces-verbal de predare-primire.În contractele de acest tip persoanele străine care câştiga licitaţiile organizate de agenţiile de implementare nu au obligaţia desemnării unui reprezentant fiscal domiciliat în România.3. Datorită complexităţii şi perioadei indelungate de realizare a obiectivelor în cauza certificatele de cota zero de taxa pe valoarea adăugată eliberate iniţial pot fi suplimentate de organele fiscale la cererea beneficiarilor cu noi subcontractori care nu au fost prevăzuţi în contractul iniţial, pe baza contractelor încheiate cu aceştia de către contractori.Articolul 20În sensul prevederilor pct. 10.17 alin. 2 din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2000, se considera investiţii sistate lucrările de construcţii-montaj a căror realizare a fost întreruptă pe o perioadă mai mare de un an, respectiv pentru care nu s-au făcut cheltuieli de investiţii pe această perioadă.–––––