DECIZIE nr. 1.650 din 16 decembrie 2010

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 145 din 28 februarie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 1254 07/10/2010
ActulREFERIRE LADECIZIE 1237 06/10/2010
ActulREFERIRE LADECIZIE 872 25/06/2010
ActulREFERIRE LALEGE 154 08/05/2009
ActulREFERIRE LAOUG 114 23/12/2009
ActulREFERIRE LAOUG 114 23/12/2009 ART. 5
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 114 23/12/2009 ART. 4
ActulREFERIRE LAOUG 4 11/02/2009
ActulREFERIRE LAOUG 4 11/02/2009 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE 218 27/10/2008
ActulREFERIRE LALEGE 218 27/10/2008 ART. 2
ActulREFERIRE LAOUG 209 04/12/2008
ActulREFERIRE LAOUG 209 04/12/2008 ART. 3
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 209 04/12/2008 ART. 2
ActulREFERIRE LAOUG 100 27/08/2008
ActulREFERIRE LADECIZIE 1140 04/12/2007
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 78
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 80
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 52
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 72
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 940 07/07/2011
ActulREFERIT DEDECIZIE 1016 14/07/2011

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare



Augustin Zegrean – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspa – judecătorMircea Ştefan Minea – judecătorIulia Antoanella Motoc – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar, excepţie ridicată de Ioan Suciu în Dosarul nr. 847/97/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia – Secţia pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei, Ioan Suciu. Lipsesc părţile Guvernul României, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Prefectura Hunedoara şi Casa Judeţeană de Pensii Hunedoara, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Ioan Suciu solicită admiterea excepţiei, arătând că prevederile legale criticate nu îi acordă majorările punctului de pensie cuvenite pentru faptul că timp de 30 de ani a desfăşurat o activitate încadrată în grupele superioare de muncă, potrivit legislaţiei anterioare Legii nr. 19/2000.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 3 iunie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 847/97/2009, Curtea de Apel Alba Iulia – Secţia pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar.Excepţia a fost ridicată de Ioan Suciu cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.836/LM din 19 noiembrie 2009, pronunţată de Tribunalul Hunedoara în Dosarul nr. 847/97/2009.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 afectează grav drepturile pensionarilor prin diminuarea punctului de pensie de la 45% din salariul mediu brut, procent prevăzut de art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, la 41% din salariul mediu brut pe economie. De asemenea, arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 anulează sporurile legale acordate prin Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Astfel, sunt încălcate dispoziţiile art. 21, art. 47 şi art. 52 din Constituţie.Curtea de Apel Alba Iulia – Secţia pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. În acest sens arată că dispoziţiile actelor normative criticate sunt constituţionale, întrucât este normal ca legiuitorul să reglementeze temporar anumite drepturi şi să ia anumite măsuri în domeniul bugetar în funcţie de disponibilităţile economice-financiare, astfel încât să realizeze o corelare justă a drepturilor acordate cu potenţialul economic.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008. De asemenea, obiect al excepţiei îl constituie şi dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor măsuri în domeniul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 16 februarie 2009.Autorul excepţiei consideră că prevederile actelor normative criticate contravin următoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 47 referitor la nivelul de trai şi dreptul la pensie şi alte drepturi de asigurări sociale şi art. 52 referitor la dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, a introdus în Legea nr. 19/2000 art. 78^2, legiuitorul urmărind înlăturarea situaţiilor inechitabile în care se găseau persoanele care au desfăşurat activitatea în fostele grupe I sau/şi II de muncă potrivit legislaţiei în vigoare până la data de 1 aprilie 2001 sub aspectul cuantumului pensiilor. Astfel, au fost acordate puncte suplimentare pentru perioadele în care munca a fost desfăşurată în aceste condiţii.Având ca temei aceleaşi raţiuni, Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2008, a instituit, de asemenea, o serie de măsuri privind persoanele care au desfăşurat activitatea în fostele grupe I sau/şi II de muncă. Spre deosebire de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008, Legea nr. 218/2008 a reglementat şi situaţia persoanelor care, după data de 1 aprilie 2001, au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în condiţii speciale şi deosebite. În acest sens s-a prevăzut, atât pentru asiguraţii care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în grupe superioare de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, cât şi pentru cei care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în condiţii speciale sau deosebite, potrivit legislaţiei în vigoare după această dată, majorarea punctajelor realizate de către asiguraţi, precum şi recalcularea pensiilor deja stabilite. Art. II din Legea nr. 218/2008 prevedea că recalcularea va opera începând cu data de 1 ianuarie 2009.Întrucât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008 şi Legea nr. 218/2008 instituiau, parţial, o reglementare paralelă, care putea da naştere unor cazuri de interpretare şi aplicare diferită a legii pentru persoane aflate în aceeaşi situaţie, a fost emisă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008, care constituie obiect al excepţiei de neconstituţionalitate. Aceasta preia, în esenţă, reglementarea Legii nr. 218/2008, prevăzând în art. II că dispoziţiile referitoare la recalcularea pensiilor se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2010. În acelaşi timp, art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 preia, într-o redactare diferită, soluţia legislativă a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008.Din motivarea autorului excepţiei nu reiese care anume dintre dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 este considerată ca fiind neconstituţională. Având în vedere însă cele susţinute de autor, Curtea apreciază că, în realitate, sunt vizate dispoziţiile art. II din acest act normativ, care suspendă aplicarea prevederilor art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 iniţial până la data de 1 ianuarie 2010, iar apoi, prin modificările aduse de art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009, până la data de 1 ianuarie 2011.În prezent, acest text de lege are următoarea redactare:"Art. II. – (1) Prevederile art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2011, prin acordarea diferenţei dintre punctajul mediu anual rezultat în urma majorării efectuate conform prevederilor Legii nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările ulterioare, şi cel acordat conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, aprobată prin Legea nr. 154/2009.(2) Punctajul mediu anual calculat conform prevederilor alin. (1) se adaugă la punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în plată în luna decembrie 2010.(3) În situaţia în care cuantumul pensiei aferent punctajului mediu anual rezultat în urma aplicării prevederilor alin. (2) este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în plată, se menţine cuantumul cuvenit ori aflat în plată până la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevăzute de lege, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare.(4) Drepturile de pensie rezultate în urma aplicării prevederilor alin. (1) şi (2) se acordă beneficiarilor începând cu luna ianuarie 2011."Prin urmare, Curtea urmează a se pronunţa cu privire la constituţionalitatea acestor din urmă prevederi de lege.Asupra conformităţii dispoziţiilor care suspendă începerea termenului de recalculare a pensiei cu prevederile art. 47 alin. (2) din Constituţie, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 1.254 din 7 octombrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 3 noiembrie 2010, în care s-a arătat că „Emiterea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 nu poate fi catalogată ca afectând dreptul fundamental la pensie, întrucât, faţă de Legea nr. 218/2008, care recunoştea drepturi suplimentare faţă de cuantumul pensiei aflate în plată, nu aduce reglementări de drept substanţial noi, deci nici nu afectează într-un sens negativ dreptul constituţional la pensie”. În concluzie, Curtea a statuat că „nu se poate susţine că […] ar fi afectat în mod negativ dreptul substanţial la pensie, doar termenul pentru recalcularea acesteia fiind amânat pentru luna ianuarie 2011”.Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, considerentele şi soluţia deciziei amintite îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.În ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009, Curtea constată că, în realitate, autorul excepţiei critică doar dispoziţiile art. 8 referitoare la suspendarea aplicării prevederilor art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 pentru anul 2009, care prevede că „Valoarea punctului de pensie, determinată conform prevederilor alin. (1) sau (2), nu poate fi mai mică de 37,5% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, începând cu 1 ianuarie 2008, respectiv de 45% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, începând cu 1 ianuarie 2009.”Curtea constată că dispoziţiile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2009 au avut o aplicare limitată în timp, doar pentru anul 2009, astfel că în prezent nu mai sunt în vigoare. Dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 au extins însă soluţia legislativă criticată şi pentru anul 2010, arătându-se că „Prevederile art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în anul 2010″.În consecinţă, obiect al controlului de constituţionalitate urmează a-l constitui dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009.În contextul amintit se impune a fi amintit că Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 27 ianuarie 2010, a stabilit, prin art. 16, valoarea unui punct de pensie la 732,8 lei, aplicabilă de la 1 ianuarie 2010. Această valoare este egală cu cea stabilită anterior, prin art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009 nr. 19/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 27 februarie 2009, în care s-a arătat că „Valoarea punctului de pensie este de 718,4 lei de la 1 aprilie 2009 şi de 732,8 lei de la 1 octombrie 2009.” Prin urmare, deşi algoritmul de calcul al pensiei stabilit de art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 nu a mai fost aplicat pentru anii 2009 şi 2010, cuantumul real al pensiei nu a fost diminuat.Faţă de această situaţie sunt relevante cele reţinute de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 872 din 25 iunie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 28 iunie 2010, în care s-a arătat că, deşi cuantumul pensiei stabilit potrivit principiului contributivităţii „se constituie într-un drept câştigat, astfel încât diminuarea acesteia nu poate fi acceptată nici măcar cu caracter temporar, […] nu înseamnă că legea nu poate în viitor să reaşeze sistemul de calcul al pensiilor, bazându-se, însă, tot pe principiul contributivităţii, pentru că, în caz contrar, s-ar ajunge la negarea evoluţiei în reglementarea juridică a acestui domeniu”.De asemenea, prin Decizia nr. 1.237 din 6 octombrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 24 noiembrie 2010, Curtea a reţinut că, „deşi consacră dreptul la pensie, art. 47 alin. (2) din Constituţie nu oferă garanţii şi cu privire la algoritmul de creştere a cuantumului acesteia în viitor”. În acest sens au fost amintite cele statuate de Curte prin Decizia nr. 1.140 din 4 decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 15 ianuarie 2008, potrivit cărora „Valoarea punctului de pensie, limita maximă a cuantumului pensiei, condiţiile de recalculare şi de recorelare a pensiilor anterior stabilite, ca şi indexarea acestora, nu se pot face decât în raport cu resursele fondurilor de asigurări sociale disponibile”.Aşa fiind, Curtea reţine că, atât timp cât dispoziţiile de lege criticate nu au ca rezultat însăşi reducerea cuantumului pensiei, acestea nu pot fi considerate ca fiind contrare dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, excepţie ridicată de Ioan Suciu în Dosarul nr. 847/97/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia – Secţia pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 decembrie 2010.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x