DECIZIA nr. 431 din 21 iunie 2018

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 769 din 6 septembrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 1REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 3REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 4REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 4REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 5REFERIRE LAHG 99 10/02/2015
ART. 5REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014
ART. 5REFERIRE LAHG 1412 02/09/2004
ART. 5REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 5REFERIRE LANORMA 02/09/2004 ART. 1
ART. 6REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 6REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 6REFERIRE LANORMA 02/09/2004 ART. 1
ART. 7REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 7REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 7REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 7REFERIRE LANORMA 02/09/2004 ART. 1
ART. 7REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 7REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 13REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 13REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 13REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 14REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 16REFERIRE LADECIZIE 399 13/06/2017
ART. 16REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 16REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 17REFERIRE LADECIZIE 399 13/06/2017
ART. 17REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 722 02/11/2021
ActulREFERIT DEDECIZIE 688 31/10/2019





Valer Dorneanu – președinte
Marian Enache – judecător
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Varga Attila – judecător
Cosmin-Marian Văduva – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Luminița Nicolescu.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 pentru modificarea și completarea Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepție ridicată de Ștefan Florin Bucaciuc Mracica, în Dosarul nr. 116/39/2017* al Curții de Apel Suceava – Secția de contencios administrativ și fiscal, intimat-reclamant într-o cauză având ca obiect anulare a unui act administrativ.2.La apelul nominal se constată lipsa părților. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepției de neconstituționalitate, întrucât autorul acesteia pune în discuție probleme care țin de aplicarea și interpretarea legii, respectiv de aplicare a termenului de 90 zile, prevăzut de art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014, aspect ce nu intră sub incidența controlului de constituționalitate exercitat de către Curtea Constituțională.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele:4.Prin Încheierea din 19 februarie 2018, pronunțată în Dosarul nr. 116/39/2017*, Curtea de Apel Suceava – Secția de contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 pentru modificarea și completarea Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004. Excepția a fost ridicată de Ștefan Florin Bucaciuc Mracica, intimat-reclamant într-o cauză având ca obiect soluționarea recursului formulat împotriva unei sentințe prin care s-a dispus anularea unui act administrativ.5.În motivarea excepției de neconstituționalitate se arată că textul de lege care instituie un termen de decădere pentru depunerea cererilor de eliberare a noului certificat, calculat de la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2014 este neconstituțional în ceea ce privește momentul de la care curge acesta, întrucât nu îndeplinește condițiile de previzibilitate și accesibilitate a legii. În susținere, autorul precizează că dispozițiile art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Legea nr. 341/2004, modificată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014, coroborate cu cele ale art. 1^2 alin. (3) și (4) din Hotărârea de Guvern nr. 1.412/2004, modificată prin Hotărârea de Guvern nr. 99/2015, permit acordarea titlului de Luptător cu rol determinant în favoarea persoanelor care și-au pus viața în pericol, au ocupat și apărat obiective de importanță deosebită nu numai în localitățile enumerate limitativ la art. 1^2 alin. (3) din Hotărârea de Guvern nr. 1.412/2004, modificată, ci și în alte localități determinate, potrivit art. 1^2 alin. (4), din acte normative emise în acest sens sau prin documente oficiale emise de Parchetul General, fără ca această din urmă categorie de localități să fie determinată în concret la momentul intrării în vigoare a noii reglementări.6.Autorul arată că, în contextul în care nu a fost reglementat vreun termen-limită pentru individualizarea localităților care se încadrează în ipoteza prevăzută de art. 1^2 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 341/2004, există posibilitatea ca includerea unor localități în categoria sus-menționată să se realizeze după expirarea termenului de 90 de zile prevăzut de art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014. Această posibilitate s-a și materializat în cazul municipiului Suceava, care a fost inclus în lista localităților în care au rezultat persoane ucise, rănite sau reținute în timpul evenimentelor din Decembrie 1989, prin Decizia nr. 128 din 3 octombrie 2016 emisă de Secretariatul de Stat pentru recunoașterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist.7.Autorul excepției de neconstituționalitate conchide că dispozițiile art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 nu se corelează cu dispozițiile care permit dobândirea vocației la acordarea acestui titlu ulterior expirării termenului de decădere instituit, prin nominalizarea localităților în care și-au desfășurat activitatea revoluționară, în condițiile art. 1^2 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 341/2004, iar această necorelare aduce atingere dreptului subiectiv reglementat de art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Legea nr. 341/2004, în însăși substanța sa, nesocotind, totodată, și principiul constituțional al nediscriminării, consacrat de art. 16 alin. (1).8.Curtea de Apel Suceava – Secția de contencios administrativ și fiscal arată că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, fără a-și motiva opinia.9.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.10.Avocatul Poporului apreciază că excepția de neconstituționalitate este inadmisibilă, întrucât, în cauză, argumentele invocate țin de modul de interpretare și aplicare a legii.11.Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:12.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3,10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.13.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 pentru modificarea și completarea Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 969 din 30 decembrie 2014, având următorul cuprins: „Cererile prevăzute la art. 3^2, respectiv cele pentru eliberarea certificatului de Luptător cu Rol Determinant se depun în termen de 90 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.“.14.Dispozițiile art. 3^2 din Legea nr. 341/2004 se referă la procedura de eliberare certificatelor prevăzute de art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Legea nr. 341/2004.15.În opinia autorului excepției, dispozițiile de lege criticate contravin art. 1 alin. (5) din Constituție cu privire la obligativitatea respectării legilor și art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi.16.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea observă că dispozițiile art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 au mai făcut obiect al criticilor de neconstituționalitate. Astfel, într-o cauză soluționată prin Decizia nr. 399 din 13 iunie 2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 744 din 15 septembrie 2017, autorii excepției de neconstituționalitate au susținut că acestea sunt neconstituționale, întrucât „prevăd un termen de decădere, în mod general, fără să fie incluse și alte localități la data emiterii ordonanței, deci fără ca textul de lege să fie opozabil luptătorilor din orașul Brăila“ [paragraful 7]. De asemenea, autorii au mai arătat că orașul Brăila a fost inclus în rândul localităților în care au rezultat persoane ucise, rănite sau reținute, până la fuga dictatorului, după împlinirea termenului de 90 de zile prevăzut de art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 și, ca atare, au considerat că sunt discriminați în raport cu luptătorii din localitățile menționate în normele de aplicare a Legii nr. 341/2004, care au putut depune cererile în termenul legal.17.Din examinarea comparativă a criticilor de neconstituționalitate formulate în cauza soluționată prin Decizia nr. 399 din 13 iunie 2017 și a celor formulate în prezenta cauză, Curtea constată că acestea sunt, în esență, identice. În paragraful 22 al deciziei, Curtea a reținut că aplicarea termenului de 90 de zile, prevăzut de art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014, la speța dedusă judecății, ține de modul de interpretare și aplicare a legii, aspect ce nu intră sub incidența controlului de constituționalitate exercitat de Curtea Constituțională. Întrucât nu poate reține deosebiri de esență între situația de fapt și de drept din cauza soluționată prin Decizia nr. 399 din 13 iunie 2017 și cea din prezenta cauză, Curtea va respinge, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014.18.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 pentru modificarea și completarea Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepție ridicată de Ștefan Florin Bucaciuc Mracica, în Dosarul nr. 116/39/2017* al Curții de Apel Suceava – Secția de contencios administrativ și fiscal.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Curții de Apel Suceava – Secția de contencios administrativ și fiscal și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 21 iunie 2018.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Cosmin-Marian Văduva
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x