Informatii Document
Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
privind aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la impozitul pe venit, taxa pe valoarea adăugată şi probleme de procedură fiscală(actualizată până la data de 10 aprilie 2014*)
–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 10 aprilie 2014 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către DECIZIA nr. 2/2014 aprobată prin ORDINUL nr. 550 din 7 aprilie 2014.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor1. Art. 65 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 493/2002, precum şi Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.090/2003 privind aprobarea Normelor metodologice date în aplicarea prevederilor art. 65 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 493/2002Soluţie:Persoanele fizice care, în cursul anului 2003, în baza autorizaţiei de construire, au extins pe verticală şi/sau pe orizontală o construcţie existentă nu beneficiază de prevederile alin. (5) al art. 65 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 493/2002.2. Pct. 7.13 din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2000, art. 16 alin. (7) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, art. 135 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioareSoluţie:(1) Prevederile pct. 7.13 din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2000, art. 16 alin. (7) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată şi art. 135 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt aplicabile numai în situaţia în care garanţiile de bună execuţie sunt evidenţiate distinct în facturi fiscale, respectiv sunt reţinute din contravaloarea lucrărilor prestate. … (2) Exemplu de evidenţiere în contabilitate a acestor operaţiuni, în situaţia în care contravaloarea lucrărilor executate conform situaţiei de lucrări este de 1.000.000 de lei, iar garanţia de bună execuţie este de 5%, conform contractului, fiind reţinută din contravaloarea lucrărilor pe factura fiscală. … A. La constructora) La emiterea facturii fiscale pentru situaţia de lucrări: … 411 = % 1.190.000 lei 704 1.000.000 lei 4.427 190.000 lei (1.000.000 x 19%) şi concomitent: 267 = 411 59.500 lei (1.000.000 x 5% + 9.500) 4427 = 4428 9.500 lei (50.000 x 19%)b) La încasarea garanţiilor sau la data procesului-verbal de recepţie definitivă: … 512 = 267 59.500 lei (numai în situaţia în care garanţia este efectiv încasată) 4428 = 4427 9.500 lei (înregistrarea se efectuează chiar şi în situaţia în care garanţia nu este încasată la data procesului-verbal de recepţie definitivă)B. La beneficiara) La primirea facturii fiscale de la constructor, în care s-au consemnat garanţiile constituite: … % = 404 1.190.000 lei 231 1.000.000 lei 4426 190.000 lei şi concomitent 404 = 167 59.500 lei 4428 = 4426 9.500 leib) La achitarea garanţiei sau la data procesului-verbal de recepţie definitivă: … 4426 = 4428 9.500 lei (înregistrarea se efectuează chiar dacă garanţia nu este efectiv achitată la data procesului-verbal de recepţie definitivă) 167 = 512 59.500 lei (înregistrarea se efectuează numai în situaţia în care garanţia este efectiv achitată).(3) Dacă garanţia de bună execuţie este constituită prin scrisoare de garanţie bancară sau alte modalităţi prin care sumele constituite drept garanţie nu sunt evidenţiate în facturile fiscale şi nu sunt reţinute din contravaloarea lucrărilor prestate, nu sunt aplicabile prevederile pct. 7.13 din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2000, art. 16 alin. (7) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată şi art. 135 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. … 3. Art. 132 alin. (3), (5) şi (6), precum şi art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicatăSoluţie:În situaţia în care sumele înscrise în titlurile executorii ale instituţiilor publice sunt venituri ale bugetului de stat, procedura de executare silită se efectuează de către organele fiscale competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.În cazul în care sumele înscrise în titlurile executorii sunt venituri proprii ale instituţiilor publice sau rezultă din raporturi juridice contractuale ale acestora, executarea silită se efectuează în conformitate cu dispoziţiile art. 132 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată.4. Art. 178 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicatăSoluţie:Prin organ fiscal emitent, în sensul art. 178 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, se înţelege serviciul/biroul/ compartimentul emitent al actului administrativ.5. Art. 45 şi 85 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi art. 82 alin. (2) din Legea nr. 571/2003privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioareSoluţie:În conformitate cu prevederile pct. 44.1 din Normele metodologice*) date în aplicarea art. 45 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, organul fiscal nu poate pretinde executarea obligaţiei stabilite în sarcina contribuabilului prin actul administrativ, dacă acest act nu a fost comunicat contribuabilului, potrivit legii.Contribuabilii cărora nu le sunt incidente prevederile art. 82 alin. (2) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, teza a 2-a, întrucât nu au avut obligaţia efectuării de plăţi anticipate în anul precedent, au obligaţia efectuării plăţilor anticipate pentru anul curent, pentru sumele cu titlu de impozit sau contribuţii sociale înscrise în decizie şi pentru care termenele de plată au expirat, la data comunicării de către organul fiscal a deciziei de impunere pentru plăţi anticipate.În situaţia în care organul fiscal comunică contribuabililor deciziile de plăţi anticipate după expirarea termenelor de plată prevăzute de Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, aceştia nu datorează accesorii pentru perioada cuprinsă între termenul de plată prevăzut de Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi data comunicării deciziei de plăţi anticipate, inclusiv.–––-Pct. 5 din decizie a fost modificat de art. unic din DECIZIA nr. 2/2014 aprobată prin ORDINUL nr. 550 din 7 aprilie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 264 din 10 aprilie 2014.––––*) Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală au fost aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.050/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651 din 20 iulie 2004.–––-