DECIZIA nr. 682 din 21 octombrie 2021

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 45 din 14 ianuarie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 68
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 263 16/12/2010 ART. 68
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 68
ART. 4REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 68
ART. 5REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 68
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 21
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 52
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 11
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 52
ART. 5REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 1
ART. 5REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 6
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 10REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 68
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 11
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 11
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 52
ART. 11REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 14
ART. 11REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 41
ART. 12REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 68
ART. 13REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ART. 13REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 71
ART. 14REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 71
ART. 14REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 78
ART. 14REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 15REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 68
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Cristian Deliorga – judecător
Marian Enache – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Patricia Marilena Ionea – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 68 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Excepția a fost ridicată de Faur Nistor Isai în Dosarul nr. 597/108/2018 al Curții de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale și constituie obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 193D/2019.2.La apelul nominal lipsesc părțile. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției ca inadmisibilă, întrucât consideră că aceasta nu este motivată.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:4.Prin Încheierea din 16 ianuarie 2019, pronunțată în Dosarul nr. 597/108/2018, Curtea de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 68 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Excepția a fost ridicată de Faur Nistor Isai cu prilejul soluționării unei acțiuni având ca obiect drepturi de asigurări sociale.5.În motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia arată, în esență, că dispozițiile art. 68 din Legea nr. 263/2010 sunt contrare prevederilor art. 11, 16, 20, 21 și 52 din Constituție, precum și prevederilor art. 1, 3, 6, 8, 13, 14 și 41 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Susține că a fost supus unui tratament umilitor și degradant de către casa de pensii și de către instanța de judecată, întrucât, deși deține documente care dovedesc că suferă de afecțiuni cronice pentru care se acordă pensie de invaliditate, i-a fost refuzat acest drept și este obligat să se supună unor noi consultații medicale.6.Curtea de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale apreciază că dispozițiile de lege criticate sunt constituționale.7.În conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate.8.Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:9.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.10.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 68 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, care au următorul conținut:(1)Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care nu au împlinit vârsta standard de pensionare prevăzută în anexa nr. 5 și care și-au pierdut total sau cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, din cauza:a)accidentelor de muncă și bolilor profesionale, conform legii;b)neoplaziilor, schizofreniei și SIDA;c)bolilor obișnuite și accidentelor care nu au legătură cu munca.(2)Beneficiază de pensie de invaliditate, în condițiile prevăzute la alin. (1), și persoanele care se află în situațiile prevăzute la art. 49 alin. (1) lit. c).(3)Au dreptul la pensie de invaliditate, în condițiile prevăzute la alin. (1) lit. a), și elevii, ucenicii și studenții care și-au pierdut total sau cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, ca urmare a accidentelor de muncă sau bolilor profesionale survenite în timpul și din cauza practicii profesionale.(4)Persoanele care și-au pierdut total sau cel puțin jumătate din capacitatea de muncă și marii mutilați, ca urmare a participării la lupta pentru victoria Revoluției din Decembrie 1989 ori în legătură cu evenimentele revoluționare din decembrie 1989, care erau cuprinși într-un sistem de asigurări sociale anterior datei ivirii invalidității din această cauză, au dreptul la pensie de invaliditate în aceleași condiții în care se acordă pensia de invaliditate persoanelor care au suferit accidente de muncă.“11.Autorul excepției susține că aceste dispoziții de lege sunt contrare prevederilor constituționale ale art. 11 privind dreptul internațional și dreptul intern, ale art. 16 referitor la egalitatea în drepturi, ale art. 20 referitor la tratatele internaționale privind drepturile omului, ale art. 21 referitor la accesul liber la justiție și ale art. 52 referitor la dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică. De asemenea, susține că sunt încălcate următoarele articole din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale: art. 1 referitor la obligația de a respecta drepturile omului, art. 3 privind interzicerea torturii, art. 6 referitor la dreptul la un proces echitabil, art. 8 referitor la dreptul la respectarea vieții private și de familie, art. 14 referitor la interzicerea discriminării și art. 41 privind satisfacția echitabilă.12.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile art. 68 din Legea nr. 263/2010 enumeră condițiile în care o persoană, care nu a împlinit vârsta legală de pensionare, poate beneficia de pensie de invaliditate. În mod concret, textul de lege prevede situațiile care determină pierderea totală sau a cel puțin jumătate din capacitatea de muncă și categoriile de persoane care pot solicita acordarea pensiei de invaliditate.13.Din susținerile autorului excepției rezultă că acesta este nemulțumit de faptul că pentru acordarea pensiei de invaliditate este necesar să se supună unui control medical suplimentar. Or, Curtea observă că dispozițiile de lege supuse controlului de constituționalitate nu reglementează procedura evaluării capacității de muncă și acordării pensiei de invaliditate, care constituie obiectul reglementării altor articole din Legea nr. 263/2010, așa cum sunt art. 71 și 78-81. Aceste articole de lege nu constituie însă obiectul excepției de neconstituționalitate.14.Instanța de contencios constituțional exercită controlul de constituționalitate exclusiv in limine litis, astfel că extinderea controlului asupra art. 71 și 78-81 din Legea nr. 263/2010 ar echivala cu o sesizare din oficiu, în dezacord cu prevederile art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, care stabilesc că sesizarea Curții Constituționale se dispune de către instanța în fața căreia a fost ridicată excepția de neconstituționalitate.15.Prin urmare, având în vedere că, raportat la obiectul de reglementare al art. 68 din Legea nr. 263/2010, excepția de neconstituționalitate nu este motivată, Curtea constată că aceasta este inadmisibilă.16.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 68 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, excepție ridicată de Faur Nistor Isai în Dosarul nr. 597/108/2018 al Curții de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Curții de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 21 octombrie 2021.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x