DECIZIA nr. 54 din 26 ianuarie 2021

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 424 din 22 aprilie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 5
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 1 05/01/2011 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 5
ART. 4REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 5
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 78
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 78
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 6REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 5
ART. 6REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 94
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 7REFERIRE LAOUG 81 16/11/2016
ART. 7REFERIRE LAOUG 81 16/11/2016 ART. 1
ART. 7REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011
ART. 7REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 5
ART. 7REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ART. 7REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 12REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 5
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 78
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 78
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 14REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 78
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 78
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 15REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011
ART. 15REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 5
ART. 16REFERIRE LALEGE 187 20/08/2020 ART. 3
ART. 16REFERIRE LAORD DE URGENTA 58 23/04/2020 ART. 12
ART. 16REFERIRE LAORD DE URGENTA 87 27/09/2018 ART. 3
ART. 16REFERIRE LAOUG 96 08/12/2016 ART. 8
ART. 16REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 5
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 78
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 78
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 18REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 5
ART. 18REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011 ART. 94
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 1 10/01/2014
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 447 29/10/2013
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 1 11/01/2012
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 743 02/06/2011
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 903 06/07/2010
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 21REFERIRE LAOUG 81 16/11/2016
ART. 21REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011
ART. 22REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 22REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Cristian Deliorga – judecător
Marian Enache – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Ioana Marilena Chiorean – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 5 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, excepție ridicată de Gheorghe Pănescu în Dosarul nr. 3.054/95/2017 al Curții de Apel Pitești – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal și care formează obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 1.527D/2018.2.La apelul nominal se constată lipsa părților. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepției, considerând, în esență, că textul de lege criticat este clar și nu contravine dispozițiilor constituționale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:4.Prin Decizia civilă nr. 1.939/R-CONT din 14 septembrie 2018, pronunțată în Dosarul nr. 3.054/95/2017, Curtea de Apel Pitești – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 5 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011. Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de reclamantul Gheorghe Pănescu în cadrul soluționării recursului formulat de autorul excepției împotriva unei sentințe civile a Tribunalului Gorj, prin care a fost respinsă acțiunea privind anularea hotărârii Consiliului de Administrație al Liceului Tehnologic Turceni prin care s-a dispus constituirea unei comisii de disciplină care să cerceteze anumite abateri disciplinare.5.În motivarea excepției de neconstituționalitate, autorul acesteia arată că, potrivit art. 78 din Constituție, legea se publică în Monitorul Oficial al României și intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei. Așadar, în cazul în care printr-o lege se adoptă modificări și completări la legea educației, atunci aceste modificări și completări trebuie încorporate în lege și vor intra în vigoare la 3 zile de la data publicării legii modificatoare sau la o altă dată prevăzută în legea modificatoare. De asemenea, în cazul în care printr-o ordonanță de urgență a Guvernului sunt adoptate modificări sau completări la legea educației, atunci acestea trebuie încorporate în legea educației și vor intra în vigoare la momentul publicării ordonanței de urgență a Guvernului în Monitorul Oficial al României, potrivit art. 115 alin. (5) din Constituție.6.Se susține că, potrivit art. 94 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, structura anului școlar este stabilită prin ordin al ministrului educației. Or, prevederea art. 5 alin. (2) din Legea nr. 1/2011 antamează ideea că modificările și completările aduse Legii educației naționale nr. 1/2011 intră în vigoare în funcție de ordinul ministrului educației prin care se stabilește structura anului școlar, ceea ce contravine dispozițiilor art. 1 alin. (5) din Constituție.7.În final, se arată că instanța de fond a reținut că în cursul anului școlar 2016-2017 a avut loc completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 cu art. 96 alin. (2) lit. c^1), introdus prin art. I pct. 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, și că aceste prevederi trebuiau aplicate începând cu prima zi a anului școlar următor, în conformitate cu art. 5 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, ceea ce, în opinia autorului excepției de neconstituționalitate, este eronat, deoarece prevederile completatoare trebuiau aplicate încă de la data publicării în Monitorul Oficial al României a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2016, adică de la data de 23 noiembrie 2016. În acest sens se arată că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2016 nu face nicio referire la momentul intrării ei în vigoare și, prin urmare, în speță se aplică prevederile art. 115 alin. (5) din Constituție.8.Curtea de Apel Pitești – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal nu și-a exprimat opinia asupra temeiniciei excepției de neconstituționalitate.9.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.10.Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate.
CURTEA,
examinând actul de sesizare, raportul întocmit de judecătorulraportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:11.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.12.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 5 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, având următorul cuprins: „Orice modificare sau completare a prezentei legi intră în vigoare începând cu prima zi a anului școlar, respectiv universitar următor celui în care a fost adoptată prin lege.“13.În opinia autorului excepției de neconstituționalitate, prevederile de lege criticate contravin dispozițiilor constituționale cuprinse în art. 1 alin. (5) privind principiul legalității, art. 78 privind intrarea în vigoare a legii și art. 115 alin. (5) privind condițiile de intrare în vigoare a ordonanțelor de urgență ale Guvernului.14.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că textul de lege criticat prevede că orice modificare sau completare a Legii educației naționale nr. 1/2011 intră în vigoare începând cu prima zi a anului școlar/universitar următor celui în care a fost adoptată prin lege. Potrivit art. 78 din Constituție, legea intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei. Potrivit art. 115 alin. (5) din Constituție, ordonanța de urgență intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere (în procedură de urgență la Camera competentă să fie sesizată) și după publicarea ei în Monitorul Oficial al României.15.Curtea constată că soluția legislativă potrivit căreia orice modificare sau completare a Legii nr. 1/2011 intră în vigoare începând cu prima zi a anului școlar/universitar următor celui în care a fost adoptată nu conduce la încălcarea normelor constituționale privind intrarea în vigoare a legii sau a ordonanței de urgență, această soluție legislativă fiind justificată tocmai de necesitatea ca, în domeniul reglementării educației naționale, normele adoptate să poată fi aplicate fără perturbarea activităților școlare în curs. În același sens sunt și prevederile art. 5 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, potrivit cărora „Prin excepție de la prevederile alin. (2), dispozițiile prezentei legi care vizează evaluările naționale de la finalul învățământului gimnazial sau liceal se aplică începând cu promoția aflată în primul an al învățământului gimnazial, respectiv liceal, la data intrării în vigoare a modificării sau a completării.“16.Curtea observă că, atunci când legiuitorul a considerat necesară intrarea imediată în vigoare a anumitor modificări și completări ale Legii nr. 1/2011, a prevăzut dispoziții exprese în acest sens în cuprinsul actelor normative modificatoare sau completatoare. Spre exemplu, art. VIII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1009 din 15 decembrie 2016, prevede că „Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I și art. II ale prezentei ordonanțe de urgență se aplică începând cu data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I“. De asemenea, art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2018 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial a României, Partea I, nr. 833 din 28 septembrie 2018, prevede că „Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, prevederile prezentei ordonanțe de urgență se aplică din anul școlar 2018-2019“. Totodată, potrivit art. III din Legea nr. 187/2020 pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 20 august 2020, „Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I“. Mai mult, pentru situații excepționale, legiuitorul a prevăzut suspendarea prevederilor de lege criticate – care instituie regula ca modificările și completările Legii nr. 1/2011 să intre în vigoare începând cu prima zi a anului școlar/universitar următor -, stabilind în art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2020 privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 29 aprilie 2020, că „Pe durata decretării stării de urgență și până la data de 1 septembrie 2020, se suspendă aplicabilitatea prevederilor art. 5 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare“.17.Prin urmare, regula instituită de prevederile de lege criticate nu contravine dispozițiilor constituționale ale art. 78 privind intrarea în vigoare a legii și nici celor ale art. 115 alin. (5) privind intrarea în vigoare a ordonanțelor de urgență ale Guvernului, legiuitorul fiind liber să stabilească o altă dată de intrare în vigoare a actelor normative, evident, ulterioară publicării în Monitorul Oficial al României, în cazul ordonanțelor de urgență ale Guvernului, și ulterioară celor 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, în cazul legilor.18.Referitor la critica privind încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituție, prin faptul că structura anului școlar este stabilită prin ordin al ministrului educației, Curtea constată că nici aceasta nu este întemeiată, deoarece art. 5 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, care prevede că modificările și completările aduse legii educației naționale intră în vigoare începând cu prima zi a anului școlar/universitar următor celui în care a fost adoptată, nu conține neclarități de natură să conducă la neaplicarea textului de lege criticat. Astfel, potrivit art. 94 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, „Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului exercită, în domeniul învățământului preuniversitar, următoarele atribuții: […] r) stabilește structura anului școlar;“ și, în consecință, stabilește și prima zi a anului școlar/universitar.19.În jurisprudența sa referitoare la art. 1 alin. (5) din Constituție, Curtea Constituțională a reținut că una dintre cerințele principiului respectării legilor vizează calitatea actelor normative (Decizia nr. 1 din 10 ianuarie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 19 februarie 2014, paragraful 225). În acest sens, Curtea a constatat că, de principiu, orice act normativ trebuie să îndeplinească anumite condiții calitative, printre acestea numărându-se previzibilitatea, ceea ce presupune că acesta trebuie să fie suficient de clar și precis pentru a putea fi aplicat; astfel, formularea cu o precizie suficientă a actului normativ permite persoanelor interesate – care pot apela, la nevoie, la sfatul unui specialist – să prevadă într-o măsură rezonabilă, în circumstanțele speței, consecințele care pot rezulta dintr-un act determinat. Desigur, poate să fie dificil să se redacteze legi de o precizie totală și o anumită suplețe poate chiar să se dovedească de dorit, suplețe care nu afectează însă previzibilitatea legii (a se vedea, în acest sens, deciziile Curții Constituționale nr. 903 din 6 iulie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 584 din 17 august 2010, nr. 743 din 2 iunie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 579 din 16 august 2011, nr. 1 din 11 ianuarie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 53 din 23 ianuarie 2012, sau nr. 447 din 29 octombrie 2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 674 din 1 noiembrie 2013).20.Aplicând această jurisprudență la speță, Curtea reține că, deși este stabilită prin ordin al ministrului educației, nu se poate susține că sintagma „primă zi a anului școlar/universitar“ este una imprevizibilă și neclară și că textul de lege criticat conține neclarități de natură să conducă la imposibilitatea aplicării sale.21.În final, cu privire la criticile ce vizează considerentele hotărârilor judecătorești pronunțate în cauza în care a fost invocată excepția de neconstituționalitate și care se referă la data concretă de intrare în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 943 din 23 noiembrie 2016, Curtea reține că aceste susțineri reprezintă chestiuni ce țin de interpretarea și aplicarea legii la cazul concret dedus judecății, care intră în competența instanțelor judecătorești, iar nu a Curții Constituționale.22.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Gheorghe Pănescu în Dosarul nr. 3.054/95/2017 al Curții de Apel Pitești – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal și constată că dispozițiile art. 5 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011 sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Curții de Apel Pitești – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 26 ianuarie 2021.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x