DECIZIE nr. 1.374 din 16 decembrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 50 din 28 ianuarie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 179 13/10/2008
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 12 30/01/2008
ActulREFERIRE LAOUG 58 19/04/2001
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 73
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorValentina Bărbăţeanu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, excepţie ridicată de Anişoara Codiţă în Dosarul nr. 2.267/121/2007 al Curţii de Apel Galaţi – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, considerând că susţinerile autorului excepţiei referitoare la pretinsa neconstituţionalitate a actului normativ criticat nu sunt întemeiate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 25 mai 2008, pronunţată în Dosarul nr. 2.267/121/2007, Curtea de Apel Galaţi – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Anişoara Codiţă într-o cauză având ca obiect acordarea unor despăgubiri pentru încetarea prin demisie a contractului de muncă încheiat pe perioadă determinată între autorul excepţiei, în calitate de medic rezident, şi Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii „Sfântul Ioan” din Galaţi.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că Ordonanţa Guvernului nr. 12/2008 a fost adoptată cu încălcarea art. 115 alin. (1) din Constituţie, potrivit căruia, în baza unei legi de abilitare adoptate de Parlament, Guvernul poate emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice. În acest sens, se arată că ordonanţa criticată a abrogat Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2001 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, stagiaturii şi activităţii de cercetare medicală în sectorul sanitar, act normativ care conţinea dispoziţii referitoare la organizarea generală a învăţământului şi regimul general privind raporturile de muncă ale medicilor rezidenţi. De aceea, autorul excepţiei susţine că o ordonanţă care reglementează în domenii rezervate legii organice, potrivit art. 73 alin. (3) lit. n) şi lit. p) din Constituţie, nu poate fi abrogată printr-o ordonanţă simplă a Guvernului.Curtea de Apel Galaţi – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile ordonanţei criticate sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie Ordonanţa Guvernului nr. 12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2008, aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 179/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 17 octombrie 2008.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că nu poate reţine critica referitoare la nesocotirea de către Guvern a prevederilor art. 115 alin. (1) din Constituţie, cu prilejul emiterii ordonanţei ce formează obiectul prezentei excepţii de neconstituţionalitate. Deşi autorul excepţiei susţine că actul normativ criticat cuprinde dispoziţii care reglementează domenii ce pot fi legiferate, potrivit art. 73 alin. (3) lit. n) şi lit. p), exclusiv prin intermediul legilor organice, în realitate, Ordonanţa Guvernului nr. 12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului nu conţine asemenea prevederi. Astfel, dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. n) şi lit. p) din Legea fundamentală stabilesc că prin lege organică se reglementează organizarea generală a învăţământului şi, respectiv, regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele şi protecţia socială. Or, fiecare dintre aceste domenii au fost deja reglementate prin legi care constituie cadrul lor general de organizare.De altfel, nimic nu împiedică Guvernul să abroge pe calea unei ordonanţe simple un alt act normativ, chiar în ipoteza în care acesta din urmă ar conţine dispoziţii de natura legii organice. Aceasta, deoarece nu este obligatoriu ca actul abrogator să aibă acelaşi caracter cu cel pe care îl abrogă, mai ales atunci când actul abrogator nu mai conţine dispoziţii care să reglementeze în domenii rezervate legii organice, aşa cum este şi cazul ordonanţei criticate în speţă.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, excepţie ridicată de Anişoara Codiţă în Dosarul nr. 2.267/121/2007 al Curţii de Apel Galaţi – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 decembrie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x