DECIZIA nr. 766 din 28 noiembrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 3 aprilie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 12
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 38 20/01/2003 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 12
ART. 3REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 11
ART. 3REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 12
ART. 4REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 12
ART. 5REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 11
ART. 6REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 11
ART. 6REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 12
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 13REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 12
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 16REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 2
ART. 16REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 11
ART. 17REFERIRE LALEGE 38 20/01/2003 ART. 12
ART. 20REFERIRE LADECIZIE 1 10/01/2014
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 21REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 21REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Marian Enache – judecător
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Varga Attila – judecător
Benke Károly – magistrat-asistent-șef

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 12 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, excepție ridicată de Societatea Fidascom Impex – S.R.L. din București în Dosarul nr. 5.456/300/2016 al Judecătoriei Sector 2 București – Secția civilă și care constituie obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 1.846D/2016.2.La apelul nominal se constată lipsa părților. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepției de neconstituționalitate, apreciind că nu există nicio contradicție între art. 11 și 12 din Legea nr. 38/2003. În acest sens, se arată că primul text reglementează cu privire la documentele necesare emiterii autorizației de transport, în timp cel de-al doilea stabilește documentele ce trebuie prezentate împreună cu autorizația antereferită. Prin urmare, se susține că textul este clar pentru destinatarii săi, fiind, în același timp, precis și previzibil, drept pentru care nu se poate reține încălcarea principiului securității juridice.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:4.Prin Încheierea din 19 septembrie 2016, pronunțată în Dosarul nr. 5.456/300/2016, Judecătoria Sector 2 București – Secția civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 12 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, excepție ridicată de Societatea Fidascom Impex – S.R.L. din București într-o cauză având ca obiect soluționarea unei plângeri formulate împotriva unui proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, emis, în temeiul art. 12 alin. (2) din Legea nr. 38/2003, pentru neprezentarea autorizației taxi, a contractului de dispecerizare, a poliței suplimentare de persoane și bagaje, precum și a certificatului profesional de pregătire profesională.5.În motivarea excepției de neconstituționalitate se arată că, potrivit principiilor generale de drept civil, aplicabile, deopotrivă, actelor administrative, valabilitatea unui act juridic, în ceea ce privește condițiile de legalitate și oportunitate necesare pentru existența sa valabilă, se analizează la momentul încheierii, respectiv emiterii sale. Or, atât timp cât autorizația taxi a fost emisă cu respectarea dispozițiilor legale prevăzute de art. 11 din Legea nr. 38/2003, valabilitatea acesteia nu poate fi afectată de o condiție rezolutorie, aceasta fiind incompatibilă cu principiul irevocabilității actelor administrative individuale care au intrat în circuitul civil și au produs efecte juridice, principiu consacrat în materia dreptului administrativ.6.Se arată că, în ipoteza în care, pe parcursul perioadei de valabilitate, nu mai sunt îndeplinite condițiile ce au stat la baza emiterii autorizației, autoritatea emitentă are la dispoziție posibilitatea „abrogării“ actului, însă, pentru a dispune această măsură trebuie să aibă în vedere condițiile cerute de lege pentru emiterea sa valabilă, și nu alte condiții, întrucât documentele cerute pentru emiterea autorizației de art. 11 din lege sunt altele decât cele necesare pentru „valabilitatea“ acesteia, astfel cum acestea sunt stabilite prin art. 12 din aceeași lege.7.Judecătoria Sector 2 București – Secția civilă apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată.8.Se arată că impunerea prezentării și implicit a deținerii unor documente suplimentare, în absența cărora se reține autorizația taxi, cu posibilitatea managerului de transport în regim de taxi și închiriere de a face dovada existenței și valabilității documentelor respective în maximum 30 de zile, sub condiția retragerii autorizației taxi sau a copiei conforme, odată cu ecusoanele, nu încalcă principiul securității juridice consacrat de art. 1 alin. (5) din Constituție.9.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate.10.Guvernul apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată. În acest sens, se arată de textul legal criticat este suficient de clar pentru destinatarii acestuia, iar obiectul său de reglementare este precis și previzibil, acesta privind valabilitatea autorizației de taxi și documentele care o însoțesc.11.Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:12.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.13.Obiectul excepției de neconstituționalitate, astfel cum a fost formulat, îl reprezintă prevederile art. 12 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 28 ianuarie 2003. În realitate, autorul excepției de neconstituționalitate critică faptul că valabilitatea autorizației taxi este condiționată de prezența ecusoanelor și a documentelor enumerate la alin. (1) al art. 12 din lege, drept pentru care Curtea reține că obiect al excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 12 alin. (1) și (2) din lege, care au următorul conținut:(1)Autorizația taxi sau orice altă copie conformă a autorizației de transport se găsește obligatoriu la bordul autovehiculului și este valabilă numai în prezența ecusoanelor și a următoarelor documente, după caz:a)certificatul de înmatriculare a autovehiculului cu anexa privind inspecția tehnică periodică valabilă;b)copia certificatului de agreare privind utilizarea autovehiculului în cazul transportului în regim de taxi, emis de R.A.R. prin reprezentanțele sale;c)asigurarea persoanelor, a bunurilor acestora și a mărfurilor transportate, pentru riscurile ce cad în sarcina transportatorului autorizat;d)asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto;e)certificatul de atestare profesională a conducătorului auto, în cazul transportului de persoane;f)copia buletinului de verificare metrologică a taximetrului aparatului de taxat;g)copia contractului cu dispeceratul taxi, în cazul în care taxiul trebuie să fie dotat, conform prevederilor prezentei legi, cu stație radio emisie-recepție și este arondat unui dispecerat taxi;h)alte documente stabilite prin prezenta lege.(2)Lipsa ecusoanelor sau a unuia dintre documentele prevăzute la alin. (1), la controlul efectuat de autoritățile abilitate, impune reținerea autorizației taxi sau a copiei conforme a autorizației de transport, după caz, comunicându-se imediat această măsură către persoana desemnată de către reprezentantul autorității care realizează controlul, până când se face dovada existenței și valabilității documentelor respective14.În opinia autorului excepției de neconstituționalitate, prevederile legale criticate contravin dispozițiilor constituționale cuprinse în art. 1 alin. (5) privind securitatea juridică.15.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că autorul acesteia susține, în esență, că un act administrativ este valabil emis dacă respectă cerințele prevăzute de lege la data emiterii sale, drept pentru care încetarea valabilității acestuia are loc fie prin expirarea perioadei pentru care a fost acordat, fie pentru neconformitatea sa ulterioară în raport cu cerințele în considerarea cărora a fost emis. În consecință, se apreciază că dispozițiile legale criticate, reglementând încetarea valabilității autorizației taxi sau a copiei conforme a autorizației de transport, după caz, în raport cu alte condiții care nu trebuiau a fi avute în vedere la data emiterii sale, încalcă cerințele de calitate a legii, parte a securității juridice, prevăzute de art. 1 alin. (5) din Constituție.16.Cu privire la critica de neconstituționalitate formulată, Curtea constată că serviciile de transport în regim de taxi sau de transport în regim de închiriere sunt servicii de utilitate publică [art. 2 alin. (1) din lege]. Legiuitorul a condiționat acordarea și prelungirea autorizațiilor de taxi de îndeplinirea anumitor condiții prevăzute expres de art. 11 alin. (1) și (5) din lege (condiții de validitate), iar valabilitatea acestora, în sens de executare/exercitare a dreptului de a presta serviciul de transport în regim de taxi sau de transport în regim de închiriere, a condiționat-o de deținerea anumitor înscrisuri în legătură directă cu serviciul de taximetrie prestat. Aceste înscrisuri atestă, pe de o parte, că transportul este realizat în condiții de siguranță și corectitudine, întrucât privesc atât starea autovehiculului și a aparatului de taxat, cât și pregătirea conducătorului acestuia, iar, pe de altă parte, că persoanele și bunurile sunt asigurate, în mod corespunzător, în cazul producerii vreunui eveniment rutier. Urmare a încălcării obligațiilor rezultate din eliberarea și/sau prelungirea autorizației de taxi, obligații prevăzute ca atare la art. 12 alin. (1) din lege, autorizația de taxi se retrage de către autoritatea administrativă competentă.17.Așadar, legiuitorul nu a condiționat validitatea actului administrativ de elemente exterioare acestuia, ci executarea sa, constând în exercitarea transportului în regim de taxi și în regim de închiriere. Prin urmare, prestarea acestui serviciu de utilitate publică este condiționată de deținerea autorizației de taxi, precum și de înscrisurile prevăzute de art. 12 alin. (1) din lege; în lipsa acestora, actul administrativ nu poate fi executat, astfel că dreptul de a presta serviciul de taxi nu poate fi exercitat.18.Legiuitorul a recurs la o asemenea formulă redacțională a legii pentru că înscrisurile care atestă starea de funcționare a autovehiculului și a aparatului de taxat, pregătirea profesională a conducătorului auto sau polițele de asigurare încheiate se emit, în considerarea naturii lor, pe perioade mai scurte de timp față de autorizația de taxi. Emiterea acestor înscrisuri presupune, pe de o parte, un control riguros, periodic și la intervale de timp rezonabile a stării tehnice a autovehiculului și a aparatului de taxat, respectiv a pregătirii profesionale a conducătorului acestuia, iar, pe de altă parte, în cazul poliței de asigurare, legiuitorul a lăsat posibilitatea deținătorului autoturismului de a-și putea alege el însuși perioada pentru care încheie polița de asigurare, cu condiția ca, atunci când prestează serviciul de taxi, aceasta să fie încheiată și aflată în termenul de valabilitate. Astfel, Curtea reține că deținerea sau nedeținerea acestor înscrisuri nu pune în discuție validitatea actului administrativ, ci vizează executarea sa, legiuitorul sancționând exercitarea necorespunzătoare, în speță, a obligațiilor care decurg din acesta, prin reținerea/retragerea autorizației taxi sau a copiei conforme a autorizației de transport, după caz.19.Prin urmare, textul legal criticat nu afectează condițiile de validitate a actului administrativ avute în vedere la încheierea sa, acesta fiind emis cu respectarea legii, ci se referă, în mod exclusiv, la condițiile de valabilitate a acestuia, care vizează, în cazul de față, executarea actului administrativ, respectiv exercitarea dreptului de a presta serviciul de transport în regim de taxi sau de transport în regim de închiriere în baza autorizației taxi sau a copiei conforme a autorizației de transport. Neîndeplinirea în mod conform a condițiilor de exercitare a dreptului de a presta serviciul de transport în regim de taxi sau de transport în regim de închiriere atrage reținerea și retragerea acesteia, după caz; aceste sancțiuni nu pun în discuție legalitatea emiterii autorizației taxi/transport, după caz, ci neîndeplinirea corespunzătoare a obligațiilor care derivă din deținerea acesteia.20.Având în vedere cele expuse, Curtea constată că textul de lege este clar, precis și previzibil, respectând, astfel, cerințele de calitate a legii prevăzute de art. 1 alin. (5) din Constituție (cu privire la cerințele de calitate a legii, a se vedea Decizia nr. 1 din 10 ianuarie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 123 din 19 februarie 2014, paragrafele 223-231), astfel încât nu se poate reține încălcarea principiului securității juridice.21.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Societatea Fidascom Impex – S.R.L. din București în Dosarul nr. 5.456/300/2016 al Judecătoriei Sector 2 București – Secția civilă și constată că dispozițiile art. 12 alin. (1) și (2) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Judecătoriei Sector 2 București – Secția civilă și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 28 noiembrie 2017.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent-șef,
Benke Károly

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x