Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 841 din 15 decembrie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi a Legii nr. 162/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism
Augustin Zegrean – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorMircea Ştefan Minea – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAfrodita Laura Tutunaru – magistrat-asistentCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Iuliana Nedelcu.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi a Legii nr. 162/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005, excepţie ridicată de Vasile Ion, Simona Ion, Laura Florentina Milu, Ana Moczas, Irina Dogar şi Andreas John Constantin în Dosarul nr. 245/45/2009 al Curţii de Apel Iaşi – Secţia penală şi pentru cauze cu minori. La apelul nominal se prezintă domnul avocat Maricel Munteanu din cadrul Baroului Iaşi, pentru Vasile Chiper, Gheorghe Chiriac şi alte 59 de părţi, potrivit delegaţiei depuse la dosar, şi se constată lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul domnului avocat Maricel Munteanu care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca nefondată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 14 ianuarie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 245/45/2009, Curtea de Apel Iaşi – Secţia penală şi pentru cauze cu minori a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi a Legii nr. 162/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005, excepţie ridicată de Vasile Ion, Simona Ion, Laura Florentina Milu, Ana Moczas, Irina Dogar şi Andreas John Constantin.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) referitoare la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi la obligativitatea respectării Constituţiei şi a legilor, art. 61 alin. (1) referitoare la Parlament ca unică autoritate legiuitoare a ţării, art. 73 alin. (3) lit. l) privind domeniile ce se adoptă prin lege organică şi art. 115 alin. (4) referitoare la procedura de adoptare a ordonanţelor de urgenţă, deoarece în sfera finelor de neprimire pentru ordonanţele de urgenţă se înscriu atât legile constituţionale, cât şi legile organice. Or, potrivit art. 73 alin. (3) lit. l) din Legea fundamentală, organizarea Ministerului Public se poate face numai prin lege organică, nefiind permisă delegarea legislativă. În plus, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 nu respectă nici exigenţele art. 115 alin. (4) din Constituţie, prin aceea că motivarea emiterii sale nu relevă în ce constă situaţia extraordinară care nu putea fi amânată.Curtea de Apel Iaşi – Secţia penală şi pentru cauze cu minori opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 1 martie 2005, precum şi a Legii nr. 162/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 2 iunie 2005.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:Delegarea legislativă este o instituţie specifică dreptului constituţional şi presupune transferul de atribuţii de la Parlament către executiv în anumite condiţii prevăzute de legea de abilitare ori de Constituţie. Este, prin urmare, o limitare a monopolului parlamentar în materia legiferării, care însă îşi găseşte o justificare unanim acceptată, ce izvorăşte din principiul separaţiei şi al colaborării puterilor în stat.Astfel, cât priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005, Curtea constată că aceasta a fost adoptată în temeiul art. 115 alin. (4)-(6) din Constituţie care, spre deosebire de delegarea legislativă în materia ordonanţelor simple, permite legiferarea pe calea ordonanţelor de urgenţă şi în materia legilor organice. Prin urmare, această critică nu poate fi primită.De asemenea, ţinând seama de raţiunea edictării actului normativ, aşa cum a fost arătată în preambulul său, Curtea constată că nu sunt încălcate dispoziţiile constituţionale ale art. 115 alin. (4) din Constituţie, legiuitorul delegat fiind pe deplin legitimat în acest sens. Astfel, în vederea necesităţii "intensificării luptei împotriva fenomenului criminalităţii organizate şi terorismului, precum şi a adaptării mijloacelor şi căilor de acţiune la evoluţiile structurale produse în modalităţile de manifestare a principalilor vectori ce acţionează în cadrul criminalităţii organizate şi terorismului", s-a impus instituirea unor măsuri imediate pentru întărirea capacităţii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism. În acest sens, s-a reconfigurat competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi a fost sporit numărul total de posturi cu care aceasta funcţionează. Prin urmare, acestea sunt argumente solide care să justifice emiterea ordonanţei de urgenţă. În plus, după cum se poate constata, măsurile dispuse vizează modificări care nu sunt menite a fi convertite în aspecte structurale ce ar fi putut fundamenta critica referitoare la art. 73 alin. (3) lit. l), în sensul că s-a dispus cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Public. Dimpotrivă Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism a fost înfiinţată prin Legea nr. 508/2004, aceasta fiind o lege organică, adoptată în acord cu art. 76 alin. (1) din Constituţie.În sfârşit, Curtea constată că, de vreme ce Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 a fost adoptată cu respectarea exigenţelor constituţionale, şi Legea nr. 508/2004 de aprobare a acesteia este, în absenţa altor critici, în acord cu normele din Legea fundamentală pretins afectate.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi a Legii nr. 162/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, excepţie ridicată de Vasile Ion, Simona Ion, Laura Florentina Milu, Ana Moczas, Irina Dogar şi Andreas John Constantin în Dosarul nr. 245/45/2009 al Curţii de Apel Iaşi – Secţia penală şi pentru cauze cu minori.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 octombrie 2010.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Afrodita Laura Tutunaru__________