DECIZIE nr. 1 din 15 ianuarie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 25 februarie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 252 07/12/2000
ActulREFERIRE LAOUG 187 06/11/2000
ActulREFERIRE LAOUG 134 14/09/2000
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 27 30/01/2000 ART. 59
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 171 11/06/2002

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificările şi completările ulterioare



Nicolae Popa – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorFlorentina Geangu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Carl Reh Winery” – S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 2.510/2001 al Judecătoriei Sectorului 3 Bucureşti.La apelul nominal au răspuns avocat Mihaela Ramulescu pentru autorul excepţiei, precum şi Garda financiară centrala, reprezentată prin consilier juridic Constantin Marcu. Procedura este legal îndeplinită.Reprezentantul autorului excepţiei depune la dosar concluzii scrise, prin care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate şi constatarea ca prevederile art. 59 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 sunt neconstituţionale.Garda financiară centrala, prin reprezentantul sau, având cuvântul, solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, sustinand ca dispoziţiile de lege criticate nu încalcă prevederile constituţionale.Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând ca dispoziţiile art. 59 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 nu contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 18 aprilie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 2.510/2001, Judecătoria Sectorului 3 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Carl Reh Winery” – S.R.L. din Bucureşti, având ca obiect soluţionarea unei plângeri formulate împotriva unui proces-verbal de contravenţie.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arata ca textul de lege criticat, prin care se reglementează procedura de preschimbare a unor autorizaţii de comercializare obţinute în baza şi cu respectarea legii în vigoare la momentul emiterii lor şi care sunt încă valabile, încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii.Autorul excepţiei mai susţine ca "prin anularea, înainte de expirarea termenului legal, a unor acte administrative, respectiv autorizaţii de comercializare, legal emise şi intrate în circuitul comercial, a fost afectată stabilitatea unor raporturi comerciale, iar art. 59 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 27/2000, ce a constituit temeiul juridic al acestor anulari, este evident neconstitutional”.Judecătoria Sectorului 3 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciază ca excepţia este neîntemeiată, întrucât nu se încalcă principiul neretroactivitatii legii. În opinia instanţei prevederile art. 59 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 27/2000 „dispun numai pentru viitor, instituind în sarcina agenţilor economici obligaţia preschimbarii autorizaţiilor deţinute cu formulare special tipărite într-un anumit termen”, nefiind cuprinsă „vreo dispoziţie legală care să se aplice cu caracter retroactiv”.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata. În argumentarea acestei opinii se arata ca "prin art. 59 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 nu se încalcă principiul neretroactivitatii legii, nefiind cuprinse prevederi care să se aplice cu caracter retroactiv, articolul făcând trimitere la aspecte formale, privind preschimbarea formularelor tipizate pentru autorizaţiile de comercializare, ceea ce nu este de natura sa aducă atingere efectelor juridice produse anterior”.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională constata ca a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 59 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000, care au următorul cuprins: „(1) Până la data de 1 mai 2000 toate autorizaţiile de comercializare eliberate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei ordonanţe vor fi prezentate organului fiscal emitent pentru preschimbare cu formulare special tipărite de Regia Autonomă «Imprimeria Naţionala».(2) Pentru anul 2000 termenul maxim de obţinere a autorizaţiilor anuale de comercializare în calitate de agenţi economici producători interni şi/sau agenţi economici importatori ai produselor prevăzute la nr. crt. 1.1, 1.2 şi 1.3 din anexa nr. 1 este de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, termen până la care îşi pot desfăşura activitatea în baza autorizaţiilor eliberate anterior. După expirarea acestui termen aceste autorizaţii îşi pierd valabilitatea.(3) Nedepunerea în termen, în vederea preschimbarii, a autorizaţiilor de comercializare eliberate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei ordonanţe atrage anularea valabilităţii acestora.(4) După anularea valabilităţii autorizaţiilor este interzisă orice activitate de comercializare a produselor supuse autorizării."Curtea retine ca, deşi Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 a suferit mai multe modificări şi completări (Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 134/2000, Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 187/2000, Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 252/2000, Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 117/2001), textul criticat nu a intrat sub incidenţa acestor modificări şi completări.Autorul excepţiei susţine ca aceste dispoziţii legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2) din Constituţie, conform cărora "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile".Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca reglementarea obligaţiei de schimbare a unor autorizaţii eliberate anterior cu formulare noi ce au alte caracteristici nu are semnificatia aplicării retroactive, dispoziţia respectiva producand efecte numai pentru viitor. Astfel fiind, nu se poate susţine încălcarea dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie.Faţa de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit.A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Carl Reh Winery” – S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 2.510/2001 al Judecătoriei Sectorului 3 Bucureşti.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 ianuarie 2002.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Florentina Geangu––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x