DECIZIE nr. 1.005 din 7 octombrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 727 din 28 octombrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 250 19/07/2007
ActulREFERIRE LAOUG 91 26/09/2007
ActulREFERIRE LAOUG 91 26/09/2007 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 577 22/12/2003
ActulREFERIRE LAOUG 9 27/02/2003
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 5
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorTudorel Toader – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorMihaela Ionescu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Uzinsider Engineering” – S.A. din Galaţi în Dosarul nr. 7.269/121/2007 al Tribunalului Galaţi – Secţia comercială, maritimă şi fluvială, de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Magistratul-asistent referă asupra cauzei. În acest sens, arată că la dosar au fost comunicate concluzii scrise de către partea Nicolae Mimiş, prin care precizează anumite aspecte din dosarul de fond.Cauza este în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă întrucât textul de lege criticat a fost modificat anterior sesizării Curţii Constituţionale prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1 octombrie 2007, formularea anterioară, criticată de autorul excepţiei, fiind înlăturată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 6 martie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 7.269/121/2007, Tribunalul Galaţi – Secţia comercială, maritimă şi fluvială, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Uzinsider Engineering” – S.A. din Galaţi cu prilejul soluţionării unei acţiuni având ca obiect cererea formulată de Nicolae Mimiş pentru eliberarea unei adeverinţe privind câştigurile brute.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine, în esenţă, că textul de lege criticat, care stabileşte că baza lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale în cazul asiguraţilor o constituie "salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv sporurile şi adaosurile reglementate prin lege", este contrar art. 47 alin. (2) din Constituţie potrivit căruia cetăţenii au dreptul la pensie fără a face vreo limitare. Modificarea art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 prin Legea nr. 250/2007, în sensul că „baza de calcul prevăzută la alin. (1) şi (2) este venitul brut realizat lunar”, nu înlătură neconstituţionalitatea alin. (1) al aceluiaşi articol, care prin noţiunea „reglementate de lege” stabileşte că venitul realizat lunar ca bază de calcul al pensiei nu va fi cuprins în întregime în baza de calcul. Mai arată că o soluţie corectă ar fi înlăturarea textului art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 şi înlocuirea cu formularea „încasate de salariat şi pentru care au fost achitate contribuţiile de asigurări sociale”.Tribunalul Galaţi – Secţia comercială, maritimă şi fluvială, de contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, prevederile de lege criticate neaducând atingere dispoziţiilor constituţionale prin care se consacră dreptul fundamental la pensie.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituţional.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000.Autorul excepţiei critică acest text de lege în redactarea dată prin modificările aduse de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003, şi aprobată prin Legea nr. 577/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004.Astfel, la acel moment, textul de lege criticat avea următorul conţinut:– Art. 23 alin. (1) lit. a): "(1) Baza lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale în cazul asiguraţilor o constituie:a) salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv sporurile şi adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de muncă, în cazul asiguraţilor prevăzuţi la art. 5 alin. (1) pct. I, sau veniturile brute de natura drepturilor salariale realizate lunar de asiguraţii prevăzuţi la art. 5 alin. (1) pct. II."Curtea observă însă că, anterior sesizării sale, textul de lege criticat a fost modificat prin art. I pct. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1 octombrie 2007, astfel încât, în prezent, acesta are următoarea redactare: „(1) Baza lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale în cazul asiguraţilor o constituie:a) venitul brut realizat lunar, în situaţia asiguraţilor prevăzuţi la art. 5 alin. (1) pct. I şi II."Autorul excepţiei consideră că textul de lege criticat este contrar prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, care consacră dreptul cetăţenilor la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurări sociale publice sau private, prevăzute de lege.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că, în esenţă, autorul excepţiei este nemulţumit de faptul că, prin redactarea sa, potrivit modificărilor aduse de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003, textul de lege criticat nu cuprindea întregul venit brut lunar ca bază de calcul a pensiei. Or, Curtea observă că în redactarea actuală, legea se referă la „venitul brut realizat lunar”, fără nicio altă condiţionare, formularea anterioară a art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000, criticată de autorul excepţiei, fiind înlăturată.Întrucât această modificare a intervenit anterior sesizării Curţii Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Uzinsider Engineering” – S.A. din Galaţi în Dosarul nr. 7.269/121/2007 al Tribunalului Galaţi – Secţia comercială, maritimă şi fluvială, de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 octombrie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihaela Ionescu–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x