DECIZIA nr. 480 din 27 iunie 2017

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 787 din 4 octombrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002 ART. 82
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG (R) 195 12/12/2002 ART. 82
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002 ART. 82
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 8REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 154
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 154
ART. 8REFERIRE LADECRET 318 14/10/1980
ART. 8REFERIRE LACONVENTIE 08/11/1968
ART. 9REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002 ART. 82
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 154
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 154
ART. 10REFERIRE LACONVENTIE 08/11/1968
ART. 11REFERIRE LACONVENTIE 08/11/1968
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 13REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002 ART. 82
ART. 13REFERIRE LADECRET 318 14/10/1980
ART. 13REFERIRE LACONVENTIE 08/11/1968
ART. 14REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002 ART. 82
ART. 14REFERIRE LADECRET 318 14/10/1980
ART. 14REFERIRE LACONVENTIE 08/11/1968
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 17REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002 ART. 82
ART. 17REFERIRE LADECRET 318 14/10/1980
ART. 17REFERIRE LACONVENTIE 08/11/1968
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 20
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 154
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 154
ART. 19REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002 ART. 82
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 11
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 11
ART. 19REFERIRE LADECRET 318 14/10/1980
ART. 19REFERIRE LADECRET 318 14/10/1980 ART. 1
ART. 19REFERIRE LACONVENTIE 08/11/1968
ART. 20REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002
ART. 20REFERIRE LACONVENTIE 08/11/1968
ART. 21REFERIRE LADECIZIE 80 16/02/2014
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 31
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 31
ART. 22REFERIRE LALEGE 429 23/10/2003
ART. 22REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 154
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 154
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 156
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 20
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ART. 23REFERIRE LACONVENTIE 08/11/1968
ART. 24REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 24REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Marian Enache – judecător
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Ingrid Alina Tudora – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Chiriazi Ioan Sorin Daniel.->1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 82 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, excepție ridicată de Nicolae Alin Covașă în Dosarul nr. 911/2/2015 al Curții de Apel București - Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal. Excepția formează obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 1.281D/2016.2.->La apelul nominal se prezintă, personal, Nicolae Alin Covașă, autor al excepției de neconstituționalitate. Lipsesc părțile. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Magistratul-asistent referă asupra cauzei și arată că atât partea Ministerul Afacerilor Externe, cât și partea Ministerul Afacerilor Interne au depus la dosar puncte de vedere prin care solicită respingerea excepției de neconstituționalitate, în principal, ca inadmisibilă, și în subsidiar, pe fond, ca neîntemeiată.4.->Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul autorului excepției de neconstituționalitate, care, în prealabil, solicită acordarea unui nou termen de judecată în vederea obținerii și depunerii la dosar a Adresei nr. 1.977.654/S1/SA/2016 emise de către Direcția Rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, adresă la care se face referire în punctul de vedere al Ministerului Afacerilor Interne, comunicat Curții Constituționale.5.Deliberând asupra cererii formulate, Curtea consideră nu se justifică acordarea unui nou termen de judecată, înscrisul solicitat neavând relevanță în soluționarea excepției de neconstituționalitate.6.->Reprezentantul Ministerului Public apreciază că nu este necesară depunerea înscrisului solicitat, având în vedere faptul că instanța de contencios constituțional judecă în drept, prin raportarea reglementării legale criticate la norme din Constituție, astfel încât se impune respingerea cererii de acordare a unui nou termen de judecată.7.Având cuvântul pe fondul excepției de neconstituționalitate, autorul acesteia, Nicolae Alin Covașă, reiterează, în esență, cele expuse în notele scrise prin care a fost invocată excepția de neconstituționalitate și solicită admiterea acesteia. Depune, în acest sens, note scrise la dosar.8.->Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepției de neconstituționalitate. În acest sens apreciază ca fiind nefondate criticile formulate și arată că, din perspectiva pretinsei neconstituționalități a textului criticat raportat la art. 154 privind conflictul temporal de legi, trebuie avut în vedere faptul că reglementarea primară este Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, care face parte din legislația internă/națională, act normativ ce a fost adoptat după intrarea în vigoare a prezentei Constituții. De asemenea, în ceea ce privește susținerile referitoare la nepublicarea Convenției asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, reprezentantul Ministerului Public învederează faptul că aceasta a fost ratificată de România prin Decretul nr. 318 din 14 octombrie 1980, publicat în Buletinul Oficial nr. 86 din 20 octombrie 1980.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele:9.Prin Sentința nr. 2.025 din 10 iunie 2016, pronunțată în Dosarul nr. 911/2/2015, Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 82 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Excepția a fost invocată de Nicolae Alin Covașă într-o cauză având ca obiect „pretenții“.10.În motivarea excepției de neconstituționalitate, autorul acesteia susține, în esență, că tratatul internațional la care face referire textul legal criticat, respectiv Convenția asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, fiind greu de identificat chiar de către Ministerul Afacerilor Externe (și doar într-o variantă în limba engleză), ceea ce a impus efectuarea unei adrese către Arhiva Națională a României. Apreciază că atât timp cât Convenția asupra circulației rutiere nu este publicată în Monitorul Oficial, nu este accesibilă într-o variantă oficială și nu este ratificată de către Parlamentul României conform Constituției în vigoare, această împrejurare contravine dispozițiilor art. 20 alin. (2) și celor ale art. 154 din Constituția României.11.Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal apreciază că excepția de neconstituționalitate este admisibilă, dar neîntemeiată, deoarece Convenția din 1968 asupra circulației rutiere este publicată în Buletinul Oficial nr. 86 din 20 octombrie 1980, așa încât criticile cu privire la caracterul nepublic al acestui act sunt nefondate. Totodată, arată că „accesarea textului în limba română al Convenției este facilă, chiar și numai prin folosirea unui motor de căutare gen Google“.12.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.13.Guvernul apreciază că excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 82 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 este neîntemeiată. În acest sens arată că tratatul internațional la care face referire autorul excepției, și anume Convenția asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, a fost ratificat de România prin Decretul nr. 318/1980, fiind publicat în Buletinul Oficial nr. 86 din 20 octombrie 1980.14.Avocatul Poporului apreciază că prevederile art. 82 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002sunt constituționale, neputând fi reținute susținerile privind caracterul nepublic al acestui document internațional. Arată, astfel, că Decretul nr. 318/1980 de ratificare a Convenției asupra circulației rutiere a fost publicat în Buletinul Oficial al României, iar accesarea acestuia este facilă printr-o simplă căutare pe internet.15.Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând actul de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susținerile autorului excepției de neconstituționalitate, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:16.->Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,art. 3,art. 10 și art. 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.17.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 82 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, potrivit cărora „Autovehiculele, tractoarele agricole sau forestiere și remorcile înmatriculate în alte state pot trece frontiera de stat și pot circula pe drumurile publice din România, dacă îndeplinesc condițiile tehnice prevăzute în Convenția asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968 și ratificată de România prin Decretul nr. 318/1980, dar numai pe perioada cât sunt asigurate pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de autovehicule.“18.->În opinia autorului excepției de neconstituționalitate, aceste prevederi contravin dispozițiilor constituționale ale art. 20 alin. (2) referitoare la tratatele internaționale privind drepturile omului și celor ale art. 154 privind conflictul temporal de legi.19.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că susținerile autorului acesteia sunt neîntemeiate. Astfel, cu privire la criticile referitoare la caracterul nepublic al Convenției asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, la care fac trimitere prevederile art. 82 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, Curtea constată că acest document internațional a fost ratificat de România prin Decretul nr. 318 din 14 octombrie 1980 pentru ratificarea unor înțelegeri internaționale în domeniul circulației rutiere [art. 1], decret publicat în Buletinul Oficial nr. 86 din 20 octombrie 1980. În acest context, Curtea reține faptul că, potrivit dispozițiilor art. 11 alin. (2) din Constituția României, republicată, „Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.“20.->Referitor la criticile autorului excepției de neconstituționalitate cu privire la imposibilitatea cunoașterii conținutului normativ al Convenției asupra circulației rutiere, Curtea subliniază că, având în vedere faptul că decretul prin care a fost ratificat documentul internațional menționat a fost publicat în Buletinul Oficial al României, iar Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, în cuprinsul căreia se face referire la această convenție a fost, la rândul său, publicată în Monitorul Oficial al României, sunt pe deplin respectate cerințele de previzibilitate și accesibilitate a legii. Astfel, opozabilitatea normei legale este asigurată, în mod concret, prin publicarea în Buletinul/Monitorul Oficial al României, prin aceasta respectându-se criteriul accesibilității normei legale.21.În acest context, în jurisprudența sa, exemplu fiind Decizia nr. 80 din 16 februarie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 7 aprilie 2014, Curtea a reținut că, prin asigurarea accesului la publicația oficială, se creează premisele valorizării dreptului persoanei de a avea acces la orice informație de interes public, prevăzut de art. 31 din Constituție, și, totodată, pe această cale, se îndeplinește și cerința accesibilității actelor normative, calitate impusă și de reglementările internaționale în materia drepturilor și libertăților fundamentale.22.->Curtea apreciază, astfel, că nu poate fi reținută contrarietatea reglementării legale criticate față de dispozițiile constituționale ale art. 154, deoarece Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 este sediul materiei în ceea ce privește circulația pe drumurile publice, deci un act normativ intrat în vigoare ulterior Constituției din 1991, modificată și completată prin Legea de revizuire nr. 429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, și republicată de Consiliul Legislativ, în temeiul art. 156 din Constituție.23.Cât privește pretinsa încălcare a dispozițiilor art. 20 din Constituție, Curtea consideră că acestea nu sunt incidente în cauză, întrucât Convenția asupra circulației rutiere nu face parte din categoria pactelor și tratatelor privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, indicate de norma constituțională de referință.24.->Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii->
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Nicolae Alin Covașă în Dosarul nr. 911/2/2015 al Curții de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal și constată că prevederile art. 82 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.->Decizia se comunică Curții de Apel București - Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 27 iunie 2017.->
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU->
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora->
-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x