Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 28 din 14 ianuarie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorAntonia Constantin – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Transbus” – S.A. din Braşov în Dosarul nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin consilier juridic Andreea Olteanu, cu delegaţie depusă la dosar, lipsind partea Ministerul Administraţiei şi Internelor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul părţii prezente, care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, susţinând, în esenţă, că, prin modalităţile diferite de aplicare de către instanţele de judecată, dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea nr. 92/2007 contravin prevederilor art. 16 şi ale art. 45 din Constituţie. Lipsa de circumstanţiere a faptelor ce pot fi calificate ca fiind „abateri grave de la prevederile contractelor de atribuire a serviciului, precum şi de la reglementările în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului” determină aprecieri arbitrare ale instanţei de judecată, care, pentru situaţii de fapt identice, poate aplica tratamente juridice diferite.Reprezentantul Ministerului Public susţine că textul de lege supus controlului de constituţionalitate este criticat, în realitate, din perspectiva unor pretinse omisiuni legislative, raportat la modalităţile de interpretare şi aplicare de către instanţele judecătoreşti. Prin urmare, solicită respingerea excepţiei, susţinând şi că cerinţa de previzibilitate a legii, deşi este o condiţie esenţială a legii, nu poate avea un caracter absolut, deoarece riscă să dobândească, prin reglementarea tuturor posibilităţilor concrete de fapt, un caracter excesiv.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 10 iunie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 419/64/2008, Curtea de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Societatea Comercială "Transbus" – S.A. din Braşov într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea nr. 92/2007 încalcă principiul egalităţii în drepturi şi libertatea economică, deoarece reglementează doar sancţiunea suspendării copiilor conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport, fără a preciza însă în ce anume constau acele „abateri grave sau repetate” pentru care autoritatea de autorizare poate dispune această măsură. În lipsa unor astfel de precizări şi diferenţieri legale, autoritatea competentă are libertatea de a aprecia subiectiv şi arbitrar, astfel încât unor subiecte de drept aflate în aceeaşi situaţie de fapt, care au săvârşit aceleaşi fapte, să le fie sau nu aplicată aceeaşi sancţiune.Curtea de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Avocatul Poporului, în punctul său de vedere, apreciază că dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19 aprilie 2007, cu următorul cuprins:– Art. 39 alin. (2): "(2) Copiile conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport se suspendă de către autoritatea de autorizare în cazul săvârşirii unor abateri grave sau repetate de la prevederile contractelor de atribuire a serviciului, precum şi de la reglementările în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului."În opinia autorului excepţiei, textul de lege menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 16 – Egalitatea în drepturi şi ale art. 45 – Libertatea economică.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că prin Decizia nr. 70 din 15 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 25 februarie 2009, s-a pronunţat asupra aceleiaşi excepţii de neconstituţionalitate, invocate de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe de judecată. Cu acel prilej, Curtea a statuat, pentru considerentele acolo reţinute, că dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 nu contravin prevederilor art. 21 alin. (1), (2) şi (3) referitoare la accesul liber la justiţie, art. 24 alin. (1) care garantează dreptul la apărare şi nici celor ale art. 52 alin. (1) din Constituţie, care consacră dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică.În prezenta excepţie de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine neconformitatea aceloraşi dispoziţii legale faţă de exigenţele principiului egalităţii în drepturi, reglementat de art. 16 din Constituţie, şi faţă de principiul libertăţii economice, consacrat de art. 45 din Legea fundamentală, invocând, în acest sens, omisiuni de reglementare ale acestor dispoziţii, care favorizează astfel modalităţi arbitrare de interpretare de către instanţele de judecată, care, în cazuri identice, aplică aceeaşi normă juridică în mod diferit.Faţă de aceste susţineri, Curtea constată că excepţia urmează să fie respinsă ca inadmisibilă, deoarece instanţa de contencios constituţional nu se poate pronunţa nici cu privire la probleme legate de omisiuni legislative, nici cu referire la aspecte ce vizează modalitatea de interpretare şi aplicare a legislaţiei de către instanţele de judecată. Jurisprudenţa Curţii Constituţionale demonstrează constanţa practicii constituţionale în acest sens, de exemplu Decizia nr. 158 din 10 noiembrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999, sau Decizia nr. 1.016 din 7 iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 14 august 2009.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 97/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Transbus" – S.A. din Braşov în Dosarul nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 noiembrie 2009.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi–––