privind aprobarea Metodologiei de control al valorii în vama a mărfurilor importate
Directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor,în baza art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 392/1999 privind controlul valorii în vama a mărfurilor importate,în temeiul prevederilor art. 113 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997,emite următoarea decizie: +
Articolul 1Se aprobă Metodologia de control al valorii în vama a mărfurilor importate, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie. +
Articolul 2Direcţiile de specialitate din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor şi unităţile sale subordonate vor aduce la îndeplinire prevederile prezentei decizii. +
Articolul 3Prezenta decizie intră în vigoare în termen de 15 zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Directorul generalal Direcţiei Generale a Vamilor,Dumitru Baltes +
AnexăMETODOLOGIAde control al valorii în vama a mărfurilor importateA. Verificarea îndeplinirii condiţiilor privind acceptarea valorii de tranzacţie în scopul determinării valorii în vama a mărfurilor importate1. Valoarea în vama a mărfurilor importate se determina pe baza valorii de tranzacţie, de fiecare data când sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 1 şi 8 din Acordul privind aplicarea art. VII GATT 1994, ratificat prin Legea nr. 133/1994.2. În situaţia în care se constată că nu sunt îndeplinite condiţiile stipulate la art. 1 şi 8 din Acordul privind aplicarea art. VII GATT 1994, ratificat prin Legea nr. 133/1994, şi ca valoarea de tranzacţie nu poate fi acceptată în scopul determinării valorii în vama a mărfurilor importate, biroul vamal şi importatorul se vor consulta pentru a găsi baza valorii în vama, prin aplicarea prevederilor art. 2-7 din acordul sus-menţionat, în ordinea prevăzută în acesta.B. Procedura aplicabilă în situaţiile în care exista suspiciuni privind realitatea valorii în vama declarate a mărfurilor importate3. (1) În toate cazurile în care biroul vamal are îndoieli privind exactitatea informaţiilor sau a documentelor furnizate pentru determinarea valorii în vama a mărfurilor importate pe baza valorii de tranzacţie, valoarea în vama va fi determinata cu titlu definitiv numai după efectuarea verificării documentelor justificative suplimentare solicitate importatorului şi, în cazurile prevăzute în prezenta metodologie, după efectuarea investigatiilor la sediul importatorului, respectiv la locul de depozitare a mărfurilor.(2) Lista exemplificativa cuprinzând documentele justificative suplimentare este prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta metodologie. … (3) Biroul vamal va analiza circumstanţele proprii fiecărei tranzacţii care sta la baza operaţiunii de import, după care va completa formularul prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta metodologie, pe care îl va adresa în mod oficial importatorului. În formularul adresat importatorului se vor menţiona documentele justificative solicitate şi considerentele pentru care valoarea în vama declarata a mărfurilor importate nu poate fi acceptată fără o verificare suplimentară. … (4) Prezentarea documentelor justificative suplimentare, solicitate în scris importatorului de către biroul vamal, nu poate fi considerată ca având un caracter facultativ în vederea dovedirii veridicitatii valorii în vama declarate a mărfurilor importate. … 4. (1) Dacă este necesară amânarea determinării definitive a valorii în vama a mărfurilor importate, biroul vamal va aproba ridicarea mărfurilor din vama numai cu condiţia respectării procedurii prevăzute la art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 392/1999.(2) Importatorul are obligaţia să prezinte documentele justificative prevăzute la pct. 3 alin. (2) din prezenta metodologie în termen de 30 de zile de la ridicarea mărfurilor din vama. … (3) Pentru categoriile de mărfuri cuprinse în baza de date statistice la import cuantumul garanţiei se va determina utilizându-se informaţiile existente în aceasta baza de date. Prin expresia suma cea mai ridicată a datoriei vamale ce ar rezultă din operaţiunea de vamuire se înţelege suma care rezultă din calcularea drepturilor de import pe baza nivelului maxim al valorii în vama a mărfurilor importate prevăzute în baza de date statistice la import pentru mărfuri clasificate la acelaşi cod tarifar sau, atunci când este cazul, la aceeaşi categorie de mărfuri din cadrul aceluiaşi cod tarifar. … (4) Atunci când exista suspiciuni cu privire la exactitatea valorii în vama declarate la importul categoriilor de mărfuri care nu sunt cuprinse în baza de date statistice la import, biroul vamal va utiliza pentru determinarea cuantumului garanţiei informaţiile şi datele aflate în evidenta sa şi cele cuprinse în Situaţia statistica privind valoarea în vama declarata la import, elaborata în sistem informatizat de Direcţia de informatizare şi statistica vamală din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor. În aceste cazuri, prin expresia suma cea mai ridicată a datoriei vamale ce ar rezultă din operaţiunea de vamuire se înţelege suma care rezultă din calcularea drepturilor de import pe baza nivelului maxim al valorii în vama pentru mărfuri identice, respectiv similare, sau, în ultima instanţa, pe baza nivelului maxim al valorii în vama a mărfurilor clasificate la acelaşi cod tarifar cu mărfurile ce urmează a fi evaluate. … (5) Baza de date statistice la import şi Situaţia statistica privind valoarea în vama declarata la import sunt destinate uzului intern al autorităţii vamale şi se comunică numai unităţilor din subordinea Direcţiei Generale a Vamilor şi instituţiilor prevăzute la art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 392/1999. Datele şi informaţiile cuprinse în baza de date statistice la import şi în Situaţia statistica privind valoarea în vama declarata la import se utilizează numai în scopul evaluării în vama, cu respectarea confidenţialităţii lor, în condiţiile prevăzute la art. 10 din Acordul privind aplicarea art. VII GATT 1994, ratificat prin Legea nr. 133/1994. … 5. (1) În termen de 24 de ore de la înregistrarea declaraţiei vamale de import biroul vamal va informa direcţia regionala vamală în a carei subordine se afla despre aplicarea prezentei metodologii. Nota de informare va cuprinde datele de identificare a importatorului şi a mărfurilor declarate.(2) În situaţia în care sediul importatorului sau locul de depozitare a mărfurilor este situat pe teritoriul altei direcţii regionale vamale decât cea prin care se derulează operaţiunea de import supusă verificărilor, direcţia regionala vamală menţionată la alin. (1) va transmite, în termen de doua ore, informarea primită la aceasta direcţie regionala vamală. … (3) În termen de 48 de ore de la primirea oficială a documentaţiei complete prezentate de importator, biroul vamal va lua următoarele măsuri: … a) va analiza documentele prezentate de importator, va verifica concordanta cu datele din declaraţia vamală de import şi din celelalte documente depuse în momentul efectuării formalităţilor de vamuire; … b) va întocmi un raport care va fi înaintat direcţiei regionale vamale în a carei subordine se afla, care va cuprinde concluziile asupra verificărilor efectuate şi propunerile referitoare la modul de încheiere a operaţiunii. Raportul va fi semnat de şeful biroului vamal şi de şeful compartimentului de control documentar (sau, în lipsa unei persoane care asigura aceasta funcţie, de persoana numita de şeful biroului vamal prin ordin de serviciu) şi va fi însoţit de întreaga documentaţie depusa de importator. În situaţia prevăzută la alin. (2) raportul şi documentaţia anexată la acesta se vor comunică de către direcţia regionala vamală menţionată anterior direcţiei regionale vamale în a carei raza de competenţa se afla sediul importatorului, respectiv locul de depozitare a mărfurilor, în termen de 48 de ore de la primirea acestor documente. … 6. (1) Din momentul informării direcţiei regionale vamale potrivit pct. 5 alin. (1) şi (2) din prezenta metodologie, brigada de supraveghere şi control vamal din cadrul acestei direcţii regionale vamale va iniţia procedura de control la sediul importatorului, respectiv la locul de depozitare a mărfurilor, luând următoarele măsuri:a) verifica existenta sediului social al agentului economic importator, corespunzător cu cel prevăzut în certificatul de înmatriculare la registrul comerţului, precum şi a locului de depozitare a mărfurilor; … b) controlează bunurile supuse vamuirii; … c) efectuează la sediul agentului economic importator investigaţiile asupra operaţiunii de import analizate, în scopul verificării modului de respectare a reglementărilor vamale; … d) alte măsuri stabilite şi comunicate de Direcţia de supraveghere şi control vamal. … (2) Direcţia de supraveghere şi control vamal va transmite brigazilor de supraveghere şi control vamal din subordine norme interne cuprinzând procedura de control la sediul importatorului. … (3) Pe parcursul desfăşurării activităţii de control brigada de supraveghere şi control vamal care efectuează verificarea la sediul importatorului va ţine seama de următoarele: … a) concluziile formulate în urma verificărilor efectuate asupra documentelor prezentate de importator şi propunerile referitoare la modul de încheiere a operaţiunii cuprinse în raportul întocmit de biroul vamal; … b) raportul întocmit de brigada de supraveghere şi control vamal care a efectuat verificarea la locul de depozitare a mărfurilor, în cazul în care acesta este situat în raza de competenţa a altei direcţii regionale vamale. … (4) Dacă este cazul, brigada de supraveghere şi control vamal care efectuează verificarea la sediul importatorului va informa Direcţia de supraveghere şi control vamal din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor despre necesitatea de a se solicita documente şi informaţii administraţiei vamale din ţara de export, în baza acordurilor de cooperare în domeniul vamal. Nota de informare va fi însoţită de întreaga documentaţie analizata şi de raportul privind rezultatele verificărilor efectuate la sediul importatorului. … (5) Direcţia de supraveghere şi control vamal din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor va transmite brigazilor de supraveghere şi control vamal din subordine norme interne referitoare la cazurile şi la condiţiile în care se solicita aceste date şi informaţii. … (6) Direcţia de supraveghere şi control vamal din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor va comunică brigazii de supraveghere şi control vamal rezultatele verificărilor efectuate de administraţia vamală din ţara de export în termen de 5 zile de la data primirii acestora. … 7. (1) Brigada de supraveghere şi control vamal care a efectuat verificarea la sediul importatorului va întocmi raportul care va cuprinde concluziile finale privind modul de determinare a valorii în vama a mărfurilor care au făcut obiectul verificărilor.(2) În situaţia prevăzută la pct. 5 alin. (2) din prezenta metodologie, acest raport va fi transmis direcţiei regionale vamale în subordinea căreia se afla biroul vamal prin care se derulează operaţiunea supusă verificării. … (3) Raportul va fi întocmit şi transmis direcţiei regionale vamale în termen de 20 de zile de la data primirii raportului întocmit de biroul vamal şi a documentaţiei, cu excepţia cazurilor în care este necesară corespondenta internationala, atunci când termenul de răspuns se prelungeşte în mod corespunzător. … 8. (1) Decizia finala va fi luată de direcţia regionala vamală în subordinea căreia se afla biroul vamal prin care se derulează operaţiunea supusă verificării, pe baza raportului întocmit de biroul vamal şi în concordanta cu raportul întocmit de brigada de supraveghere şi control vamal care a efectuat verificarea la sediul importatorului, respectiv la locul de depozitare a mărfurilor.(2) Decizia finala va fi comunicată în scris importatorului în termen de 30 de zile de la data primirii oficiale la biroul vamal a documentaţiei complete prezentate de importator, cu excepţia cazurilor în care este necesară corespondenta internationala, atunci când termenul de răspuns se prelungeşte potrivit prevederilor art. 3 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 392/1999. … 9. Deciziile finale prin care se stabileşte ca documentele justificative prezentate de importator şi rezultatele controlului ulterior sunt în măsura sa dovedească realitatea valorii de tranzacţie declarate se vor transmite Direcţiei Generale a Vamilor în termen de 5 zile de la data emiterii lor.10. Operaţiunile de import al mărfurilor, efectuate de acelaşi importator, provenind de la acelaşi exportator şi care se derulează în baza aceloraşi prevederi contractuale, pot fi efectuate fără aplicarea prevederilor prezentei metodologii, dacă în urma verificării operaţiunilor anterioare s-a constatat realitatea valorii de tranzacţie declarate. În aceste situaţii direcţia regionala vamală în subordinea căreia se afla biroul vamal va comunică acestuia acordul sau, în baza avizului brigazii de supraveghere şi control vamal care a efectuat verificarea la sediul importatorului, respectiv la locul de depozitare a mărfurilor. +
Anexa 1––-la metodologie–––––LISTA EXEMPLIFICATIVAcuprinzând documentele justificative suplimentare– actul constitutiv al titularului operaţiunii;– certificatul de înmatriculare a societăţii comerciale la registrul comerţului;– certificatul de înregistrare fiscală;– contractul comercial încheiat cu vânzătorul produselor respective, precum şi corespondenta comercială purtata cu acesta în vederea încheierii şi derulării contractului;– factura comercială emisă de vânzătorul mărfurilor şi/sau alte documente privind plata mărfurilor şi a cheltuielilor pe parcurs extern, aferente acestora;– documentul de transport al mărfurilor;– contractul de asigurare a mărfii şi poliţa de asigurare, atunci când este cazul;– documentele bancare privind efectuarea plăţilor externe pentru importul de mărfuri către vânzătorul acestora, conform dispoziţiilor contractuale;– extrasul contului în valută din care s-a efectuat plata;– documentele privind obţinerea valutei prin schimb valutar pe piaţa valutară;– ofertele de preţ ale producătorului mărfii;– datele privind evidenţa contabilă a importatorului (bilanţuri contabile, balante de verificare, acte privind recepţia mărfurilor, notele contabile privind înregistrarea mărfurilor, documente de plată şi altele);– actele de vânzare către beneficiari interni;– orice alte documente şi informaţii solicitate de biroul vamal, în măsura sa dovedească realitatea valorii în vama declarate;– orice alte documente şi informaţii prezentate din proprie iniţiativă de importator (de exemplu: declaraţia vamală de export sau copia de pe aceasta, certificată de autoritatea vamală din ţara de export cu care România a încheiat acorduri de cooperare în domeniul vamal; alte date şi informaţii transmise de producătorul sau de exportatorul mărfurilor ce urmează a fi evaluate, cum ar fi: calculatia de preţ al produsului, existenta unor subvenţii la export). +
Anexa 2–––la metodologie–––––MODELde formular utilizat de biroul vamal în situaţia prevăzută la pct. 3 din Metodologia de control al valorii în vama a mărfurilor importateVa informăm ca valoarea în vama declarata de dumneavoastră la importul mărfurilor înscrise în evidentele noastre*1) …… nu poate fi acceptată fără efectuarea unor verificări suplimentare, din următoarele considerente*2) :……………………..……………………..……………………..Pentru efectuarea verificărilor care se impun în acest caz este necesar sa prezentaţi, în termen de 30 de zile de la ridicarea mărfurilor din vama, următoarele documente*3) :……………………..……………………..……………………..Pentru verificarea realităţii valorii în vama declarate de dumneavoastră puteti prezenta, din proprie iniţiativă, orice alte documente de natura sa conducă la determinarea valorii în vama.Va comunicăm, de asemenea, ca, în scopul verificării modului de respectare a reglementărilor vamale, se va analiza necesitatea efectuării investigatiilor la sediul societăţii dumneavoastră, urmând sa puneti la dispoziţie echipei de control toate datele şi informaţiile pe care le detineti referitoare la bunurile supuse vamuirii.––––*1) Se vor indica datele necesare pentru identificarea operaţiunii.*2) Se vor preciza motivele pentru care valoarea în vama declarata nu poate fi acceptată fără o verificare suplimentară.*3) Se vor preciza documentele prevăzute în anexa nr. 1 la Metodologia de control al valorii în vama a mărfurilor importate. Aceste documente vor fi stabilite după controlul declaraţiei vamale de import şi al documentelor insotitoare, în funcţie de natura tranzacţiei (de exemplu: modalitatea de plată externa, condiţia de livrare).––––