DECIZIE nr. 1.999/64 din 22 decembrie 1998 (*actualizată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL UNIUNII EUROPENE
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUOG 32 30/01/2000
ActulACTUALIZEAZA PEDECIZIE 1999 22/12/1998
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la al cincilea program-cadru al Comunităţii Europene pentru Energie Atomică (Euratom) pentru cercetare şi activităţi de instruire (1998-2002)(actualizată până la data de 31 ianuarie 2000*)



–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 31 ianuarie 2000 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către ORDONANŢA nr. 32 din 30 ianuarie 2000.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor(1999/64/Euratom)Consiliul Uniunii Europene,având în vedere Tratatul stabilind Comunitatea Europeană pentru Energie Atomică şi, în particular, art. 7 despre aceasta,având în vedere propunerea Comisiei*1),având în vedere opinia Parlamentului European*2),având în vedere opinia Comitetului Economic şi Social*3),(1) ţinând seama ca un program-cadru multianual, acoperind toate activităţile de cercetare, incluzând activităţi demonstrative şi activităţi de instruire în domeniul energiei nucleare, de implementat prin mijloacele programelor de cercetare şi instruire, poate fi adoptat urmărind art. 7 din tratat;(2) ţinând seama ca a fost considerată corespunzătoare adoptarea, pentru perioada cuprinsă între 1998 şi 2002, a unui nou program-cadru, în scopul de a asigura continuitatea cercetării şi a activităţilor de instruire în domeniul energiei nucleare;–––––*1) JO C 173, 7 iunie 1997, p. 30 şi JO C 291, 25 septembrie 1997, p. 16.*2) JO C 14, 19 ianuarie 1998, p. 59.*3) JO C 355, 21 noiembrie 1997, p. 38.(3) ţinând seama ca în concordanta cu art. 4(2) din Decizia Consiliului nr. 94/268/Euratom din 26 aprilie 1994 referitoare la programul-cadru al activităţilor comunitare în domeniul cercetării şi instruirii pentru Comunitatea Europeană pentru Energie Atomică (între 1994 şi 1998)*1), Comisia este solicitată să aibă o evaluare externa conducând la un management şi progresand cu activităţile comunitare desfăşurate în timpul celor 5 ani precedand aceasta evaluare, înaintea prezentării propunerii ei pentru cel de al cincilea program-cadru; ţinând seama ca aceasta evaluare, concluziile acesteia şi comentariile Comisiei au fost comunicate Parlamentului European, Consiliului şi Comitetului Economic şi Social;(4) ţinând seama ca cercetarea în domeniul energiei nucleare a Comunităţii Europene pentru Energie Atomică trebuie să reflecte contextul curent al nevoii de a dezvolta în siguranţa şi acceptabil sisteme energetice sigure şi acceptabile care respecta standardele şi mediul şi sunt competitive în termeni de costuri de producţie;(5) ţinând seama ca cel de al cincilea program-cadru trebuie să se focalizeze asupra unui număr limitat de aspecte; ţinând seama ca aceste activităţi, în contextul activităţilor indirecte, trebuie să fie implementate prin: "acţiuni-cheie", care reunesc împreună activităţi (plecand de la cercetare de baza, incluzând-o pe cea aplicativa şi cercetarea generica, până la dezvoltare şi demonstraţii) într-un tot coerent, în scopul de a le concentra din punct de vedere strategic pe probleme şi provocari europene comune; cercetarea şi activităţi de dezvoltare tehnologică de natura generica; şi activităţi pentru a incuraja folosirea optima a infrastructurilor de cercetare şi creşterea accesului la acestea;(6) ţinând seama ca, mai mult decât atât, cel de al cincilea program-cadru trebuie să includă, în plus faţă de aspectele tematice, aspecte orizontale acoperind cooperarea cu statele terţe şi cu organizaţiile internaţionale, diseminarea şi exploatarea rezultatelor cercetării şi activităţilor de instruire şi instruirea şi mobilitatea cercetatorilor;(7) ţinând seama ca aceasta abordare presupune întreţinerea şi întărirea potenţialului de excelenta ştiinţifică şi tehnologică, existenta în comunitate, ţinând seama în mod absolut de eforturile principalilor ei parteneri internaţionali;(8) ţinând seama ca cooperarea cu toate statele terţe şi cu organizaţiile internaţionale trebuie să crească în particular, pentru urmărirea obiectivului de folosire paşnică a energiei nucleare; ţinând seama ca este necesar ca Comunitatea sa continue sa joace un rol internaţional important în domeniul securităţii fisiunii nucleare, în particular cu privire la ţările din Europa Centrala şi de Est şi la statele care provin din fosta Uniune Sovietica; ţinând seama ca este, de asemenea, important să se continue, acolo unde este cazul, activităţile de cooperare internaţionala cu statele terţe în domeniul fuziunii termonucleare controlate;(9) ţinând seama ca, conform art. 4(1) din tratat, activităţile de cercetare şi instruire comunitare în domeniul nuclear trebuie să aibă ca scop acţiunea complementara din statele membre; ţinând seama ca acţiunea comunitară trebuie să facă posibila aducerea împreună a valorii adăugate la eforturile desfăşurate în statele membre;(10) ţinând seama ca un volum financiar de referinţa, în înţelesul pct. 2 al Declaraţiei Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei din 6 martie 1995*2), este inclus în aceasta decizie pentru întreaga durata a programului-cadru, fără să fie afectată astfel puterea autorităţilor bugetare, asa cum sunt definite prin tratat;(11) ţinând seama ca volumul financiar de referinţa al celui de al cincilea program-cadru va trebui să fie revizuit, noile state membre ar trebui sa acceada înainte de expirarea programului-cadru;(12) ţinând seama ca participarea Comunităţii la programul-cadru trebuie să corespundă perspectivelor financiare în vigoare pentru toată perioada programului; ţinând seama ca bugetul trebuie considerat ca un fapt ca o noua perspectiva financiară va fi negociata în timpul celui de al cincilea program-cadru; ţinând seama ca volumul financiar de referinţa este inconsistent cu volumul disponibil pentru cercetare în cadrul perspectivei financiare în vigoare sau, dacă nu exista o perspectiva financiară în vigoare, va fi necesar să se decidă asupra unui nou volum financiar de referinţa, în condiţiile prevăzute în tratat; ţinând seama ca trebuie să existe aranjamente echivalente pentru programele de cercetare şi instruire; ţinând seama ca, în absenta unor astfel de aranjamente, programele de cercetare şi instruire nu ar putea fi implementate, atâta timp cat ele sunt lipsite de o baza legală pentru cheltuielile pe care le-au prevăzut;(13) ţinând seama ca criteriile care au fost stabilite pentru a alege domeniile acoperite de cel de al cincilea program-cadru şi obiectivele ştiinţifice şi tehnologice corespunzătoare trebuie să ţină seama de principiile mai sus menţionate; ţinând seama ca acele criterii ar trebui, de asemenea, să fie aplicate consistent în implementarea celui de al cincilea program-cadru, în scopul de a asigura consistenta;(14) ţinând seama ca centrele comune de cercetare (JRC) vor implementa acţiuni directe de cercetare prin activităţi de sprijin ştiinţifice şi tehnice şi de cercetare cu un caracter instituţional, acolo unde deţin o expertiza specială sau chiar unica şi facilităţi în cadrul Comunităţii ori unde au fost mandatate cu activităţi necesare pentru încadrarea şi implementarea politicilor comunitare şi a sarcinilor decurgând din obligaţiile Comisiei de a respecta tratatul şi care solicită imparţialitatea JRC; ţinând seama ca, în plus, JRC va participa, progresiv într-o abordare competitivă, în contextul consortiilor, pentru desfăşurarea activităţilor de cercetare şi instruire;(15) ţinând seama ca raportul anual care trebuie trimis Consiliului, ca urmare a art. 7 din tratat, trebuie, de asemenea, să fie trimis de către Comisie Parlamentului European; ţinând seama ca, în concordanta cu recomandările de a implementa, în spiritul transparenţei şi al unui management eficient şi clar, aranjamentele ar trebui, de asemenea, adoptate pentru examinarea sistematica a stadiului celui de al cincilea program-cadru şi evaluării sale;(16) ţinând seama ca, în scopul de a asigura consistenta între activităţile de cercetare desfăşurate în cadrul Tratatului Euratom şi acelea desfăşurate în cadrul Tratatului stabilind Comunitatea Europeană, Decizia referitoare la programul-cadru al Comunităţii Europene pentru cercetare, dezvoltare tehnologică şi activităţi demonstrative ar trebui adoptată în acelaşi timp şi pentru aceeaşi perioadă ca şi acest program-cadru;(17) ţinând seama ca Comitetul Ştiinţific şi Tehnic a fost consultat de către Comisie şi a transmis opiniile sale, a decis următoarele:––––––*1) JO L 115, 6 mai 1994, p. 31. Decizia asa cum a fost ea amendata prin Decizia nr. 96/253/Euratom (JO L 86, 4 aprilie 1996, p. 7).*2) JO C 102, 4 aprilie 1996, p.4. + 
Articolul 11. Un program-cadru multianual pentru toate activităţile de cercetare, incluzând activităţi demonstrative şi activităţi de instruire în domeniul energiei nucleare, denumit în continuare al cincilea program-cadru, este adoptat aici pentru perioada cuprinsă între 1998 şi 2002.2. Cel de al cincilea program-cadru trebuie să acopere domeniul fuziunii termonucleare controlate şi al sistemelor energetice legate de fisiunea nucleara, precum şi pe acela al utilizării industriale şi medicale a radiatiei şi surselor naturale de radiaţie.Aceste domenii trebuie să cuprindă, în plus faţă de aspectele tematice, aspecte orizontale referitoare la cooperarea cu ţările terţe şi organizaţiile internaţionale, diseminarea şi exploatarea rezultatelor cercetării şi activităţilor de instruire şi stimularea instruirii şi mobilitatii cercetărilor din Comunitate.3. Criteriile pentru selectarea domeniilor precizate în paragraful 2 şi a obiectivelor corespunzătoare sunt prezentate în anexa nr. I. Ele se aplică pentru implementarea celui de al cincilea program-cadru.4. Liniile generale ale domeniilor menţionate mai înainte, obiectivele lor ştiinţifice şi tehnologice şi priorităţile corespunzătoare sunt prezentate în anexa nr. II.5. Activităţile desfăşurate în cel de al cincilea program-cadru trebuie să fie strâns coordonate, acolo unde este cazul, cu activităţile din domeniul cercetării energetice descrise în cel de al cincilea program-cadru al Comunităţii Europene pentru cercetare, dezvoltare tehnologică şi activităţi demonstrative (între 1998 şi 2002), cu respectarea integrală a naturii legale independente ale acestor doua programe.
 + 
Articolul 21. a) Volumul financiar de referinţa pentru implementarea acestui program-cadru pentru perioada 1998-2002 va fi de 1.260 milioane ecu, din care 788 milioane ecu trebuie să fie pentru fuziune termonucleara şi 281 milioane ecu trebuie să fie pentru JRC.Din acest volum:– 310 milioane ecu sunt pentru perioada între 1998-1999;– 950 milioane ecu sunt pentru perioada 2000-2002.b) Suma de 950 milioane ecu va trebui să fie prevăzută pentru a fi confirmată dacă este în concordanta cu perspectivele financiare în vigoare în perioada dintre 2000 şi 2002. În cazul unei noi perspective financiare în vigoare, aceasta condiţie trebuie îndeplinită numai dacă:– perspectiva financiară indica partea din cheltuieli disponibilă pentru cercetare; şi– aceasta parte permite o participare a Comunităţii de 950 milioane ecu în perioada dintre 2000 şi 2002.c) Dacă imaginea celor 950 milioane ecu nu este în concordanta cu perspectiva financiară în vigoare în perioada dintre 2000 şi 2002 sau dacă nu exista perspectiva financiară în vigoare în aceşti ani, Consiliul, actionand în condiţiile art. 7 din tratat, trebuie:– sa stabilească un nou volum financiar de referinţa;– sa adapteze sumele prevăzute ca necesare pentru programe de cercetare şi de instruire, la care se referă art. 3, precum şi pentru a asigura concordanta lor cu noua suma de referinţa.În funcţie de deciziile prevăzute la primul şi al doilea alineat, programele de cercetare şi instruire nu trebuie implementate în afară obligaţiilor prevăzute în primul alineat al celui de-al doilea subparagraf al subparagrafului a).2. Sumele menţionate la paragraful 1 vor constitui subiectul revizuirii în cazul în care noi state vor deveni membre înainte de terminarea programului-cadru.
 + 
Articolul 31. Cel de al cincilea program-cadru trebuie să fie implementat prin doua programe de cercetare şi instruire, dintre care unul specific pentru JRC.Fiecare program de cercetare şi instruire trebuie să specifice obiectivele sale precise cu privire la liniile obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice prevăzute în anexa nr. II, sa definească regulile detaliate pentru implementarea lor, sa fixeze durata lor şi să ofere mijloacele necesare.Comisia va stabili şi va publică, pe responsabilitate proprie, un manual detaliat pentru liniile directoare şi procedurile operaţionale pentru selecţia activităţilor de cercetare şi instruire.2. Implementarea celui de al cincilea program-cadru poate conduce, acolo unde este necesar, la programe suplimentare. Poate, de asemenea, sa conducă la încheierea de acorduri cu ţările terţe sau organizaţiile internaţionale, în înţelesul art. 101 din tratat.
 + 
Articolul 4Regulile detaliate pentru participarea financiară a Comunităţii Europene pentru Energie Atomică la cel de al cincilea program-cadru trebuie să fie cele specificate în conformitate cu prevederile speciale referitoare la estimările pentru cercetare şi dezvoltare tehnologică din Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene, astfel cum sunt menţionate în anexa nr. III la aceasta decizie.
 + 
Articolul 51. Comisia trebuie să monitorizeze continuu şi sistematic, în fiecare an, cu ajutorul unor experţi calificaţi independenţi, implementarea celui de al cincilea program-cadru şi a programelor sale de cercetare şi instruire, în lumina criteriilor stabilite în anexa nr. I şi în cadrul obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice stabilite în anexa nr. II. Trebuie sa evalueze, în particular, dacă aceste obiective, prioritati şi resurse financiare sunt corespunzătoare cu noua situaţie. Unde este cazul, Comisia trebuie să transmită propuneri de adaptare sau de suplimentare a programului-cadru şi/sau a programelor de cercetare şi instruire, ţinând seama de rezultatele acestei evaluări.2. Înainte de trimiterea propunerii ei pentru cel de al saselea program-cadru Comisia trebuie să realizeze o evaluare externa condusă de experţi independenţi, cu calificare înalta, a implementării activităţilor în domeniile de referinţa prevăzute la art. 1(2), desfăşurate în timpul celor 5 ani precedand aceasta evaluare, în lumina criteriilor stabilite în anexa nr. I, obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice, stabilite în anexa nr. II, şi implementării deciziei prin programele de cercetare şi instruire pe care se bazează. Comisia trebuie să comunice concluziile privind aceasta evaluare, împreună cu comentariile sale, Parlamentului European, Consiliului şi Comitetului Economic şi Social.3. Experţii independenţi calificaţi, la care se referă paragrafele 1 şi 2, trebuie să fie aleşi, pe baza expertizei lor şi a aptitudinilor personale, de către Comisie, care trebuie să ţină seama, de o maniera echilibrata, de actorii diferiţi ai cercetării.Ca urmare a numirii lor, Comisia trebuie să facă cunoscută lista completa a experţilor şi calificările lor individuale.4. Comisia trebuie să informeze în mod regulat Parlamentul European şi Consiliul asupra progresului general al implementării programului-cadru şi a programelor specifice. În particular, Comisia trebuie să trimită un raport Parlamentului European şi Consiliului la începutul fiecărui an. Raportul trebuie să acopere, în particular, activităţile de cercetare şi de instruire desfăşurate în timpul anului precedent şi programul de lucru pentru anul în curs.
 + 
Articolul 6La mijlocul perioadei celui de al cincilea program-cadru Comisia trebuie să analizeze stadiul programului şi sa trimită Parlamentului European şi Consiliului, pe baza evaluării diferitelor programe de cercetare şi instruire, o comunicare însoţită, dacă este cazul, de o propunere către Consiliu pentru adaptarea acestei decizii.Bruxelles, 22 decembrie 1998.Pentru Consiliu,C. Einem,preşedinte
 + 
Anexa ICRITERIILEpentru selectarea domeniilor şi a obiectivelor1. Politica de cercetare a Comunităţii Europene pentru Energie Atomică în domeniul energiei nucleare este îndreptată spre întărirea bazei ştiinţifice şi tehnologice a industriei civile nucleare a Comunităţii şi încurajarea ei pentru a deveni mai competitivă la nivel internaţional promovand, în acelaşi timp, toate activităţile de cercetare şi instruire estimate a fi necesare pentru implementarea politicilor stabilite în Tratatul EAEC. De asemenea, trebuie să contribuie la promovarea calităţii vieţii cetăţenilor din Comunitate şi la dezvoltarea durabilă a Comunităţii ca întreg, incluzând şi aspectele ecologice. Implementarea ei este bazată pe cele doua principii: al excelentei ştiinţifice şi tehnologice şi al relevantei pentru obiectivele mai sus menţionate.Mai mult, în urmărirea unei abordări cost-beneficiu dictate de alocarea optima a finanţării publice europene şi în concordanta cu principiul subsidiarităţii, temele din cadrul celui de al cincilea program-cadru şi obiectivele corespunzătoare vor fi selectate pe baza faptului ca Comunitatea va acţiona numai dacă şi în măsura în care obiectivele nu pot fi în mod suficient atinse de către statele membre.2. În aplicarea principiilor precedente programul-cadru va fi definit pe baza unui set comun de criterii, împărţite în 3 categorii:– criterii legate de "valoarea adăugată" a Comunităţii şi principiul subsidiarităţii:● nevoia de a stabili o "masa critica" în termeni umani şi financiari, în particular prin combinarea expertizei complementare şi resurselor disponibile în diferite state membre;● contribuţia semnificativă la implementarea uneia sau mai multor politici comunitare;● abordarea problemelor apărute la nivel comunitar sau a problemelor legate de aspectele de standardizare ori a problemelor privitoare la dezvoltarea în zona europeană,astfel încât să se selecteze numai obiectivele care sunt mai eficiente de urmărit la nivel comunitar prin mijloacele activităţilor de cercetare conduse la acest nivel;– criterii legate de obiective sociale:● îmbunătăţirea situaţiei locurilor de muncă;● promovarea calităţii vieţii şi sănătăţii;● conservarea mediului,cu scopul de a atinge obiectivele sociale majore ale Euratom, reflectand asteptarile şi preocuparile cetăţenilor săi;– criterii legate de dezvoltarea economică şi perspectivele ştiinţifice şi tehnologice:● domenii care sunt în dezvoltare şi determina perspective favorabile de creştere;● domenii în care întreprinderile Comunităţii pot şi trebuie să devină mai competitive;● domenii în care perspectivele progresului semnificativ din punct de vedere ştiinţific şi tehnologic sunt deschise, oferind posibilitatea pentru diseminarea şi exploatarea rezultatelor pe termen mediu şi lung,cu scopul de a contribui la armonizarea şi dezvoltarea durabilă a Comunităţii ca un întreg.3. Aceste criterii vor fi folosite şi suplimentate, unde este necesar, pentru implementarea celui de al cincilea program-cadru, în scopul de a defini programele de cercetare şi instruire şi de a selecta activităţile de cercetare, incluzând activităţile demonstrative şi activităţile de instruire. Cele 3 categorii de criterii vor fi aplicate simultan şi trebuie să fie îndeplinite şi chiar se pot extinde în mod diferit de la caz la caz.
 + 
Anexa IILINIILE GENERALEale obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale domeniilor──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Energia nucleara oferă mai mult de 35% din electricitatea produsă în cadrul Comunităţii Europene. Ea aduce o contribuţie semnificativă la politicile de diversificare a surselor de energie şi la reducerea în ansamblu a emisiilor de CO(2).Eforturile de dezvoltare a securităţii sistemelor de energie nucleara pot întări, pe termen scurt şi mediu, competitivitatea industriala a Comunităţii, prin punerea în valoare a avansului tehnologic european. Pe termen lung, tehnologiile cu perspective promitatoare necesita eforturi de cercetare considerabile la nivelul Comunităţii şi în lume. Minimalizand expunerea radiatiei de la toate sursele, incluzând expunerile medicale şi radiatia naturala, se va îmbunătăţi calitatea vieţii şi sănătăţii şi va ajuta la problemele de mediu cărora se adresează.──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────I. Domeniile şi organizarea celui de al cincilea program-cadru1. Cel de al cincilea program-cadru va acoperi fuziunea nucleara controlată, fisiunea nucleara, precum şi folosirea industriala şi medicală a radiatiei şi surselor naturale de radiaţie.2. Cu privire la aspectele tematice, programul-cadru va fi axat pe:a) acţiuni-cheieAcţiunile-cheie vor fi orientate pe probleme şi definite clar, în conformitate cu criteriile, şi vor fi în mod special orientate spre obiectivele fiecărui program şi către rezultatele dorite, ţinând seama, unde este cazul, de punctele de vedere ale utilizatorilor. Vor avea o clara focalizare europeană. Acţiunea-cheie este privită ca un grup de proiecte mari şi mici, de cercetare aplicată, generica şi, unde este cazul, fundamentală, orientate direct către o problemă sau provocare europeană, neexcluzand şi aspectele globale.Activităţile de cercetare realizate în acest context vor integra întregul spectru de activităţi şi discipline necesare pentru atingerea obiectivelor plecand de la cercetarea fundamentală până la dezvoltare şi demonstraţii. Se va acorda atenţie şi legăturilor corespunzătoare cu iniţiative naţionale şi internaţionale (incluzând cadre europene complementare de cercetare şi dezvoltare tehnologică);b) activităţi de cercetare şi dezvoltare tehnologice de natura genericaAceste activităţi, care sunt esenţiale pentru atingerea obiectivelor programului, vor fi realizate într-un număr limitat de domenii neacoperite de acţiunile-cheie. Ele vor fi complementare acţiunilor-cheie. Scopul principal este de a ajuta Comunitatea Europeană sa menţină şi sa imbunatateasca capabilitatea sa ştiinţifică şi tehnologică în acele domenii ale cercetării care să permită accesul la tehnologii care vor fi folosite pe scara larga;c) îmbunătăţirea accesului la infrastructurile de cercetare şi folosirea lor optima3. Aspectele orizontale cuprind:– cooperarea ştiinţifică şi tehnologică cu tari terţe şi cu organizaţii internaţionale; programul (atât cercetare, cat şi activităţi de instruire) trebuie să fie deschis participării entităţilor din tari terţe, astfel încât sa faciliteze cooperarea efectivă în domenii importante ale cercetării, în beneficiul reciproc;– diseminarea şi optimizarea rezultatelor cercetării şi activităţilor de instruire;– instruirea şi mobilitatea cercetatorilor. Sinergia între cercetare şi instruire va continua să fie dezvoltată. Mobilitatea oamenilor de ştiinţa şi tehnologilor va creşte şi va fi simplificat accesul la facilităţile pe scara larga.4. Activităţile Centrelor Comune de Cercetare (JRC)Acţiunile de cercetare directa, care vor fi implementate de JRC, vor cuprinde cercetare şi activităţi de sprijin ştiinţifice şi tehnice cu caracter instituţional. JRC poate oferi sprijin acolo unde deţine o expertiza specială sau chiar unica şi facilităţi în cadrul Comunităţii ori unde este însărcinat cu activităţi necesare pentru încadrarea şi implementarea politicilor comunitare şi sarcinilor ce revin Comisiei conform tratatului care necesita imparţialitatea JRC. JRC va desfăşura activităţi în strânsă cooperare cu comunitatea ştiinţifică şi antreprenoriala din Europa. Vor fi încurajate schimburile între JRC şi universităţi, institute de cercetare şi industrie.Alocaţiile puse la dispoziţie JRC constituie o sumă maxima. Suplimentar, JRC i se permite să îşi procure fonduri din alte surse. Acestor alocari li se vor aplica regulile aferente ale managementului JRC.De asemenea, JRC este implicat progresiv în activităţi competitive.II. Obiectivele ştiinţifice şi tehnologicea) Acţiuni-cheie1. Acţiuni-cheie: fuziunea termonucleara controlată(i) Obiectivul pe termen lung al activităţilor de fuziune, cuprinzând toate activităţile de cercetare realizate în statele membre având ca scop utilizarea fuziunii, este crearea în comun a reactoarelor prototip pentru centralele electrice care să răspundă nevoilor societăţii: securitate operaţională, compatibilitate ecologica, viabilitate economică.Strategia propusă pentru atingerea obiectivului pe termen lung include dezvoltarea unui reactor experimental (Pasul următor), urmat de un reactor demonstrativ (DEMO), însoţit de activităţi fizice şi tehnologice de cercetare-dezvoltare, de asemenea, cu implicarea industriei europene.În contextul acestei strategii construirea unui reactor experimental este necesară şi, în lumina progresului actual, pare să fie fezabila tehnic în următoarea decada. Aceasta trebuie să aibă loc în cadrul cooperării internaţionale, cum ar fi reactorul experimental termonuclear internaţional (ITER).Scopul acestei acţiuni-cheie este de a dezvolta în viitor bazele necesare pentru o posibila construcţie a unui reactor experimental. Aceasta acţiune-cheie trebuie astfel sa întărească gradul de pregătire al Comunităţii din punct de vedere ştiinţific, tehnic, financiar şi organizatoric, pentru a decide şi a sprijini construirea unui viitor reactor experimental.(îi) Pe perioada celui de al cincilea program-cadru, implementarea strategiei va cuprinde:– activităţile Pasului următor: activităţi fizice şi tehnologice de fuziune, necesare în principal asociaţiilor, Joint European Torus (JET) şi industriei europene pentru a dezvolta capacitatea de a construi un reactor experimental şi de a pregati funcţionarea lui; Europa va continua sa participe la activităţile detaliate de proiectare inginereasca (EDA), incluzând procurarea specificatiilor şi pregătirea licentierilor pentru ITER cu privire la posibilitatea construirii lui;– îmbunătăţiri de concept: activităţi structurate în domeniul fizicii pentru îmbunătăţirea conceptelor fundamentale ale aparaturii de fuziune, incluzând perspectiva de pregătire a Pasului următor şi definiţiei conceptuale a DEMO;– tehnologie pe termen lung: activităţile tehnologice structurate pe termen lung, care sunt esenţiale pentru a realiza progresul în utilizarea fuziunii, în particular pentru pregătirea DEMO şi apoi pentru reactorul prototip.(iii) În contextul acestei strategii va fi investigata contribuţia fuziunii la generarea de energie electrica curata şi sigura în contextul mai larg al studiilor asupra aspectelor socio-economice ale fuziunii.Va fi adusă la îndeplinire operarea la capacitate maxima a JET, ca instrument principal de la care datele pot fi extrapolate pentru reactorul experimental. Posibila utilizare extinsă a facilităţilor JET va fi explorata înaintea expirării activităţilor comune. Ele pot fi utilizate pentru acumularea unor noi cunoştinţe pentru Pasul următor.Ca o parte integrantă a acestei acţiuni-cheie vor fi realizate, de asemenea, următoarele activităţi: coordonarea, în contextul activităţii de informare reciprocă cu privire la activităţile de cercetare civilă ale statelor membre referitoare la limitări inertiale şi concepte alternative posibile; evaluarea la zi a siguranţei şi aspectelor de siguranţă şi mediu; diseminarea rezultatelor şi difuzarea informatiei către public; mobilitatea şi pregătirea.2. Acţiune-cheie: fisiunea nucleara(i) Scopul acestei acţiuni-cheie este de a ajuta asigurarea siguranţei instalaţiilor nucleare ale Europei şi de a îmbunătăţi competitivitatea industriei Europei; de a asigura protecţia muncitorilor şi a publicului faţă de radiatii; de a sprijini aplicarea măsurilor de securitate internaţionale asupra materialelor nucleare; şi de a ajuta securitatea şi managementul efectiv şi depozitarea finala a reziduurilor radioactive.(îi) Cercetarea va fi focalizata pe:– securitatea operaţională a instalaţiilor existente:măsuri pentru a menţine şi îmbunătăţi securitatea instalaţiilor existente, incluzând aspecte de securitate referitoare la prelungirea timpului de funcţionare a reactoarelor;– securitatea ciclului combustibilului:măsuri de menţinere şi îmbunătăţire a securităţii întregului ciclu, în particular; aspecte tehnologice ale accidentelor grave, strategii şi metode pentru prevenirea şi managementul situaţiilor de accident şi postaccident; o abordare pe baze ştiinţifice a managementului şi depozitarii reziduurilor radioactive, în special a reziduurilor radioactive cu timp lung de viaţa, şi reducerea lor la minimum, incluzând transformarea izotopilor cu viaţa lungă în izotopi cu viaţa scurta, soliditatea tehnica şi operaţională a depozitarilor finale, incluzând experimente cu facilităţi pe scara larga; dezvoltarea celor mai bune practici şi întreţinerea şi actualizarea bazelor de date, incluzând dezafectarea facilităţilor nucleare;– securitatea şi eficienta sistemelor viitoare:studii asupra celor mai avansati şi eficienti combustibili, asupra sistemelor viitoare şi inovative, facilităţilor şi conceptelor. Aceste studii vor acoperi analize de securitate, impactul asupra omului şi mediului şi cele mai promitatoare abordări din punct de vedere tehnologic, economic şi de competiţie, incluzând măsuri de siguranţă şi aspecte de neproliferare, într-o perspectiva de dezvoltare durabilă;– măsuri de siguranţă a materialelor nucleare:tehnologii şi metode de securitate a materialelor nucleare, în conformitate cu dezvoltarile recente; schimbări în ciclul combustibilului, forma crescătoare a stocurilor de materiale fisionabile datorată dezarmarii nucleare, obligaţii suplimentare reieşite din noile acorduri internaţionale, traficul ilicit al materialelor fisionabile, cooperarea ştiinţifică şi tehnologică, acolo unde este cazul, cu AIEA de la Viena;– protecţia la radiaţie:protecţia la radiaţie specifică instalaţiilor nucleare pentru protecţia muncitorilor şi a publicului, în sprijinul aspectelor operaţionale şi regulamentare; managementul situaţiilor de urgenta nucleara şi restaurarea mediilor contaminate.(iii) Cooperarea cu ţările din Europa Centrala şi de Est şi cu noile state independente în domeniul fisiunii nucleare va fi focalizata pe cercetarea în scopul de a ajuta aceste tari şi state în îmbunătăţirea securităţii reactoarelor lor; managementul reziduurilor; protecţia la radiaţie; pagubele efectelor radiatiei pe termen lung şi controlul materialelor fisionabile.Participarea acestor tari şi state va fi incurajata prin sprijin financiar corespunzător de la Comunitate, unde asemenea participări vor aduce o contribuţie substantiala la scopurile programului şi, astfel, este în interesul Comunităţii. Unde este cazul, trebuie cautata sinergia cu alte instrumente comunitare relevante.b) Activităţi de cercetare şi dezvoltare tehnologică de natura genericaEforturile vor fi focalizate asupra cercetării necesare pentru a consolida şi creşte cunoştinţele şi competenţa Europei în:– protecţie radiologica şi sănătate, cu întărirea înţelegerii şi constientizarii hazardului referitor la radiatia ionizanta şi radioactivitate, în mod special efectele radiatiei cu doza scăzută, în mod particular asupra oamenilor, inclusiv studii epidemiologice;– transferul ecologic al radioactivitatii;– creşterea securităţii şi eficacitatii folosirii medicale şi industriale a radiatiei şi o mai buna evaluare a expunerii faţă de sursele de radiaţie naturala;– îmbunătăţiri în dozimetria interna şi externa.c) Creşterea accesului şi optimizarea folosirii infrastructurilor de cercetarePrioritatea o constituie folosirea optima, creşterea accesului şi îmbunătăţirea consistentei infrastructurii de cercetare europeană (instalaţii mari de cercetare, reţele de instalaţii distribuite, centre infrastructurale de competenţa), în măsura în care nu sunt realizate prin alte activităţi ale programului-cadru. În final sunt prevăzute măsuri pentru a sprijini cercetătorii să obţină acces transnational la infrastructuri de interes larg pentru Comunitate, ţinând seama de raritatea şi/sau de specializarea acestora.Măsurile complementare pot include, după caz, sprijin pentru înfiinţarea reţelelor între operatorii de infrastructura şi pentru proiecte de cercetare care permit acces la infrastructuri.
 + 
Anexa IIIREGULIpentru participarea financiară a EuratomComunitatea Europeană pentru Energie Atomică va contribui financiar la cercetări şi activităţi tehnologice, incluzând activităţi de demonstraţii şi activităţi de pregătire, numite în continuare acţiuni indirecte, realizate pentru programele care implementeaza programul-cadru. În plus vor fi realizate cercetări directe şi activităţi tehnologice, incluzând activităţile de demonstratie şi activităţile de pregătire, numite în continuare acţiuni directe.1. Acţiuni indirecteAcţiunile indirecte vor cuprinde: acţiuni cu împărţirea costurilor, care vor constitui mecanismul principal pentru implementarea programelor de cercetare şi pregătire, precum şi bursele de pregătire, sprijin pentru reţele, acţiuni concertate şi măsuri de însoţire.a) Acţiuni cu împărţirea costurilor– cercetare şi proiecte tehnologice, proiecte demonstrative, proiecte combinate cercetare/demonstraţii:– proiecte de cercetare şi proiecte tehnologice: proiecte destinate obţinerii de noi cunoştinţe pentru a fi folosite fie pentru dezvoltarea de produse noi, fie pentru îmbunătăţirea semnificativă a produselor existente, proceselor şi serviciilor existente şi/sau pentru a răspunde necesităţilor politicilor Comunităţii;– proiecte demonstrative: proiecte destinate sa dovedească viabilitatea noilor tehnologii care oferă avantaj economic potenţial, dar care nu pot fi comercializate direct;– proiecte combinate de cercetare/demonstraţii: proiecte atât cu componenta de cercetare, cat şi cu componenta demonstrativa;– creşterea accesului la infrastructuri de cercetare.În afară măsurilor de sprijin pentru infrastructurile de cercetare, în cadrul altor acţiuni indirecte, va fi acordat sprijin pentru creşterea accesului la infrastructurile de cercetare prin costuri adiţionale pentru cercetătorii Comunităţii şi pentru punerea la dispoziţie a facilităţilor.b) Burse de pregătireÎn contextul pregătirii şi mobilitatii cercetatorilor (burse "Marie Curie"), vor fi acordate burse conţinând alocaţii care vor include prevederi referitoare la o bunastare socială corespunzătoare şi o contribuţie la costurile implicate de acţiunile de mobilitate. Se va acorda, de asemenea, o contribuţie la costurile eligibile ale instituţiei gazda când aceasta îşi are sediul în Comunitate.c) Sprijin pentru reţele de pregătire a cercetării şi reţele tematice– reţele de pregătire a cercetării: va fi acordat sprijin prin costuri eligibile adiţionale legate de înfiinţarea şi menţinerea reţelei;– reţele tematice: reţele ce reunesc împreună, de exemplu, producători, utilizatori, universităţi, centre de cercetare, organizaţii şi infrastructuri de cercetare în jurul unui obiectiv ştiinţific şi tehnologic, astfel încât sa faciliteze coordonarea activităţilor şi transferul cunoştinţelor. Va fi acordat sprijin prin costuri eligibile adiţionale pentru coordonarea şi implementarea reţelei.d) Acţiuni concertateAcţiunile concertate vor fi destinate sa coordoneze proiecte aflate deja în asteptarea finanţării, în scopul de a schimba experienţa acumulată, pentru a extinde eforturile de cercetare ale diferiţilor actori, astfel încât să se atinga o masa critica, de a disemina rezultate şi de a-i informa pe utilizatori.e) Măsuri de însoţireMăsurile de însoţire vor contribui la implementarea programelor de cercetare şi pregătire sau la pregătirea activităţilor viitoare, în scopul de a permite acestora sa atinga obiectivele strategice. Se va cauta, de asemenea, să se pregătească sau să se sprijine alte acţiuni indirecte. Sunt excluse măsuri dedicate comercializării produselor, proceselor sau serviciilor, activităţilor de marketing şi promovare a vânzărilor.Deciziile pentru adoptarea programelor de cercetare şi pregătire pot detalia acţiunile indirecte descrise mai sus, le pot suplimenta sau le pot supune unor condiţionari sau limitări suplimentare.Regulile pentru participarea întreprinderilor, centrelor de cercetare şi universitatilor la acţiunile indirecte sunt specificate în Decizia Consiliului 1999/66/Euratom din 22 decembrie 1998 referitoare la regulile pentru participarea întreprinderilor, centrelor de cercetare şi universitatilor în implementarea celui de al cincilea program-cadru al Comunităţii Europene pentru Energie Atomică (Euratom) (1998-2002). Diseminarea rezultatelor cercetării va fi desfăşurata în concordanta cu titlul II cap. 2 al tratatului.În plus, la acţiunile directe descrise mai jos JRC va concura din ce în ce mai mult pentru fonduri pentru acţiunile indirecte ale programului-cadru.2. Acţiuni directeAcţiunile directe implementate de către JRC vor cuprinde activităţi de cercetare şi sprijin ştiinţific şi tehnic cu caracter instituţional. JRC poate oferi sprijin acolo unde deţine o expertiza specială sau chiar unica şi facilităţi în Comunitate sau unde este însărcinat cu activităţi necesare pentru formularea şi implementarea politicilor Comunităţii Europene pentru Energie Atomică şi sarcinile ce revin Comisiei în cadrul Tratatului european care solicită imparţialitatea JRC. JRC îşi va desfăşura activităţile sale în strânsă cooperare cu comunitatea ştiinţifică şi cu întreprinderile din Europa.3. Cotele de participareÎn deciziile prin care se adoptă programe de cercetare şi pregătire, pentru implementarea celui de al cincilea program-cadru Euratom, nu pot fi incluse derogări de la cotele financiare de participare menţionate mai jos, cu excepţia cazurilor cu justificare corespunzătoare.─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────         Activitate Cota participării la programul-cadru───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Acţiuni indirecte Proiecte tehnologice şi 50% din costurile eligibile totale*1) de cercetare Proiecte demonstrative 35% din costurile eligibile totale*2) Proiecte combinate de între 35% şi 50% din costurile eligibile cercetare/demonstraţii totale*1) şi *2) Sprijin pentru acces la maximum 100% din costurile eligibile infrastructuri de cercetare adiţionale Burse de pregătire maximum 100% din costurile eligibile                             adiţionale*3) Reţele de pregătire în cercetare maximum 100% din costurile eligibile                             adiţionale Reţele tematice Acţiuni concertate maximum 100% din costurile eligibile adiţionale Măsuri de însoţire maximum 100% din costurile eligibile adiţionale Acţiuni directe 100% din costuri──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────–––*1) În cazul special al entităţilor legale care nu ţin conturi analitice, costurile suplimentare generate ca rezultat al cercetării vor fi finanţate la o cota de 100% .*2) 35% pentru partea de demonstratie, 50% pentru partea de cercetare.*3) În cazul unei burse la o instituţie gazda, aceasta va fi în mod normal de aproximativ 50% din costurile eligibile totale.4. Alte acţiuniRegulile pentru participarea Comunităţii Europene pentru Energie Atomică în cadrul întreprinderii comune JET, activităţile ITER/Pasul următor, contractele de asociere şi în anumite sarcini care pot fi realizate numai de către industrie vor fi specificate în programele de cercetare şi pregătire corespunzătoare.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x