DECIZIA nr. 543 din 18 septembrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 46 din 17 ianuarie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 20 21/08/1992
ActulREFERIRE LAOG 20 21/08/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 3REFERIRE LALEGE 81 21/07/1992
ART. 4REFERIRE LAOG 20 21/08/1992
ART. 5REFERIRE LALEGE 81 21/07/1992
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 61
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 61
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 8REFERIRE LALEGE 81 21/07/1992
ART. 8REFERIRE LALEGE 81 21/07/1992 ART. 1
ART. 8REFERIRE LAOG 20 21/08/1992
ART. 9REFERIRE LALEGE 81 21/07/1992
ART. 9REFERIRE LAOG 20 21/08/1992
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 114
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 114
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 12REFERIRE LAOG 20 21/08/1992
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 61
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 61
ART. 14REFERIRE LAOG 20 21/08/1992
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 114
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 107
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 16REFERIRE LALEGE 81 21/07/1992
ART. 16REFERIRE LALEGE 81 21/07/1992 ART. 1
ART. 16REFERIRE LAOG 20 21/08/1992
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 18REFERIRE LALEGE 11 07/03/1994
ART. 18REFERIRE LALEGE 81 21/07/1992
ART. 18REFERIRE LAOG 20 21/08/1992
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Marian Enache – judecător
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Varga Attila – judecător
Valentina Bărbățeanu – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, excepție ridicată de Mircea Dragoș Dragomir în Dosarul nr. 2.188/303/2016 al Judecătoriei Sectorului 6 București și care constituie obiectul Dosarului nr. 3.215D/2016 al Curții Constituționale.2.La apelul nominal se constată lipsa părților. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentatului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepției de neconstituționalitate, precizând că ordonanța criticată a fost emisă în baza Legii nr. 81/1992, prin care Guvernul a fost abilitat să emită ordonanțe inclusiv în domeniul metrologiei, fiind așadar respectate prevederile din Legea fundamentală invocate de autorul excepției.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:4.Prin Sentința civilă nr. 7.884 din 5 octombrie 2016, pronunțată în Dosarul nr. 2.188/303/2016, Judecătoria Sectorului 6 București a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, excepție ridicată de Mircea Dragoș Dragomir într-o cauză civilă având ca obiect soluționarea cererii de anulare a unui proces-verbal de constatare și sancționare a unei contravenții la regimul circulației pe drumurile publice, constând în depășirea vitezei legale, în cadrul căreia autorul excepției a susținut, în apărarea sa, că este nelegal buletinul de verificare metrologică a cinemometrului cu care a fost măsurată viteza cu care a circulat.5.În motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că ordonanța criticată este neconstituțională în ansamblul ei, fiind contrară prevederilor art. 108 alin. (3) din Constituție, întrucât nu a existat o lege specială de abilitare a Guvernului pentru emiterea ordonanței în cauză, și celor ale art. 61 alin. (1) din Constituție, potrivit cărora Parlamentul este „unica autoritate legiuitoare“ a țării. Arată că în preambulul ordonanței se face trimitere la Legea nr. 81/1992 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe și autorizarea contractării și garantării unor credite externe, care însă nu permite Guvernului să legifereze în obiectul de reglementare al ordonanței.6.Judecătoria Sectorului 6 București consideră că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată.7.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.8.Guvernul apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, precizând că în art. 1 lit. d) teza a doua din Legea nr. 81/1992 este menționat ca domeniu „asigurarea calității produselor și serviciilor prin reorganizarea activității de standardizare, metrologie și calitate“. În opinia sa, reglementările cuprinse în Ordonanța Guvernului nr. 20/1992 au temei legal în prevederile Legii nr. 81/1992, iar Parlamentul, în calitate de autoritate legiuitoare, a aprobat prin lege această ordonanță.9.Avocatul Poporului consideră că nu se pot reține criticile de neconstituționalitate, în condițiile în care delegarea legislativă, reglementată de art. 114 din Legea fundamentală, în forma nerevizuită, este o instituție a dreptului constituțional care permite implicarea executivului în exercitarea funcției legislative, Guvernul fiind abilitat de Parlament să emită norme juridice în domenii rezervate legii. Precizează că Ordonanța Guvernului nr. 20/1992 a fost adoptată în baza unei legi de abilitare, respectiv Legea nr. 81/1992.10.Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând actul de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:11.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.12.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie Ordonanța Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 28 august 1992.13.În opinia autorului excepției de neconstituționalitate, ordonanța criticată contravine prevederilor din Constituție cuprinse în art. 61 alin. (1) care consacră rolul Parlamentului de unică autoritate legiuitoare a țării și în art. 108 alin. (3) referitoare la delegarea legislativă.14.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea observă că autorul acesteia susține, în esență, că Ordonanța Guvernului nr. 20/1992 contravine regulilor constituționale privind delegarea legislativă. Față de aceste critici, Curtea reține că Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a țării, dar, în anumite condiții, poate delega, temporar, acest atribut Guvernului. Astfel, Parlamentul are posibilitatea ca, printr-o lege adoptată expres în considerarea acestui scop, să confere Guvernului, pentru un anumit interval de timp strict precizat, competența de a emite ordonanțe prin care să reglementeze în domenii indicate explicit în cuprinsul legii menționate.15.Această excepție de la caracterul de legislator unic al Parlamentului este permisă de Constituție prin art. 108 alin. (3), care prevede că ordonanțele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele și în condițiile prevăzute de aceasta. Totodată, dispozițiile art. 115 alin. (1)-(3) din Constituție stabilesc că „(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanțe în domenii care nu fac obiectul legilor organice. (2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul și data până la care se pot emite ordonanțe. (3) Dacă legea de abilitare o cere, ordonanțele se supun aprobării Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la împlinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanței“. În 1992, anul emiterii ordonanței criticate, prevederile citate se regăseau, într-o redactare identică, în art. 107 alin. (3) și art. 114 alin. (1)-(3) din Constituție, anterior revizuirii.16.Curtea constată că Ordonanța Guvernului nr. 20/1992 respectă exigențele constituționale mai sus menționate, așa cum acestea erau precizate în Legea fundamentală și anterior revizuirii acesteia. Astfel, prin Legea nr. 81/1992 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe și autorizarea contractării și garantării unor credite, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 22 iulie 1992, Parlamentul a abilitat Guvernul ca, de la data intrării în vigoare a legii până la reluarea lucrărilor Parlamentului în sesiunea de toamnă, să emită ordonanțe în anumite domenii, enumerate în art. 1. Printre acestea se numără și activitatea de metrologie, cuprinsă la lit. d) a art. 1 din legea amintită.17.Având în vedere obiectul ordonanței și data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I, rezultă că au fost respectate cerințele constituționale impuse prin textele din Legea fundamentală arătate, actul normativ criticat fiind emis într-un domeniu în care permisiunea de reglementare oferită de Parlament a fost expresă, cel al metrologiei, încadrându-se, totodată, în intervalul de timp stabilit prin legea de abilitare, respectiv începutul celei de-a doua sesiuni a lucrărilor Parlamentului.18.Mai mult, Curtea observă că Ordonanța Guvernului nr. 20/1992 a fost depusă la Parlament, fiind ulterior aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994 privind unele ordonanțe ale Guvernului emise în baza Legii nr. 81/1992 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe și autorizarea contractării și garantării unor credite externe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 14 martie 1994.19.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Mircea Dragoș Dragomir în Dosarul nr. 2.188/303/2016 al Judecătoriei Sectorului 6 București și constată că dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Judecătoriei Sectorului 6 București și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 18 septembrie 2018.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbățeanu

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x