DECIZIA nr. 547 din 17 noiembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 10 martie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 2
ActulREFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 3
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 85 08/11/2006 ART. 2
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 85 08/11/2006 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 2
ART. 1REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 3
ART. 1REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LAOG (R) 96 27/08/1998 ART. 25
ART. 5REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 2
ART. 5REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 3
ART. 7REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 6
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 11REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 2
ART. 11REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 3
ART. 11REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ANEXA 1
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 21
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 12REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950
ART. 13REFERIRE LADECIZIE 1346 19/10/2010
ART. 13REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 2
ART. 15REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 2
ART. 15REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 3
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 15REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950
ART. 16REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ART. 2
ART. 16REFERIRE LAOUG 85 08/11/2006 ANEXA 1
ART. 16REFERIRE LADECIZIE 2 10/01/1996
ART. 18REFERIRE LALEGE 197 07/09/2020 ART. 1
ART. 18REFERIRE LALEGE 265 20/12/2017 ART. 2
ART. 18REFERIRE LAORDONANTA 9 09/08/2017
ART. 18REFERIRE LAOUG 51 14/09/2016 ART. 4
ART. 18REFERIRE LALEGE 171 16/07/2010
ART. 18REFERIRE LACOD SILVIC (R) 19/03/2008
ART. 18REFERIRE LACOD SILVIC (R) 19/03/2008 ART. 116
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Marian Enache – președinte
Mihaela Ciochină – judecător
Cristian Deliorga – judecător
Dimitrie-Bogdan Licu – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Mihaela Ionescu – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Nicoleta-Ecaterina Eucarie.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 2 alin. (3), ale art. 3 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea modalităților de evaluare a pagubelor produse vegetației forestiere din păduri și din afara acestora, precum și ale anexei nr. 1 la aceeași ordonanță de urgență, excepție ridicată de Daniel Amuza în Dosarul nr. 6.387/315/2018 al Curții de Apel Ploiești – Secția penală și pentru cauze cu minori și de familie și care formează obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 2.787D/2021.2.La apelul nominal se prezintă autorul excepției, asistat de doamna avocat Marinela Chivu, având împuternicire avocațială depusă la dosar. Procedura de înștiințare este legal îndeplinită.3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul apărătorului prezent, care solicită admiterea excepției de neconstituționalitate, reiterând susținerile cuprinse în notele scrise aflate la dosar în ceea ce privește valoarea factorului „k“, reglementat de normele criticate.4.Reprezentantul Ministerului Public, având cuvântul, pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepției de neconstituționalitate, apreciind că motivele formulate atât în scris, cât și oral, în fața Curții, nu evidențiază relația de contrarietate dintre normele contestate din punctul de vedere al constituționalității și textele constituționale și convenționale de referință pretins încălcate. În subsidiar, solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepției de neconstituționalitate, apreciind, în esență, că dispozițiile criticate sunt norme tehnice, care reglementează criterii clare, precise și riguroase de evaluare a pagubelor produse vegetației forestiere din păduri și din afara acestora.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:5.Prin Încheierea din 9 septembrie 2021, pronunțată în Dosarul nr. 6.387/315/2018, Curtea de Apel Ploiești – Secția penală și pentru cauze cu minori și de familie a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 2 alin. (3), ale art. 3 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea modalităților de evaluare a pagubelor produse vegetației forestiere din păduri și din afara acestora, precum și ale anexei nr. 1 la aceeași ordonanță de urgență. Excepția a fost ridicată de Daniel Amuza într-o cauză având ca obiect soluționarea apelului declarat de autor împotriva unei sentințe penale prin care a fost condamnat pentru săvârșirea unor infracțiuni de tăiere de arbori din vegetația forestieră din afara fondului forestier național.6.În motivarea excepției de neconstituționalitate, autorul acesteia susține, în esență, că normele criticate sunt neconstituționale, câtă vreme nu este definit factorul „k“, reglementarea lui având un caracter aleatoriu.7.Curtea de Apel Ploiești – Secția penală și pentru cauze cu minori și de familie apreciază că textele de lege criticate sunt constituționale atât în privința clarității și previzibilității normei (calitatea legii), cât și în privința conținutului său, deoarece se aplică în mod egal tuturor persoanelor aflate în proceduri judiciare pe rolul instanțelor și nu încalcă niciuna dintre garanțiile ce compun echitatea procedurii, în sensul art. 6 paragraful 1 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale.8.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.9.Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susținerile apărătorului prezent, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:10.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.11.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 2 alin. (3) și ale art. 3 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea modalităților de evaluare a pagubelor produse vegetației forestiere din păduri și din afara acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 15 noiembrie 2006, precum și ale anexei nr. 1 la aceeași ordonanță de urgență, care au următorul conținut:– Art. 2 alin. (3):(3)Valoarea despăgubirilor pentru pagubele prevăzute în prezenta ordonanță de urgență se stabilește prin înmulțirea factorului «k» specific, prevăzut în anexele nr. 1-3, cu valoarea medie a unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, stabilită în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic și administrarea fondului forestier național, republicată, cu modificările și completările ulterioare.;– Art. 3 alin. (1) și (2):(1)Valoarea unitară a pagubei pentru cazul prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. a) se determină conform prevederilor art. 2 alin. (3), folosindu-se valoarea factorului «k» prevăzută în anexa nr. 1.(2)Valoarea factorului «k» se folosește corespunzător categoriei de diametre în care se încadrează diametrul determinat pentru arborele afectat/prejudiciat/tăiat și pentru specia sau grupa de specii a acestuia.“Anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2006 face referire la volumele unitare și valoarea factorului „k“ pentru prejudiciile înregistrate la arbori, pe specii sau grupe de specii.12.Autorul excepției de neconstituționalitate susține că dispozițiile criticate contravin prevederilor constituționale ale art. 15 alin. (1) referitor la universalitate și ale art. 21 alin. (2) privind dreptul la un proces echitabil. Totodată, invocă dispozițiile art. 20 din Legea fundamentală referitor la tratatele internaționale privind drepturile omului raportat la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului.13.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că prin Decizia nr. 1.346 din 19 octombrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 29 din 12 ianuarie 2011, a respins, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 2 alin. (3) și (4), ale art. 3 și ale art. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea modalităților de evaluare a pagubelor produse vegetației forestiere din păduri și din afara acestora.14.În considerentele deciziei menționate anterior, Curtea a constatat că textele de lege criticate stabilesc regulile care trebuie avute în vedere la calcularea valorii despăgubirilor datorate pentru pagubele produse în vegetația forestieră din păduri și din afara acestora constând în modificarea aspectului, a integrității fizice și/sau a caracteristicilor fiziologice ale arborilor ori ale arboretului/plantației/regenerării naturale, după caz, rezultate prin tăierea, degradarea, distrugerea, scoaterea din rădăcini a arborilor, puieților sau lăstarilor ori tăierea crăcilor arborilor în picioare. Curtea a constatat că normele care reglementează modalitățile de calcul al acestui tip de despăgubiri au la bază metode tehnice adecvate pentru determinarea științifică a pagubelor și pentru evaluarea acestora în scopul stabilirii prejudiciului. Totodată, Curtea a reținut că, indiferent de încadrarea juridică a conduitei în cauză, ca infracțiune sau contravenție, asupra acesteia se pronunță instanțele judecătorești, prilej cu care autorul faptei beneficiază de toate garanțiile specifice unui proces echitabil, incluzând posibilitatea acestuia de a dovedi că întinderea prejudiciului reținut în sarcina sa nu corespunde realității.15.Curtea a constatat că prevederile art. 2 alin. (3) și ale art. 3 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2006 sunt norme tehnice, care oferă criterii concrete, precise și riguroase de evaluare a pagubelor produse vegetației forestiere din păduri și din afara acestora, cu ajutorul cărora, ulterior, instanța judecătorească, într-un cadru procesual care satisface toate exigențele impuse de Constituție și de Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale în ceea ce privește respectarea dreptului la un proces echitabil, va putea aprecia în mod obiectiv cu privire la încadrarea faptelor în categoria infracțiunilor sau a contravențiilor la regimul silvic și va stabili prejudiciul, valoarea factorului „k“, reglementată în anexele nr. 1-3 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2006, fiind folosită în mod corespunzător categoriei de diametre în care se încadrează diametrul determinat pentru arborele afectat/prejudiciat/tăiat și pentru specia sau grupa de specii a acestuia (arbori/puieți sau lăstari/pomi de Crăciun).16.Curtea a reținut, totodată, că, potrivit art. 2 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2006, valoarea despăgubirilor pentru pagubele prevăzute în această ordonanță de urgență se stabilește prin înmulțirea factorului „k“ specific, prevăzut în anexele nr. 1-3 la ordonanță, cu valoarea medie a unui metru cub de masă lemnoasă pe picior. Cu privire la această din urmă valoare, Curtea Constituțională a statuat că nu poate fi alta decât cea stabilită potrivit legii, deci pe baza unui criteriu obiectiv și legal, cu înlăturarea oricărei aprecieri subiective și discreționare, care ar avea semnificația încălcării principiului legalității incriminării și supremației legii (Decizia nr. 2 din 10 ianuarie 1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 30 aprilie 1996).17.Întrucât nu au intervenit elemente noi, care să impună reconsiderarea jurisprudenței Curții, atât soluția, cât și considerentele deciziei mai sus menționate își păstrează valabilitatea și în cauza de față.18.Distinct de considerentele anterior citate, cu referire la prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, Curtea constată că, în prezent, potrivit art. 116 din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 12 august 2015, astfel cum a fost modificat de art. I punctul 41 din Legea nr. 197/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 46/2008 – Codul silvic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 823 din 8 septembrie 2020, prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă „se aprobă prin lege“, pentru o perioadă de 5 ani, la propunerea autorității publice centrale care răspunde de silvicultură, iar, potrivit art. II din Legea nr. 265/2017 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 9/2017 privind prorogarea termenului prevăzut la art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.021 din 22 decembrie 2017: „De la data de 1 ianuarie 2018 se stabilește prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, la valoarea de 164 lei.“ Prin urmare, Curtea reține că prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă este stabilit de legiuitor printr-un act normativ de reglementare primară, aspect de natură a susține legalitatea și obiectivitatea determinării lui.19.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Daniel Amuza în Dosarul nr. 6.387/315/2018 al Curții de Apel Ploiești – Secția penală și pentru cauze cu minori și de familie și constată că dispozițiile art. 2 alin. (3) și ale art. 3 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea modalităților de evaluare a pagubelor produse vegetației forestiere din păduri și din afara acestora, precum și ale anexei nr. 1 la aceeași ordonanță de urgență sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Curții de Apel Ploiești – Secția penală și pentru cauze cu minori și de familie și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 17 noiembrie 2022.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
MARIAN ENACHE
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x