DECIZIE nr. 1.229 din 20 decembrie 2007

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 119 din 14 februarie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 338 31/05/2002
ActulREFERIRE LAOUG 49 29/03/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 42
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 43
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 44
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 47
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 77
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 1029 14/07/2011

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Lucian Burcă şi Domnica Burcă în Dosarul nr. 653/110/2006 (nr. vechi 5.744/2006) al Tribunalului Bacău – Secţia civilă.La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei, Lucian Burcă, şi partea Casa Judeţeană de Pensii Bacău, reprezentată de consilier juridic Valerica Matasel. Lipseşte autorul excepţiei, Domnica Burcă, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Având cuvântul, Lucian Burcă solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, arată că art. 77 din Legea nr. 19/2000, prin faptul că nu prevede o reducere a stagiului de cotizare şi pentru persoanele care se încadrează în ipoteza art. 42 din aceeaşi lege, anulează de fapt beneficiul instituit de acest din urmă articol. Astfel, în opinia sa, se creează o discriminare a persoanelor care au lucrat în condiţii deosebite de muncă faţă de cele care au lucrat în condiţii speciale de muncă şi care beneficiază atât de reducerea limitei de vârstă pentru pensionare, cât şi de reducerea stagiului de cotizare.Reprezentantul Casei Judeţene de Pensii Bacău solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care arată că tratamentul juridic diferenţiat instituit de textul de lege criticat este justificat de situaţia diferită în care se găsesc categoriile de persoane vizate şi între care nu se poate pune semn de egalitate.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, arată că situaţia diferită în care se află categoriile de persoane la care se referă art. 77 din Legea nr. 19/2000 justifică tratamentul juridic diferenţiat instituit de acesta. De asemenea, arată că, în realitate, autorul excepţiei solicită o modificare sau o completare a textului de lege criticat, fapt pentru care excepţia de neconstituţionalitate apare ca fiind inadmisibilă.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 4 iulie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 653/110/2006 (nr. format vechi 5.744/2006), Tribunalul Bacău – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Domnica Burcă şi Lucian Burcă cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul de lege criticat este discriminatoriu, întrucât prevede luarea în calcul a unui stagiu redus doar pentru persoanele care se încadrează în ipoteza art. 43, art. 44 şi art. 47 din Legea nr. 19/2000, iar nu şi pentru persoanele prevăzute la art. 42 din aceeaşi lege şi care, în opina sa, se află în aceeaşi situaţie.Tribunalul Bacău – Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, sens în care arată că tratamentul juridic diferit instituit pentru anumite categorii de persoane nu reprezintă nici privilegii, nici discriminări, ci se justifică obiectiv şi rezonabil prin situaţia diferită în care se află acele categorii de cetăţeni.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. În acest sens, arată că stabilirea diferenţiată a condiţiilor de pensionare reprezintă opţiunea exclusivă a legiuitorului.Avocatul Poporului arată că textul de lege criticat este constituţional întrucât nu instituie privilegii sau discriminări între persoane aflate în situaţii identice.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctul lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, astfel cum a fost modificată prin art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobată prin Legea nr. 338/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.Textul de lege criticat are următoarea redactare:– Art. 77: "(1) Punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare, prevăzut în anexa nr. 3.(2) În situaţia asiguraţilor prevăzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevăzute la aceste articole.(3) În situaţiile prevăzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.(4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual şi a numărului de puncte realizat în fiecare lună se utilizează cinci zecimale."În opinia autorilor excepţiei, textul de lege criticat este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi a cetăţenilor.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 prevede, ca regulă generală, calcularea punctajului mediu anual prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare prevăzut de lege.În mod excepţional, potrivit alin. (2) şi (3) ale aceluiaşi articol, pentru anumite categorii de persoane, respectiv cele prevăzute la art. 43, 44 şi 47 din Legea nr. 19/2000, la stabilirea punctajului mediu anual se iau în considerare stagiile de cotizare reduse pe care legea le prevede că beneficiu pentru că aceste persoane şi-au desfăşurat activitatea în anumite condiţii speciale, precum în unităţile miniere în subteran, prin expunerea la radiaţii, în aviaţia civilă sau având un handicap preexistent calităţii de asigurat.Autorii excepţiei sunt nemulţumiţi de faptul că legea nu prevede aceeaşi soluţie şi pentru persoanele care se încadrează în ipoteza art. 42 din Legea nr. 19/2000, respectiv cele care şi-au desfăşurat activitatea total sau parţial în condiţii deosebite de muncă.Faţă de acestea, Curtea reţine că legiuitorul a înţeles să stabilească condiţii diferenţiate privind acordarea dreptului la pensie, având în vedere situaţia obiectiv diferită în care se găsesc diverşii titulari ai acestui drept. Astfel, potrivit art. 42 din Legea nr. 19/2000, persoanele care au desfăşurat activitatea în condiţii deosebite de muncă se bucură de beneficiul reducerii vârstei standard de pensionare doar în măsura în care au realizat stagiul complet de cotizare. Spre deosebire de aceştia, persoanele ce se încadrează în situaţia reglementată de art. 43, 44 şi 47 din Legea nr. 19/2000 se bucură şi de reducerea stagiului de cotizare, alături de reducerea vârstelor standard de pensionare, fapt ce justifică şi tratamentul diferenţiat instituit de art. 77 din aceeaşi lege.Potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetăţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurări sociale stabilite de lege. Prin urmare, legiuitorul este în drept să stabilească conţinutul, condiţiile şi limitele exercitării dreptului la pensie, putând, de asemenea, ca în considerarea unor situaţii speciale să instituie reglementări specifice, în deplin acord cu principiul constituţional al egalităţii în drepturi care nu presupune omogenitate, ci justifică instituirea unui tratament juridic diferenţiat în cazul unor situaţii diferite. În situaţia de faţă, situaţiile diferite sunt determinate de condiţiile diferenţiate în care şi-au desfăşurat activitatea diversele categorii de persoane care solicită acordarea dreptului la pensie.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Lucian Burcă şi Domnica Burcă în Dosarul nr. 653/110/2006 (nr. vechi 5.744/2006) al Tribunalului Bacău – Secţia civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 decembrie 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x