DECIZIE nr. 1.358 din 11 decembrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 886 din 29 decembrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 479 12/11/2003
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 79
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 46
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 78
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 124
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Petre Ghinea în Dosarul nr. 27.216/3/2007 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Autorul excepţiei solicită admiterea acesteia, considerând că prevederile legale criticate permit mai multe interpretări, fiind astfel încălcate dispoziţiile art. 124 din Constituţie.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, susţinând că dispoziţiile legale criticate nu sunt retroactive.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 14 mai 2008, pronunţată în Dosarul nr. 27.216/3/2007, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Petre Ghinea în cauza ce are ca obiect judecarea recursului împotriva sentinţei civile privind recalcularea pensiei.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 contravin prevederilor art. 46, 78, 124 şi 147 din Constituţie, deoarece prin modificările succesive asupra reglementărilor legale criticate s-au creat ambiguităţi, imprimând textului un caracter echivoc, astfel încât nu este posibilă interpretarea sintagmei „data aplicării prezentei legi”. Se mai arată că sintagma „solda lunară brută în vigoare la data aplicării prezentei legi”, introdusă prin Legea nr. 479/2003 şi utilizată la recalcularea pensiei militare, încalcă dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece din interpretarea acesteia nu poate fi înţeleasă şi interpretată data intrării în vigoare a Legii nr. 164/2001.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se arată că autorul excepţiei nu motivează în ce constă încălcarea textelor constituţionale invocate.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că aceste prevederi nu contravin principiului neretroactivităţii legii.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 479/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 25 noiembrie 2003.Textul de lege criticat are următorul conţinut:– Art. 79: "Pensiile militare stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a prezentei legi se recalculează astfel:a) cuantumul pensiei în plată se actualizează, având ca bază de calcul solda lunară brută în vigoare la data aplicării prezentei legi, corespunzătoare funcţiei maxime exercitate şi gradului militar, avute la data trecerii în rezervă, pe baza unei metodologii aprobate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea instituţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1), metodologie conform căreia acordarea gradaţiei se va face în raport cu vechimea în serviciu sau cea avută la data trecerii în rezervă; […]."Autorul excepţiei susţine că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu următoarele dispoziţii din Constituţie: art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea, art. 46 privind dreptul la moştenire, art. 78 referitor la intrarea în vigoare a legii, art. 124 privind înfăptuirea justiţiei şi art. 147 alin. (4) referitor la deciziile Curţii Constituţionale.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:Criticile autorului excepţiei prin invocarea dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie nu pot fi reţinute. La recalcularea pensiilor militare, stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a prezentei legi, baza de calcul pentru actualizarea cuantumului pensiei în plată o constituie solda lunară brută în vigoare la data aplicării prezentei legi, corespunzătoare funcţiei maxime exercitate şi gradului militar, avute la data trecerii în rezervă. Or, este evident că aceste reglementări prevăd că noile cuantumuri ale pensiilor recalculate sunt valabile numai pentru viitor, chiar dacă vechimea în serviciu a fost realizată în perioade anterioare.Referitor la invocarea, în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, a art. 78 din Legea fundamentală, Curtea constată că prevederile legale criticate nu conţin dispoziţii contrare reglementării constituţionale potrivit căreia legea intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.Celelalte dispoziţii constituţionale invocate de autorul excepţiei, şi anume art. 46 privind dreptul la moştenire, art. 124 privind înfăptuirea justiţiei şi art. 147 alin. (4) referitor la deciziile Curţii Constituţionale, nu au legătură cu susţinerile excepţiei.În ceea ce priveşte critica referitoare la modalitatea echivocă de redactare a dispoziţiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001, Curtea reţine că aceasta nu poate fi primită, având în vedere dispoziţiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Curtea Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului”.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Petre Ghinea în Dosarul nr. 27.216/3/2007 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 decembrie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x