Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 50 din 20 ianuarie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
Augustin Zegrean – preşedinteAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorMaria Bratu – magistrat-asistentCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Traian Filip în Dosarul nr. 1.215/59/2009 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate care solicită admiterea acesteia pentru motivele invocate în faţa instanţei de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât textul de lege criticat a fost modificat, iar noua reglementare nu mai păstrează soluţia legislativă criticată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 18 ianuarie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 1.215/59/2009,Curtea de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.Excepţia a fost ridicată de Traian Filip într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea actului prin care s-a dispus revocarea din funcţie a acestuia, absolvent al unei forme de învăţământ din domeniul informatic.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia enunţă în mod formal textele constituţionale pretins încălcate, fără a arăta în ce constă eventuala contradicţie între prevederile de lege criticate şi dispoziţiile constituţionale invocate.Curtea de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia este neîntemeiată. În acest sens, arată că impunerea unei anumite specializări pentru managerii spitalelor publice nu este de natură să încalce dreptul la muncă şi egalitatea cetăţenilor în faţa legii, întrucât scopul urmărit de legiuitor vizează eficientizarea activităţii manageriale în spitalele publice, cu consecinţe directe asupra modului de utilizare a fondurilor publice.Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul, în punctul său de vedere transmis sub nr. 13.246 din 9 septembrie 2009, consideră că excepţia este inadmisibilă, întrucât autorul excepţiei enumeră dispoziţiile constituţionale pretins încălcate fără a motiva în ce constă neconstituţionalitatea textului de lege criticat.Avocatul Poporului consideră că excepţia este inadmisibilă, întrucât, ulterior sesizării Curţii Constituţionale de către instanţa de judecată, prevederile de lege incidente în această cauză, respectiv art. I, pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009, au fost modificate prin art. I pct. 2 din Legea nr. 91/2010, fără a mai fi păstrată soluţia legislativă criticată.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, susţinerile părţii prezente, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele:Deşi instanţa de judecată a sesizat Curtea Constituţională cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, în realitate, criticile autorului excepţiei vizează numai prevederile art. I pct. 1 din această ordonanţă, cu următoarea redactare:"1. La articolul 178, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(2) Managerul persoană fizică sau reprezentantul desemnat de managerul persoană juridică trebuie să fie absolvent al unei instituţii de învăţământ superior în domeniul medical, economic, juridic sau administrativ şi al unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.""Ulterior sesizării, textul art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 a fost modificat prin art. I pct. 2 din Legea nr. 91/2010 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 26 mai 2010, devenind art. I pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009.Astfel, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. I pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 18 iunie 2009, cu următorul conţinut: „La articolul 178, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(2) Managerul persoană fizică sau reprezentantul desemnat de managerul persoană juridică trebuie să fie absolvent al unei instituţii de învăţământ superior şi să îndeplinească una dintre următoarele condiţii:a) să fie absolvent al unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii; … b) să fie absolvent al unui masterat sau doctorat în management sanitar, economic sau administrativ organizat într-o instituţie de învăţământ superior acreditată, potrivit legii."" … Dispoziţiile constituţionale considerate ca fiind încălcate sunt cele ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi, art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 30 alin. (6) şi (7) privind libertatea de exprimare, art. 41 alin. (1) privind munca şi protecţia socială a muncii, art. 52 alin. (1) privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că, în urma modificărilor aduse prin Legea nr. 91/2010, soluţia legislativă iniţial criticată a suferit modificări substanţiale. În actuala redactare textul de lege stabileşte că managerul persoană fizică sau reprezentantul desemnat de managerul persoană juridică trebuie să fie absolvent al unei instituţii de învăţământ superior, fără a specifică domeniul în care acesta trebuie să fi absolvit.Întrucât textul de lege iniţial criticat a căpătat, prin modificările aduse, o altă configuraţie juridică, critica de neconstituţionalitate a rămas fără obiect, astfel încât, în temeiul art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă.Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 1^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Traian Filip în Dosarul nr. 1.215/59/2009 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 21 octombrie 2010.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Maria Bratu––