Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 884 din 29 decembrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, excepţie ridicată de Adrian Morar în Dosarul nr. 1.230/64/2007 al Curţii de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal răspunde Consiliul Naţional de Integritate şi Agenţia Naţională de Integritate, prin consilier juridic, lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul părţilor prezente solicită respingerea excepţiei, considerând că prevederile legale criticate nu sunt discriminatorii.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Se arată că textul de lege criticat nu îngrădeşte accesul la funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Integritate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 4 iunie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 1.230/64/2007, Curtea de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007, excepţie ridicată de Adrian Morar în cauza ce are ca obiect judecarea acţiunii de anulare a deciziei Consiliului Naţional de Integritate.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007, prin stabilirea condiţiilor ce trebuie îndeplinite pentru ca o persoană să fie numită în funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi prin redactarea defectuoasă a textului, sunt contrare prevederilor art. 13, 16, 44 şi 73 din Constituţie, deoarece instituirea unei declaraţii în sensul prevederilor legale îngrădeşte accesul la funcţii publice.Curtea de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este nefondată. Se arată că prevederile legale criticate nu îngrădesc accesul liber la demnitatea publică.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că participarea la procedura de selecţie în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Integritate este accesibilă tuturor celor care îndeplinesc condiţiile cerute de lege.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile părţilor prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 25 mai 2007.Aceste dispoziţii legale au următorul cuprins:– Art. 18: "(2) Poate fi numită în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Agenţiei persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: […]d) nu face şi nici nu a făcut parte, în ultimii 3 ani, din niciun partid politic, formaţiune sau alianţă politică; … e) nu a fost agent sau colaborator al serviciilor de informaţii înainte de anul 1990, nu a fost şi nu este lucrător operativ, inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de informaţii;[…]." … Autorul excepţiei susţine că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu următoarele texte din Constituţie: art. 13 privind limba oficială, art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 44 referitor la dreptul la proprietate privată şi art. 73 privind categoriile de legi.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:În cauză, nu poate fi vorba despre încălcarea, prin dispoziţiile art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, a egalităţii în drepturi între candidaţii pentru funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Agenţiei, în sensul ocrotirii preferenţiale a unora dintre ei. Principiul constituţional consfinţit la art. 16 nu se opune ca o lege să instituie condiţii corespunzătoare domeniului pe care îl reglementează, pentru mai buna funcţionare a acestuia. În cazul analizat, legiuitorul a urmărit o mai bună exercitare a funcţiilor şi demnităţilor publice în condiţii de imparţialitate, integritate şi transparenţă, principiu care este înscris în preambulul legii. Totodată, participarea la procedura de selecţie pentru funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Agenţiei este permisă oricărei persoane care îndeplineşte condiţiile impuse de textul de lege criticat. De altfel, însăşi Legea fundamentală prevede la art. 16 alin. (3) că funcţiile şi demnităţile publice pot fi ocupate în condiţiile legii. Or, Legea nr. 144/2007 este tocmai o aplicare a acestui principiu constituţional.Celelalte texte constituţionale invocate în susţinerea excepţiei, şi anume art. 13, 44 şi 73, nu au relevanţă sub aspectul criticilor formulate în cauză.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, excepţie ridicată de Adrian Morar în Dosarul nr. 1.230/64/2007 al Curţii de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 decembrie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta––––