Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 27 ianuarie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 14^1 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorValentina Bărbăţeanu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, excepţie ridicată de Ion Mălăescu în Dosarul nr. 7.939/95/2007 al Curţii de Apel Craiova – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, considerând că autorul excepţiei nu formulează o autentică critică de neconstituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 10 iunie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 7.939/95/2007, Curtea de Apel Craiova – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Ion Mălăescu într-o cauză având ca obiect recalcularea pensiei.În motivarea excepţiei, se solicită Curţii Constituţionale să interpreteze prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2004, în sensul de a stabili dacă dreptul la rentă conferit prin Legea nr. 44/1994 se acordă tuturor participanţilor la război, indiferent de calitatea pe care o aveau la data concentrării sau a demobilizării, sau dacă acest drept se acordă numai celor care au fost decoraţi pe front.Autorul excepţiei nu precizează căror prevederi din Constituţie contravine ordonanţa de urgenţă criticată, dar din modul de formulare a motivării scrise a excepţiei se poate deduce că îşi raportează critica la dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie, care consacră egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice.Curtea de Apel Craiova – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 30 martie 2004, aprobată prin Legea nr. 210/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 505 din 4 iunie 2004. Ordonanţa introduce un nou articol în cuprinsul Legii nr. 44/1994, care are următorul conţinut:– Art. 14^1: "Începând cu luna martie 2004, renta lunară prevăzută la art. 13 şi 14 se calculează, după caz, în funcţie de nivelul soldei de grad şi al soldei de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, stabilite conform legii."Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă, în primul rând, că obiectul acesteia îl constituie, în realitate, însăşi dispoziţiile art. 14^1 din Legea nr. 44/1994, pe care ordonanţa la care face referire autorul excepţiei le introduce în cuprinsul legii amintite. O asemenea soluţie se impune întrucât unica modificare pe care o operează Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/2004 are ca obiect introducerea acestui articol.În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate formulată de autorul excepţiei, Curtea observă că acesta este nemulţumit de existenţa unor soluţii diferite cu privire la recunoaşterea dreptului la rentă anumitor subiecţi de drept, pronunţate de diverse instanţe în cauze identice. Sub acest aspect, este de remarcat faptul că interpretarea şi aplicarea unitară a legii pe întreg cuprinsul ţării reprezintă o competenţă specifică ce revine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care se realizează pe calea recursului în interesul legii, potrivit art. 329 din Codul de procedură civilă şi art. 414^2 din Codul de procedură penală. Aşadar, Curtea Constituţională nu se poate pronunţa asupra acestor aspecte semnalate de autorul excepţiei.De asemenea, Curtea Constituţională nu poate da curs solicitării autorului excepţiei de a interpreta textul de lege astfel încât să ofere o linie de gândire instanţei de judecată ce urmează să îl aplice. Potrivit art. 124 alin. (3) din Constituţie, judecătorii sunt independenţi şi se supun numai legii. Prin urmare, instanţa învestită cu soluţionarea litigiului în cadrul căreia a fost ridicată excepţia de neconstituţionalitate este singura în măsură să aprecieze care sunt persoanele care se încadrează în ipoteza normei ce constituie obiect al excepţiei.În fine, Curtea observă că textul de lege criticat nu contravine, prin sine însuşi, principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, pe care autorul excepţiei, fără să îl nominalizeze expres în cuprinsul motivării scrise a acesteia, lasă să se înţeleagă că ar fi încălcat. Textul cuprinde o simplă reglementare de natură financiară, prin care se precizează modul de calcul al cuantumului rentei lunare acordate anumitor veterani de război, astfel cum aceştia sunt individualizaţi la art. 13 şi art. 14 din Legea nr. 144/1994, fără să creeze discriminări de nicio natură între persoanele aflate în aceeaşi situaţie.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 14^1 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, excepţie ridicată de Ion Mălăescu în Dosarul nr. 7.939/95/2007 al Curţii de Apel Craiova – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 decembrie 2008.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu––––