Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 119 din 23 februarie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 36 alin. (3) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorTudorel Toader – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorFabian Niculae – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 36 alin. (3) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, excepţie ridicată de Consiliul Local al Comunei Orbeasca în Dosarul nr. 3.706/87/2008 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea Sandu Mitican a depus la dosar note scrise, solicitând respingerea excepţiei.Cauza este în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 7 mai 2009, pronunţată în Dosarul nr. 3.706/87/2008, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 36 alin. (3) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată.Excepţia a fost ridicată de Consiliul Local al Comunei Orbeasca într-un dosar având ca obiect o acţiune pentru anularea unui act administrativ.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că, potrivit art. 36 alin. (3) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, consiliul local are iniţiativa şi hotărăşte în condiţiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepţia celor care sunt date prin lege altor autorităţi ale administraţiei publice locale sau centrale, însă, potrivit textului de lege criticat, capacitatea consiliului local de a adopta hotărâri în domeniul reglementat de art. 36 alin. (3) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 este condiţionată de propunerea primarului, ceea ce reprezintă o îngrădire a autonomiei deliberative a consiliului local. Dispoziţia din articolul criticat impietează şi asupra art. 36 alin. (6) lit. a) din lege şi a art. 73 potrivit căruia consiliul local aprobă înfiinţarea, organizarea şi statul de funcţii ale serviciilor publice de interes local. Autorul arată că această îngrădire, condiţionare a autonomiei deliberative, nu apare şi în cazul consiliului judeţean, autoritatea administraţiei publice judeţene cu rol deliberativ, care în fapt este tot un consiliu local, dar organizat la nivel de judeţ.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal nu şi-a exprimat punctul de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate invocate.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că legiuitorul este competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului privind autonomia locală, în accepţiunea conferită de Constituţie, în aşa fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind, astfel, limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat. Prin reglementarea dedusă controlului, acesta nu a făcut decât să dea expresie acestor imperative, în limitele şi potrivit competenţei sale constituţionale.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 36 alin. (3) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 36 alin. (3) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, prevederi ce au următorul conţinut: „(3) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), consiliul local: […] b) aprobă, în condiţiile legii, la propunerea primarului, înfiinţarea, organizarea şi statul de funcţii ale aparatului de specialitate al primarului, ale instituţiilor şi serviciilor publice de interes local, precum şi reorganizarea şi statul de funcţii ale regiilor autonome de interes local;”.În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 120 alin. (1) şi art. 121 alin. (2) privind administraţia publică locală.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată şi urmează a fi respinsă pentru următoarele motive:– Prevederile art. 120 alin. (1) şi ale art. 121 alin. (2) din Constituţie se referă la principiul autonomiei locale în cadrul organizării administraţiei publice din unităţile administrativ-teritoriale, iar nu la existenţa unei autonomii de decizie în afara cadrului legal, care este general obligatoriu.– Principiul autonomiei locale prevăzut de art. 120 alin. (1) din Constituţia României nu împiedică instituirea de către legiuitor a unor reguli privind colaborarea dintre autorităţile publice locale în anumite domenii importante pentru viaţa comunităţilor locale, cum ar fi cele prevăzute de dispoziţiile legale criticate. În acest sens, Curtea reţine că faptul că anumite instituţii şi servicii de interes local se înfiinţează la propunerea primarului se datorează rolului său executiv, de autoritate care, de cele mai multe ori, este implicată direct în gestionarea activităţii acestor instituţii şi servicii de interes local.Aşadar, este opţiunea legiuitorului de a institui astfel de reguli care să conducă la buna funcţionare a comunităţilor locale. De altfel, legiuitorul trebuie să se preocupe de modul în care funcţionează efectiv comunităţile locale, asigurându-se, astfel, că drepturile şi libertăţile prevăzute de Constituţie sunt respectate. Aceeaşi preocupare se regăseşte şi în art. 3 pct. 1 din Carta europeană a autonomiei locale, care se referă, atunci când defineşte autonomia locală, şi la capacitatea efectivă a autorităţilor administraţiei publice locale de a soluţiona şi de a gestiona, în cadrul legii, în nume propriu şi în interesul populaţiei locale, o parte importantă a treburilor publice.Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 36 alin. (3) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, excepţie ridicată de Consiliul Local al Comunei Orbeasca în Dosarul nr. 3.706/87/2008 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 decembrie 2009.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Fabian Niculae_________