Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 23 ianuarie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
Acsinte Gaspar – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorValentin Bărbăţeanu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 28 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Petru Bojin în Dosarul nr. 2.480/2/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal răspunde, pentru partea Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, consilier juridic cu delegaţie la dosar. Se constată lipsa autorului excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Magistratul-asistent învederează Curţii că, la dosarul cauzei, autorul excepţiei a transmis note scrise prin care precizează că, urmare a modificărilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. (3) din legea menţionată.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului părţii prezente. Acesta pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă, întrucât, după modificarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, textul criticat a căpătat o nouă redactare, fără să preia conţinutul normativ iniţial.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 17 mai 2007, pronunţată în Dosarul nr. 2.480/2/2006, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Petru Bojin într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că dispoziţia potrivit căreia "(…) acţiunile introduse împotriva actelor administrative normative nu mai pot fi retrase" din art. 28 alin. (2) al Legii nr. 554/2004 încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece introduce o discriminare între cetăţenii care au contestat legalitatea unui act administrativ normativ şi care nu pot retrage o asemenea acţiune, şi cetăţenii care au sesizat instanţele de judecată cu alte tipuri de acţiuni şi care beneficiază de dreptul de a le retrage. În notele scrise depuse la dosarul cauzei, se arată, în esenţă, că dispoziţiile art. 28 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, astfel cum au fost modificate, pot conduce la o aplicare neunitară a legii, lăsând la aprecierea instanţelor a interesului public atunci când e în discuţie retragerea acţiunilor introduse împotriva actelor administrative normative. De asemenea, se susţine că textul criticat „introduce excepţii la excepţii doar pentru a face inutile şi inoperante excepţiile”.Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, textul criticat fiind contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie şi principiului disponibilităţii care guvernează procesul civil.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 este neîntemeiată. În susţinerea opiniei sale, Guvernul are în vedere argumentele şi soluţia adoptată de Curtea Constituţională în Decizia nr. 507/2004.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 28 alin. (2) teza finală din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, în varianta anterioară modificării acesteia, sunt neconstituţionale. În argumentarea acestui punct de vedere, arată că „dispoziţiile art. 28 alin. (2) din lege nu permit retragerea acţiunii în contencios administrativ nici chiar de partea în favoarea căreia aceasta a fost formulată, deşi, în sensul accesului liber la justiţie, persoana care are dreptul de a se adresa justiţiei are, implicit, şi dreptul de a renunţa la acţiunea prin care a sesizat instanţa de judecată.”Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile, scrise şi orale, ale părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 28 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, care, la data sesizării, aveau următorul cuprins:Art. 28 alin. (2): "Acţiunile introduse de Avocatul Poporului, de Ministerul Public, de prefect şi de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, precum şi cele introduse împotriva actelor administrative normative nu mai pot fi retrase."Autorul excepţiei a precizat că are în vedere doar partea finală a textului: "(…) precum şi cele introduse împotriva actelor administrative normative nu mai pot fi retrase."După sesizarea Curţii Constituţionale, art. 28 din Legea nr. 554/2004 a fost modificat în integralitatea sa, prin art. I pct. 36 din Legea nr. 262/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, iar problema vizată de autorul excepţiei apare în alineatul (3), într-o redactare substanţial modificată, după cum urmează:Art. 28 alin. (3): "Acţiunile introduse de persoanele de drept public şi de orice autoritate publică, în apărarea unui interes public, precum şi cele introduse împotriva actelor administrative normative nu mai pot fi retrase, cu excepţia situaţiei în care sunt formulate şi pentru apărarea drepturilor sau intereselor legitime de care pot dispune persoanele fizice sau juridice de drept privat."În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, în urma modificărilor survenite în cuprinsul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, prin Legea nr. 262/2007, textul criticat a căpătat o altă configuraţie juridică, soluţia legislativă conţinută de art. 28 alin. (3) fiind în mod esenţial diferită de cea reglementată în alin. (2) al art. 28, în redactarea iniţială. În actuala reglementare, este posibilă retragerea, în anumite condiţii, a acţiunilor introduse împotriva actelor administrative normative.În ceea ce priveşte susţinerile din notele scrise depuse de autorul excepţiei ulterior sesizării Curţii, referitoare la art. 28 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, potrivit cărora acest text ar putea fi interpretat de instanţele de judecată în mod diferit, astfel încât, în cauze identice, s-ar putea pronunţa soluţii contradictorii, Curtea Constituţională constată că nu le poate avea în vedere la soluţionarea excepţiei fără a depăşi limitele sesizării. Or, potrivit art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, actul de sesizare a Curţii îl constituie încheierea instanţei în faţa căreia a fost ridicată excepţia.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Petru Bojin în Dosarul nr. 2.480/2/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 decembrie 2007.PREŞEDINTE,ACSINTE GASPARMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu–––-