Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 58 din 24 ianuarie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii
Augustin Zegrean – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorMircea Ştefan Minea – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorValentina Bărbăţeanu – magistrat-asistentCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Ilie Dan Guţu în Dosarul nr. 6.766/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal răspunde, pentru partea Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, domnul Mihai Ionescu, în calitate de consilier juridic. Se constată lipsa autorului excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului părţii Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Acesta susţine, în esenţă, că autorul excepţiei porneşte de la o înţelegere eronată a prevederilor criticate şi solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată, întrucât prevederile art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nu contravin dispoziţiilor art. 21 din Constituţie.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, precizând că însăşi legea conferă Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii legitimare procesuală activă, iar în faţa instanţei părţile îşi pot exercita toate drepturile procesuale, cu deplina respectare a exigenţelor unui proces echitabil.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 10 martie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 6.766/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii. Excepţia a fost ridicată de Ilie Dan Guţu într-o cauză privind soluţionarea unei acţiuni în constatare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile de lege criticate contravin normelor fundamentale ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie, deoarece acţiunea în constatare promovată de Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii nu îndeplineşte condiţia interesului personal necesară introducerii unei acţiuni în justiţie. Chiar dacă această condiţie cunoaşte şi situaţii derogatorii, cum ar fi conferirea prin lege a calităţii procesuale active procurorului sau autorităţii tutelare, în asemenea cazuri "folosul practic se răspândeşte asupra titularului dreptului, ceea ce nu se întâmplă însă în cazul acţiunii în constatare promovate de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii".Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nu sunt contrare normelor art. 21 din Constituţie, de vreme ce interesul legitim al autorităţii publice – în speţă, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii – este dat de interesul public pe care îl prezintă activitatea de deconspirare a Securităţii.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, modificate prin art. unic pct. 15 din Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008. Textul de lege criticat are următoarea redactare:– Art. 8 lit. a): "Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii ia în discuţie nota de constatare şi, după caz:a) aprobă nota de constatare şi dispune Direcţiei juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia;". … Autorul excepţiei invocă dispoziţiile art. 21 din Constituţie privind accesul liber la justiţie.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că prevederile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 reglementează atribuţia Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii de a lua în discuţie nota de constatare întocmită de direcţia de specialitate cu privire la existenţa sau inexistenţa calităţii de lucrător sau de colaborator al Securităţii a persoanelor care au făcut obiectul verificării, operaţiune urmată de aprobarea sau, după caz, infirmarea acestei note. Dispoziţiile de lege criticate sunt cele ale art. 8 lit. a), care instituie obligaţia Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii de a dispune Direcţiei juridice, subsecvent aprobării notei de constatare, introducerea unei acţiuni în constatarea calităţii de lucrător sau de colaborator al Securităţii.Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nesocotesc prevederile art. 21 din Constituţie referitoare la dreptul de acces liber la justiţie, prin îndrituirea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii de a compărea în calitate de reclamant în acţiuni în constatare în care nu poate să justifice un interes personal. Cu privire la această critică, instanţa de contencios constituţional constată că este neîntemeiată. Textul constituţional nu condiţionează exercitarea dreptului de acces liber la justiţie de existenţa unui interes personal, ci conferă oricărei persoane fizice sau juridice, publică ori privată, posibilitatea de a solicita instanţelor de judecată soluţionarea oricăror cereri care sunt de competenţa acestora. Verificarea condiţiilor de admisibilitate a acţiunilor introduse, inclusiv cele referitoare la existenţa interesului şi caracteristicile acestuia, urmează să fie făcută de instanţă, în cadrul procesului astfel declanşat. Curtea constată că prevederile de lege criticate nu fac altceva decât să dea expresie dispoziţiilor constituţionale invocate în motivarea excepţiei, reprezentând o valorificare a acestora din perspectiva realizării depline a atribuţiilor legale ale unei autorităţi publice. Legitimarea procesuală a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii de a introduce cererea în constatarea calităţii de lucrător sau colaborator al Securităţii izvorăşte din însăşi prevederile legale care reglementează activitatea de deconspirare a Securităţii şi se justifică prin interesul general pe care, în actualul context istoric, societatea românească îl manifestă faţă de consemnarea publică a celor care au fost lucrători sau colaboratori ai Securităţii. De altfel, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a statuat că acţiunile promovate de Consiliu nu tind la obţinerea unei condamnări judiciare, civilă, penală sau de altă natură, consecinţa acestora rezumându-se la simpla aducere la cunoştinţa publică a soluţiilor pronunţate de instanţele judecătoreşti în acţiunile în constatarea calităţii de lucrător sau colaborator al Securităţii. În acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Ilie Dan Guţu în Dosarul nr. 6.766/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 octombrie 2010.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu––-