Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 42 din 18 ianuarie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local
Acsinte Gaspar – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorValentina Bărbăţeanu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Iaşi în Dosarul nr. 1.225/99/2007 al Tribunalului Iaşi – Secţia comercială şi contencios administrativ.La apelul nominal răspunde, pentru partea Unitatea Medico-Socială Sculeni, directorul acesteia, domnul Ioan Munteanu. Se constată lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul părţii prezente. Reprezentantul Unităţii Medico-Sociale Sculeni solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, depunând, în acest sens, note scrise.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate. Precizează că, în prezent, sunt prevăzute prin lege modalităţile de finanţare a activităţii unităţilor de asistenţă medico-socială trecute în responsabilitatea administrativă şi financiară a consiliilor judeţene.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 27 aprilie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 1.225/99/2007, Tribunalul Iaşi – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Iaşi într-un litigiu de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că ordonanţa criticată nesocoteşte dreptul la ocrotirea sănătăţii, garantat la nivel constituţional. Se arată, în acest sens, că s-a instituit obligaţia consiliilor judeţene de a prelua, în responsabilitate administrativă şi financiară, unităţile de asistenţă medico-socială înfiinţate prin hotărâri ale consiliilor locale în comune, fără însă a se asigura şi sursa de finanţare necesară desfăşurării corespunzătoare a activităţii acestora. De asemenea, se susţine că necesitatea adoptării acestei măsuri prin ordonanţă de urgenţă nu a fost justificată potrivit art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală.Tribunalul Iaşi – Secţia comercială şi de contencios administrativ consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Precizează că măsurile impuse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006 au ca scop ocrotirea sănătăţii populaţiei, deoarece bugetele locale ale comunelor sau ale oraşelor cu mai puţin de 5.000 de locuitori nu au resurse suficiente pentru a asigura buna funcţionare a acestora.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. În acest sens, precizează că, din prevederile art. 34 alin. (3) din Constituţie, rezultă că organizarea sistemului de asistenţă medicală, inclusiv în ceea ce priveşte administrarea şi finanţarea unităţilor de asistenţă medico-socială, intră în atribuţiile exclusive ale legiuitorului. Consideră că măsura instituită prin textul de lege criticat vizează crearea condiţiilor pentru asigurarea exercitării dreptului la ocrotirea sănătăţii. În fine, apreciază că, din preambulul şi din nota de fundamentare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006, rezultă îndeplinirea cumulativă a condiţiilor prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituţie.Avocatul Poporului apreciază că măsura luată prin ordonanţa criticată "urmăreşte evitarea lezării dreptului la ocrotirea sănătăţii persoanelor care, independent de voinţa lor, nu ar beneficia de asistenţă medicală din cauza unor deficienţe în activitatea unor unităţi de asistenţă medico-socială, generate de deficite ale resurselor necesare". De asemenea, arată că emiterea ordonanţei s-a impus ca urmare a importanţei deosebite şi a urgenţei finanţării activităţii acestor unităţi, precum şi datorită necesităţii de "a nu crea presiuni asupra unor bugete locale, care nu pot fi rezolvate în condiţiile existenţei unor resurse financiare anuale insuficiente".Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, aşa cum rezultă din încheierea de sesizare, prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.036 din 28 decembrie 2006, mai exact art. I, având următorul cuprins:– Art. I: "Alineatul (6) al articolului 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 31 august 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 99/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:«(6) Unităţile de asistenţă medico-socială înfiinţate prin hotărâri ale consiliilor locale din comune, precum şi cele înfiinţate prin hotărâri ale consiliilor locale din oraşele care au mai puţin de 5.000 de locuitori trec în responsabilitatea administrativă şi financiară a consiliilor judeţene, dacă consiliile locale respective nu hotărăsc altfel, asumându-şi obligaţiile de finanţare»".În realitate, obiectul acesteia îl constituie dispoziţiile art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 31 august 2002, astfel cum a fost modificat prin pct. 2 al articolului unic al Legii nr. 95/2007 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, lege publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 20 aprilie 2007.Cuprinsul art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 este următorul: „Unităţile de asistenţă medico-socială înfiinţate prin hotărâri ale consiliilor locale din comune, precum şi cele înfiinţate prin hotărâri ale consiliilor locale din oraşele care au mai puţin de 5.000 de locuitori trec în responsabilitatea administrativă şi financiară a consiliilor judeţene, dacă consiliile locale respective nu hotărăsc altfel.”Curtea observă că textul criticat avea acest conţinut şi la data ridicării excepţiei de neconstituţionalitate (27 aprilie 2007), deşi sesizarea Curţii s-a făcut de către instanţă cu privire la forma anterioară modificării survenite prin Legea nr. 95/2007.În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, dispoziţiile ordonanţei criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 34 privind dreptul la ocrotirea sănătăţii şi celor ale art. 115 alin. (4) potrivit cărora Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că textul ce formează obiect al excepţiei este în deplin acord cu prevederile art. 34 din Legea fundamentală care garantează dreptul la ocrotirea sănătăţii, finalitatea sa fiind aceea de a crea condiţii mai bune pentru valorificarea acestui drept.Măsura trecerii unităţilor de asistenţă medico-socială la care se referă textul de lege criticat în responsabilitatea administrativă şi financiară a consiliilor judeţene este însoţită şi de reglementările financiare necesare susţinerii cheltuielilor pe care le implică preluarea de către consiliile judeţene a acestor centre medico-sociale [art. 5 alin. (7) şi (8), introduse prin Legea nr. 95/2007].Prevederile art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 sunt constituţionale şi prin prisma dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală, întrucât ele au fost introduse printr-o ordonanţă de urgenţă, care, aşa cum rezultă din preambulul său şi din nota de fundamentare, întruneşte condiţiile impuse Guvernului de textul constituţional menţionat şi care, ulterior, a fost aprobată prin lege.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Iaşi în Dosarul nr. 1.225/99/2007 al Tribunalului Iaşi – Secţia comercială şi contencios administrativ.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 decembrie 2007.PREŞEDINTE,ACSINTE GASPARMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu_________