DECIZIA nr. 851 din 12 decembrie 2019

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 349 din 30 aprilie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ART. 4REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ART. 5REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 110
ART. 5REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ART. 5REFERIRE LALEGE 241 17/07/2013
ART. 5REFERIRE LAOUG 1 28/01/2011
ART. 5REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ART. 5REFERIRE LALEGE 119 30/06/2010
ART. 5REFERIRE LALEGE 80 11/07/1995
ART. 6REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 110
ART. 6REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 10REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ART. 10REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 40
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 12REFERIRE LADECIZIE 787 29/11/2018
ART. 12REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 110
ART. 12REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015
ART. 13REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 110
ART. 13REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ART. 14REFERIRE LADECIZIE 787 29/11/2018
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Cristian Deliorga – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Patricia Marilena Ionea – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 109 alin. (2) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat. Excepția a fost ridicată de Radu Ciursas în Dosarul nr. 477/111/2018 al Tribunalului Bihor – Secția I civilă și constituie obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 1.666D/2018.

2.La apelul nominal lipsesc părțile. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea excepției de neconstituționalitate ca neîntemeiată. În acest sens invocă jurisprudența în materie a Curții Constituționale.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:4.Prin Încheierea din 19 septembrie 2018, pronunțată în Dosarul nr. 477/111/2018, Tribunalul Bihor – Secția I civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 109 alin. (2) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat. Excepția a fost ridicată de Radu Ciursas în cadrul unei acțiuni referitoare la recalcularea pensiei.5.În motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia arată, în esență, că dispozițiile art. 109 din Legea nr. 223/2015 prevăd că se transformă în pensii militare de stat și se recalculează pensiile militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special recalculate în baza Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor și revizuite în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională, pensiile plătite în baza Legii nr. 241/2013 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională, precum și pensiile stabilite în baza Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare. În același timp, dispozițiile art. 110 din Legea nr. 223/2015 prevăd că se transformă în pensii militare de stat și se recalculează pensiile militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special stabilite în baza Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Ambele articole de lege prevăd un termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 223/2015 în care pensionarii pot depune cerere pentru alegerea perioadei din ultimii 5 ani de activitate în vederea determinării bazei de calcul. Cu toate acestea, art. 110 alin. (7) din Legea nr. 223/2015 prevede că „în situația în care cererea a fost depusă la casele de pensii sectoriale cu depășirea termenului prevăzut la alin. (2), drepturile de pensie recalculate se cuvin și se plătesc începând cu luna următoare depunerii cererii“. Art. 109 din Legea nr. 223/2015 nu prevede însă o dispoziție asemănătoare pentru persoanele care se încadrează în ipoteza sa. Prin urmare, autorul excepției consideră că soluția legislativă a excluderii persoanelor prevăzute în art. 109 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 de la posibilitatea depunerii opțiunii după termenul de 6 luni, în condițiile în care persoanelor prevăzute la art. 110 alin. (1) din aceeași lege li se recunoaște expres această posibilitate, reprezintă o discriminare care nu este justificată în niciun fel de lege.6.Tribunalul Bihor – Secția I civilă apreciază că excepția de neconstituționalitate nu este întemeiată. În acest sens arată că art. 109 și art. 110 din Legea nr. 223/2015 reglementează situații diferite ale unor persoane pensionate sub legi diferite. În același timp, trebuie observat că art. 109 alin. (2) și art. 110 alin. (2) din Legea nr. 223/2015 au un conținut identic, respectiv ambele aplică în mod egal și în aceleași condiții sancțiunea decăderii în cazul în care persoanele interesate nu își exprimă opțiunea în termenul legal de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii. Este adevărat că alin. (7) din art. 110 prevede că, în cazul în care cererea se depune cu depășirea termenului de la alin. (2), recalcularea și plata pensiei se vor face începând cu luna următoare depunerii cererii, însă acest text de lege nu elimină termenul de decădere de la alin. (2), ci instituie un termen de la care se face plata pensiei. În consecință, problema pusă în discuție de contestator pe fondul excepției ține mai degrabă de interpretarea coroborată a art. 109 și 110 din Legea nr. 223/2015, un atribut al puterii judecătorești, și nu de neconstituționalitate, dispozițiile art. 16 alin. (1) din Constituție nefiind încălcate.7.În conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate.8.Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:9.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.10.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 109 alin. (2) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015, așa cum au fost modificate prin art. 40 pct. 21 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 923 din 11 decembrie 2015, dispoziții potrivit cărora „În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi persoanele ale căror drepturi de pensie se recalculează potrivit dispozițiilor alin. (1) depun cerere pentru alegerea perioadei în vederea determinării bazei de calcul prevăzute la art. 28. În situația în care nu depun cerere în acest sens, recalcularea se face, din oficiu, în raport cu baza de calcul aferentă ultimelor 6 luni de activitate desfășurată în calitate de militar/polițist/funcționar public cu statut special“.11.Autorul excepției de neconstituționalitate consideră că aceste dispoziții de lege contravin art. 16 alin. (1) din Constituție referitor la egalitatea în drepturi a cetățenilor.12.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile de lege criticate au mai constituit obiect al controlului de constituționalitate în raport cu critici similare celor invocate în prezenta cauză. Astfel, prin Decizia nr. 787 din 29 noiembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 8 februarie 2019, paragrafele 15 și 16, Curtea a constatat că dispozițiile art. 109 alin. (2) și ale art. 110 alin. (2) din Legea nr. 223/2015 reglementează în mod identic dreptul de a depune cerere pentru alegerea perioadei în vederea determinării bazei de calcul prevăzute la art. 28 din Legea nr. 223/2015. Astfel, pentru ambele categorii de pensionari, termenul are aceeași durată, respectiv 6 luni, și curge de la același moment, și anume de la intrarea în vigoare a Legii nr. 223/2015. În plus, se prevede aceeași sancțiune pentru nerespectarea termenului de 6 luni, respectiv faptul că recalcularea se face, din oficiu, în raport cu baza de calcul aferentă ultimelor 6 luni de activitate desfășurată în calitate de militar/polițist/funcționar public cu statut special. Prin urmare, Curtea a reținut că dispozițiile art. 109 alin. (2) și ale art. 110 alin. (2) nu instituie un tratament diferențiat al pensionarilor încadrați în ipotezele art. 109 și art. 110 din Legea nr. 223/2015.13.Cât privește dispozițiile art. 110 alin. (7) din Legea nr. 223/2015, Curtea a arătat că acestea trebuie raportate la dispozițiile art. 110 alin. (5) din Legea nr. 223/2015, potrivit cărora „persoanele care au realizat stagiu de cotizare în specialitate și ale căror drepturi de pensie au fost stabilite de către casele teritoriale de pensii conform Legii nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, pot opta pentru recalcularea pensiei, în condițiile prezentei legi, la casele de pensii sectoriale, în funcție de ultimul loc de muncă din care au trecut în rezervă/retragere sau de la care le-au încetat raporturile de serviciu“. Curtea a reținut că aceste dispoziții de lege se referă la situația în care dreptul la pensie al persoanelor vizate de art. 110 din Legea nr. 223/2015 a fost stabilit în temeiul Legii nr. 263/2010, nu de către casele sectoriale de pensii, ci de către casele teritoriale de pensii. Legiuitorul a acordat acestei categorii de pensionari un drept de a alege ca recalcularea să fie realizată de către casele de pensii sectoriale reglementate de art. 6 din Legea nr. 223/2015, potrivit căruia „Administrarea sistemului pensiilor militare de stat se realizează prin case de pensii sectoriale“. Dispozițiile art. 110 se referă la momentul de la care se cuvin și se plătesc drepturile de pensie recalculate, în situația în care pensionarii au uzat de dreptul de opțiune prevăzut de art. 110 alin. (5) din Legea nr. 223/2015.14.Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să justifice reconsiderarea jurisprudenței în materie a Curții Constituționale, soluția și considerentele Deciziei nr. 787 din 29 noiembrie 2018, precitată, își păstrează valabilitatea și în prezenta cauză.15.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Radu Ciursas în Dosarul nr. 477/111/2018 al Tribunalului Bihor – Secția I civilă și constată că dispozițiile art. 109 alin. (2) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Tribunalului Bihor – Secția I civilă și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 12 decembrie 2019.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x