DECIZIE nr. 1.076 din 8 septembrie 2009

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 26/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 octombrie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 568 19/10/2001
ActulREFERIRE LAOUG 214 29/12/1999
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 214 29/12/1999 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 31
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorAntonia Constantin – procurorValentina Bărbăţeanu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicată de Vladimir V. Vavilin în Dosarul nr. 14.512/3/2006 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că restrângerea sferei persoanelor care, după decesul persoanei condamnate sau supuse unei măsuri administrative abuzive, pot solicita acordarea, pentru aceasta, a calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă nu este neconstituţională.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 17 septembrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 14.512/3/2006, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Vladimir V. Vavilin într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea unei decizii a Comisiei pentru acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 „trebuia să aibă ca efect scoaterea la lumină a abuzurilor şi crimelor regimului comunist, iar acolo unde mai este posibil să se facă şi reparaţia morală sau materială a victimelor regimului”. Or, prevederile art. 5 din ordonanţă „limitează în mod abuziv subiecţii care pot solicita aceste reparaţii”. Susţine că, de vreme ce dosarele securităţii se publică pe internet, şi „crimele şi abuzurile tăinuite între coperţile lor trebuie să fie publice”.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, întrucât dispoziţiile criticate restrâng în mod nejustificat sfera subiecţilor care, după decesul persoanei condamnate sau supuse unor măsuri abuzive, pot solicita pentru aceasta acordarea onorantei calităţi de luptător în rezistenţa anticomunistă. În acest sens, precizează că, după decesul persoanei, acordarea acestei calităţi are un caracter de reparaţie morală, astfel că nu există nicio raţiune pentru a nu recunoaşte posibilitatea de a formula această cerere, pentru persoana decedată, tuturor celor care justifică un interes, mai ales dacă au avut o relaţie deosebită, de natură morală, cu persona decedată. Conchide că art. 5 alin. (1) din ordonanţă încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie dacă nu se recunoaşte acest drept şi altor persoane care au avut o puternică legătură afectivă, chiar dacă nu au avut calitatea de soţ sau rudă până la gradul al patrulea inclusiv. Apreciază că textul de lege criticat nu aduce atingere art. 31 din Legea fundamentală.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu instituie discriminări pe considerente arbitrare. Consideră că textul de lege criticat nu contravine principiului constituţional al egalităţii în drepturi, ci reprezintă o problemă de opţiune a legiuitorului cu privire la categoriile de persoane care pot formula cererea. Precizează că, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu poate modifica sau completa prevederile legale supuse controlului, astfel că nu poate impune legiuitorului introducerea în textul legii a unei alte dispoziţii decât cele existente în cuprinsul acesteia.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 568/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 30 octombrie 2001. Din motivarea scrisă a excepţiei, precum şi din cuprinsul încheierii de sesizare rezultă însă că este vizat numai alin. (1) al art. 5, care are următorul conţinut:– Art. 5: "(1) Cererea poate fi introdusă de persoana condamnată sau supusă unei măsuri administrative abuzive ori, după decesul acesteia, de soţul sau rudele până la gradul al patrulea inclusiv, până cel târziu la data de 31 decembrie 2003."În opinia autorului excepţiei sunt încălcate prevederile din Legea fundamentală cuprinse la art. 21 – „Accesul liber la justiţie”, art. 31 – „Dreptul la informaţie” şi art. 53 „Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi”.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că în cuprinsul textului de lege criticat sunt enumerate în mod limitativ categoriile de persoane care, după decesul persoanei condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice sau supuse din motive politice unor măsuri administrative abuzive în perioada 6 martie 1945 – 14 decembrie 1989, au dreptul de a solicita constatarea calităţii acesteia de luptător în rezistenţa anticomunistă. Procedând astfel, legiuitorul a acţionat în limitele competenţelor sale constituţionale, reglementarea aspectelor legate de recunoaşterea meritelor şi sacrificiilor persoanelor care au înfruntat regimul comunist fiind opţiunea sa exclusivă, atâta vreme cât nu nesocoteşte dispoziţiile constituţionale. Or, prevederile de lege ce formează obiect al excepţiei nu sunt de natură să încalce dreptul de acces liber la justiţie, dovadă în acest sens fiind însăşi promovarea acţiunii de faţă.Totodată, Curtea constată că dispoziţiile art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 nu contravin nici principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, nefiind altceva decât o expresie a prevederilor art. 15 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora cetăţenii beneficiază de drepturile şi de libertăţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevăzute de acestea. De altfel, Curtea observă că autorul excepţiei tinde la o completare a textului de lege criticat în sensul introducerii, alături de persoanele deja menţionate, şi a altor categorii, care, ca urmare a relaţiilor afective deosebite, justifică un interes în acest sens. Or, art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 stabileşte că instanţa de contencios constituţional nu poate modifica sau completa prevederile de lege ce sunt supuse controlului său.În ceea ce priveşte critica prin raportare la dispoziţiile art. 31 şi 53 din Constituţie, Curtea constată că acestea nu au incidenţă în cauză.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicată de Vladimir V. Vavilin în Dosarul nr. 14.512/3/2006 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie 2009.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x