DECIZIE nr. 1.180 din 6 noiembrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 823 din 8 decembrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 475 17/05/2007
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 54 24/01/2003 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE 74 03/05/1999
ActulREFERIRE LACARTA 03/05/1996
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 9
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 44
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 1305 13/10/2009

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 alin. (3) din Legea sindicatelor nr. 54/2003



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorIon Predescu – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 alin. (3) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, excepţie ridicată de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bihor în Dosarul nr. 4.353/325/2008 al Judecătoriei Timişoara.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 24 iunie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 4.353/325/2008, Judecătoria Timişoara a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 alin. (3) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, excepţie ridicată de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bihor în cauza ce are ca obiect judecarea acţiunii referitoare la obligaţia de „a face”.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 22 alin. (3) din Legea sindicatelor nr. 54/2003 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 44 alin. (1) din Constituţie, deoarece reglementează obligaţia angajatorilor de a pune la dispoziţia sindicatelor reprezentative, cu titlu gratuit, spaţiile necesare desfăşurării activităţii acestora, împreună cu dotările necesare.Judecătoria Timişoara consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se arată că prevederile legale criticate instituie doar o limitare a dreptului de proprietate, pentru a garanta exercitarea dreptului de asociere în sindicate.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că obligaţia stabilită prin lege nu instituie o deosebire de tratament juridic între proprietatea privată a statului şi cea a operatorilor economici privaţi.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 22 alin. (3) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, text care are următorul cuprins:– Art. 22: "(3) Unităţile în care sunt constituite organizaţii sindicale care au dobândit reprezentativitatea, în condiţiile legii, sunt obligate să pună, cu titlu gratuit, la dispoziţia organizaţiilor sindicale, spaţiile corespunzătoare funcţionării acestora şi să asigure dotările necesare desfăşurării activităţii prevăzute de lege."În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 44 alin. (1) din Constituţie, referitoare la garantarea dreptului de proprietate.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:Prin Decizia nr. 475 din 17 mai 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 4 iunie 2007, Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 alin. (3) din Legea sindicatelor nr. 54/2003. S-a reţinut prin această decizie, referitor la susţinerea autorului excepţiei privind încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (1), că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Art. 22 alin. (3) din Legea nr. 54/2003 prevede obligaţia angajatorilor de a pune la dispoziţia organizaţiilor sindicale reprezentative, cu titlu gratuit, spaţiile necesare desfăşurării activităţii în vederea realizării rolului acestora, în conformitate cu art. 9 din Constituţie. Reglementarea acestei obligaţii în sarcina angajatorilor nu încalcă dreptul lor de proprietate, ci limitează doar exercitarea atributului de folosinţă al dreptului de proprietate. Această limitare se înscrie însă în prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie, conform cărora „Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege”.Organizaţiile sindicale reprezentative din unităţi sunt partenere sociale ale patronatului şi, participând la negocierea şi încheierea contractelor colective de muncă, la soluţionarea pe calea tratativelor a eventualelor conflicte de interese, precum şi la numeroase alte acţiuni, acţionează nu numai în reprezentarea şi apărarea intereselor membrilor lor, ci şi pentru satisfacerea intereselor legale ale patronatului.Totodată, s-a reţinut că prevederile criticate corespund spiritului Cartei sociale europene revizuite, ratificată de România prin Legea nr. 74 din 3 mai 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999.Soluţia Curţii Constituţionale, precum şi considerentele care au stat la baza să îşi păstrează valabilitatea şi în această cauză.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22 alin. (3) din Legea sindicatelor nr. 54/2003, excepţie ridicată de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bihor în Dosarul nr. 4.353/325/2008 al Judecătoriei Timişoara.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 noiembrie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta_________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x