DECIZIA nr. 484 din 27 octombrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 154 din 23 februarie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ART. 4REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ART. 5REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ART. 6REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 10REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ART. 11REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ART. 12REFERIRE LAPROTOCOL 12 04/11/2000 ART. 1
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ART. 12REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 14
ART. 12REFERIRE LADECLARATIE 10/12/1948 ART. 1
ART. 13REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ART. 14REFERIRE LACOD FISCAL 08/09/2015
ART. 14REFERIRE LAHG 257 20/03/2011
ART. 14REFERIRE LANORMA 20/03/2011 ART. 72
ART. 14REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 3
ART. 14REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ART. 15REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 55
ART. 15REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ART. 16REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 99
ART. 17REFERIRE LADECIZIE 1 08/02/1994
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Marian Enache – președinte
Mihaela Ciochină – judecător
Cristian Deliorga – judecător
Dimitrie-Bogdan Licu – judecător
Laura-Iuliana Scântei – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Patricia-Marilena Ionea – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantei Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 99 alin. (3) raportat la art. 99 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Excepția a fost ridicată de Victor Buzamet în Dosarul nr. 3.532/62/2016 al Tribunalului Brașov – Secția I civilă și constituie obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 360D/2019.2.La apelul nominal lipsesc părțile. Procedura de înștiințare este legal îndeplinită. 3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantei Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției ca neîntemeiată. În acest sens, arată că situațiile în care se găsesc categoriile de persoane comparate de autorul excepției sunt diferite, astfel că tratamentul juridic diferit este justificat.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:4.Prin Încheierea din 31 ianuarie 2019, pronunțată în Dosarul nr. 3.532/62/2016, Tribunalul Brașov – Secția I civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 99 alin. (3) raportat la art. 99 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Excepția a fost ridicată de Victor Buzamet cu prilejul soluționării contestației formulate împotriva Hotărârii nr. 15.716 din 30 mai 2016, emisă de Casa Națională de Pensii Publice – Comisia Centrală de Contestații București, și Deciziei nr. 223.108 din 15 februarie 2011, emisă de Comisia Centrală de Contestații București.5.În motivarea excepției de neconstituționalitate, autorul acesteia susține, în esență, că dispozițiile art. 99 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, care prevăd că pensionarii care contribuie la sistemul public de pensii după împlinirea vârstei de pensionare nu beneficiază de majorarea punctajului lunar pentru perioadele în care cumulează pensia cu veniturile de natură salarială, sunt discriminatorii în raport cu prevederile alin. (1) ale aceluiași articol de lege, care prevăd beneficiul majorării punctajului lunar atunci când, după împlinirea vârstei legale de pensionare, asiguratul contribuie cu venituri de altă natură decât salariul. Consideră că diferența de tratament juridic, care are în vedere natura veniturilor realizate, este nerezonabilă, arbitrară și distorsionează însăși rațiunea dispozițiilor art. 99 alin. (1) din Legea nr. 263/2010. 6.Tribunalul Brașov – Secția I civilă apreciază că dispozițiile de lege criticate nu încalcă prevederile constituționale. În acest sens, arată că situațiile reglementate de art. 99 din Legea nr. 263/2010 nu instituie privilegii sau discriminări între cetățenii beneficiari ai uneia dintre categoriile de pensii acordate în sistemul public de pensii și nu încalcă principiul egalității în drepturi, deoarece tratamentul egal se impune pentru cetățenii aflați în situații identice. Arată că dispozițiile art. 99 alin. (1) și (3) din Legea nr. 263/2010 au în vedere două categorii de cetățeni, respectiv asigurații care au realizat stagiul minim de cotizare și care contribuie la sistemul public de pensii după împlinirea vârstei standard de pensionare și pensionarii pentru limită de vârstă beneficiari ai unei pensii corespunzătoare acestei categorii, care, după data înscrierii la pensie, au realizat stagiu de cotizare, cumulând pensia cu veniturile în raport cu care sunt datorate contribuții de asigurări sociale, având, prin urmare, dublă calitate, de beneficiar și de asigurat. Astfel, tratamentul diferențiat, constând în majorarea punctajului lunar, conform celor prevăzute de art. 99 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, este justificat de calitatea și situația diferită a celor două categorii de cetățeni – doar contribuabil, în cazul primei categorii de cetățeni, respectiv contribuabil și beneficiar, simultan, în cazul celei de-a doua categorii.7.În conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate.8.Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:9.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3,10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.10.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispozițiile art. 99 alin. (3) raportat la art. 99 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, cu modificările și completările ulterioare, care au următorul conținut: – Art. 99 alin. (1) și (3): „(1) Pentru asigurații care au realizat stagiul minim de cotizare și care contribuie la sistemul public de pensii după împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în anexa nr. 5, punctajul lunar realizat în perioada respectivă se majorează cu 0,5%. […](3) Majorarea punctajului lunar prevăzută la alin. (1) nu se acordă pentru perioadele în care se cumulează pensia cu venituri de natură salarială.“11.Analizând motivarea excepției de neconstituționalitate, Curtea apreciază că, în realitate, critica formulată vizează doar dispozițiile art. 99 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, în a căror ipoteză se încadrează autorul excepției, astfel că doar acestea vor fi supuse controlului de constituționalitate.12.Autorul excepției susține că textul de lege criticat contravine următoarelor prevederi din Constituție: art. 1 alin. (3) referitor la caracteristicile statului român, art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi și art. 47 privind nivelul de trai. De asemenea, consideră că sunt înfrânte prevederile art. 1 din Declarația Universală a Drepturilor Omului, ale art. 14 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale privind interzicerea discriminării și ale art. 1 din Protocolul nr. 12 la convenția mai sus amintită, referitor la interzicerea generală a discriminării. 13.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că autorul excepției invocă existența unei diferențe de tratament discriminatorii între persoanele încadrate în ipoteza art. 99 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 în raport cu cele încadrate în alin. (1) din același articol de lege. În motivarea criticii de neconstituționalitate arată că, în timp ce persoanele care cumulează pensia cu veniturile de natură salarială – așa cum este cazul său – nu pot beneficia de o majorare a punctajului aferent perioadei de contribuție la sistemul public de pensii după împlinirea vârstei standard de pensionare, persoanele care cumulează pensia cu alte tipuri de venituri beneficiază de acest drept, potrivit dispozițiilor art. 99 alin. (1) din Legea nr. 263/2010. 14.Examinând această critică, Curtea constată că pretinsul caracter discriminatoriu al dispozițiilor de lege supuse controlului de constituționalitate derivă, în realitate, dintr-un mod eronat de interpretare a dispozițiilor art. 99 alin. (1) din Legea nr. 263/2010. Astfel, acest text de lege se referă la „asigurați“, respectiv, așa cum reiese din art. 3 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 263/2010, la persoanele fizice pentru care angajatorul/entitatea asimilată angajatorului este obligat/ă să rețină și să plătească contribuția de asigurări sociale, persoanele fizice care realizează venituri din activități independente sau drepturi de proprietate intelectuală și care, pe baza declarației individuale de asigurare, datorează contribuția de asigurări sociale, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precum și persoanele fizice ce achită contribuția de asigurări sociale pe baza contractului de asigurare socială, potrivit Legii nr. 263/2010. Într-o redactare mai detaliată, dispozițiile art. 72 din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 28 martie 2011, arată că beneficiază de majorarea punctajului lunar prevăzută la art. 99 alin. (1) și (2) din lege persoanele care, după îndeplinirea cumulativă a condițiilor privind stagiul minim de cotizare/stagiul minim de cotizare în specialitate și vârsta standard de pensionare prevăzută în anexa nr. 5 sau, după caz, anexa nr. 6 la lege, contribuie o anumită perioadă la sistemul public de pensii.15.Prin urmare, dispozițiile art. 99 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 sunt aplicabile doar persoanelor care au calitatea de contribuabil, îndeplinesc condițiile de stagiu minim de cotizare și vârstă standard de pensionare, astfel că, potrivit art. 55 din Legea nr. 263/2010, ar putea solicita acordarea dreptului la pensie, dar optează să nu solicite acest drept și continuă să contribuie la sistemul public de pensii. Contrar celor susținute de autorul excepției, legiuitorul nu face nicio distincție referitoare la natura veniturilor din care se reține contribuția la sistemul public de pensii. Norma încurajează menținerea calității de contribuabil și amânarea solicitării dreptului la pensie, obiectivul fiind acela al creșterii veniturilor sistemului public de pensii și al scăderii cheltuielilor din acesta. 16.Ipoteza art. 99 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 se referă la persoanele care au calitatea de pensionar și care beneficiază, prin urmare, de plata drepturilor din sistemul public de pensii. Acestea pot valorifica stagiul de cotizare realizat ulterior pensionării, dispozițiile art. 107 alin. (4) din Legea nr. 263/2010 dispunând că pensionarii pentru limită de vârstă care, după data înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare pot solicita recalcularea pensiei, în condițiile legii. Cu toate acestea, nu beneficiază de majorarea punctajului prevăzută de art. 99 alin. (1) din Legea nr. 263/2010.17.În jurisprudența sa, Curtea Constituțională a statuat că principiul egalității în drepturi presupune instituirea unui tratament egal pentru situații care, în funcție de scopul urmărit, nu sunt diferite (în acest sens, Decizia Plenului Curții Constituționale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994). Or, prin prisma obiectivului urmărit de legiuitor, Curtea apreciază că pensionarii din sistemul public de pensii care cumulează pensia cu veniturile salariale se află într-o situație diferită față de contribuabilii la acest sistem care, deși îndeplinesc condițiile legale pentru acordarea pensiei, nu au solicitat acest drept. Prin urmare, tratamentul juridic diferit nu are valențe discriminatorii, contrare dispozițiilor constituționale și convenționale referitoare la egalitatea în drepturi și interzicerea discriminării, astfel că excepția de neconstituționalitate apare ca fiind neîntemeiată.18.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Victor Buzamet în Dosarul nr. 3.532/62/2016 al Tribunalului Brașov – Secția I civilă și constată că dispozițiile art. 99 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Tribunalului Brașov – Secția I civilă și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 27 octombrie 2022.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
MARIAN ENACHE
Magistrat-asistent,
Patricia-Marilena Ionea

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x