DECIZIA nr. 411 din 19 iunie 2018

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 737 din 27 august 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 7
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 80 26/06/2013 ART. 7
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 7
ART. 3REFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 7
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ART. 7REFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 7
ART. 8REFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 7
ART. 9REFERIRE LADECIZIE 778 12/05/2009
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 21
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 13REFERIRE LADECIZIE 388 26/06/2014
ART. 13REFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 42
ART. 13REFERIRE LAOUG 51 21/04/2008
ART. 14REFERIRE LADECIZIE 717 09/12/2014
ART. 14REFERIRE LADECIZIE 388 26/06/2014
ART. 14REFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 7
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 17REFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 7
ART. 18REFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 7
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 21
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 624 17/10/2017
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 466 28/06/2016
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 279 10/05/2016
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 717 09/12/2014
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 388 26/06/2014
ART. 19REFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 7
ART. 20REFERIRE LAOUG 80 26/06/2013 ART. 42
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 21
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 56
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 56
ART. 21REFERIRE LADECIZIE 388 26/06/2014
ART. 21REFERIRE LADECIZIE 778 12/05/2009
ART. 21REFERIRE LALEGE 146 24/07/1997 ART. 15
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 21REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 6
ART. 22REFERIRE LALEGE 146 24/07/1997 ART. 2
ART. 22REFERIRE LALEGE 146 24/07/1997 ART. 15
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 25REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 25REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 25REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 25REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 25REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 25REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 306 07/05/2019





Valer Dorneanu – președinte
Marian Enache – judecător
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Varga Attila – judecător
Simina Popescu-Marin – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Luminița Nicolescu.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, excepție ridicată de Anicuța Matei în Dosarul nr. 113.668/299/2015 al Tribunalului București – Secția a V-a civilă și care formează obiectul Dosarului nr. 2.576D/2016 al Curții Constituționale.2.La apelul nominal lipsesc părțile. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Președintele dispune a se face apelul și în Dosarul nr. 3.331D/2016, având ca obiect excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013, excepție ridicată de Dănuț Bituleanu în Dosarul nr. 14.380/280/2016a1 al Judecătoriei Pitești – Secția civilă.4.La apelul nominal lipsește autorul excepției. Procedura de citare este legal îndeplinită.5.Având în vedere obiectul identic al excepțiilor de neconstituționalitate, Curtea, din oficiu, pune în discuție conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu măsura conexării dosarelor. Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, dispune conexarea Dosarului nr. 3.331D/2016 la Dosarul nr. 2.576D/2016, care a fost primul înregistrat.6.Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca neîntemeiată, sens în care invocă jurisprudența în materie a Curții Constituționale.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarelor, reține următoarele:7.Prin Încheierea din 23 septembrie 2016, pronunțată în Dosarul nr. 113.668/299/2015, Tribunalul București – Secția a V-a civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru. Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de apelanta reclamantă Anicuța Matei cu prilejul soluționării apelului împotriva unei sentințe civile pronunțate într-o cauză având ca obiect o acțiune în răspundere delictuală.8.Prin Încheierea din 6 decembrie 2016, pronunțată în Dosarul nr. 14.380/280/2016a1, Judecătoria Pitești – Secția civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru. Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de Dănuț Bituleanu într-o cauză având ca obiect soluționarea cererii de reexaminare în cazul taxei judiciare de timbru.9.În motivarea excepțiilor de neconstituționalitate autorii acestora susțin, în esență, că stabilirea taxei de timbru în cuantum de 100 lei pentru o categorie restrânsă de persoane, care solicită daune morale pentru atingeri aduse onoarei, demnității și reputației, este vagă și lipsită de precizie, fiind necesar ca aceste valori să fie ocrotite prin lege, fără privilegii. Se mai susține că dispozițiile legale criticate creează o discriminare între cetățenii anonimi, fără faimă sau fără înalte funcții publice. De asemenea, se mai arată că, prin noua reglementare în materia taxelor judiciare de timbru, legiuitorul a preluat o soluție legislativă declarată neconstituțională prin Decizia nr. 778 din 12 mai 2009.10.Tribunalul București – Secția a V-a civilă consideră că prevederile legale criticate nu aduc atingere dispozițiilor constituționale invocate, legiuitorul fiind îndreptățit să instituie taxe judiciare de timbru la valoare sau în sumă fixă, în funcție de valorile sociale ocrotite.11.Judecătoria Pitești – Secția civilă apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, deoarece normele legale criticate se aplică nediferențiat tuturor persoanelor aflate în aceeași situație juridică. Art. 21 din Constituție nu instituie nicio interdicție cu privire la taxele judiciare de timbru, fiind legal și normal ca justițiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfășurată de autoritățile judecătorești să contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora. Echivalentul taxelor judiciare de timbru este integrat în valoarea cheltuielilor stabilite de instanța de judecată prin hotărârea pronunțată în cauză, plata acestora revenind părții care cade în pretenții.12.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate.13.Guvernul consideră că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, prevederile legale aplicându-se în mod egal tuturor persoanelor fizice lezate în onoarea, demnitatea sau reputația lor, fără a crea privilegii pentru anumite categorii sociale. Soluția legislativă prin care legiuitorul optează, în ipoteza despăgubirilor pentru daunele morale aduse onoarei, demnității sau reputației unei persoane fizice, pentru sistemul unei taxe fixe este în deplin acord cu prevederile constituționale. Invocă jurisprudența în materie a Curții Constituționale, spre exemplu Decizia nr. 388 din 26 iunie 2014. În plus, în cuprinsul prevederilor art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013 a fost prevăzut expres faptul că persoanele fizice pot beneficia de scutiri, reduceri, eșalonări sau amânări pentru plata taxelor judiciare de timbru, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă.14.Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013 sunt constituționale, sens în care face referire la punctul său de vedere comunicat anterior și reținut, spre exemplu, în deciziile Curții Constituționale nr. 388 din 26 iunie 2014 și nr. 717 din 9 decembrie 2014.15.Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepțiilor de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispozițiile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:16.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.17.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 29 iunie 2013, cu modificările și completările ulterioare, având următorul cuprins: „Acțiunile privind stabilirea și acordarea de despăgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnității sau reputației unei persoane fizice se taxează cu 100 lei.“18.În opinia autorilor excepției, prevederile art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013 contravin dispozițiilor din Constituție cuprinse în: art. 1 alin. (3) privind trăsăturile statului român, art. 16 privind egalitatea în drepturi și art. 21 alin. (1) și (2) privind accesul liber la justiție.19.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că prevederile art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013 au mai format obiect al controlului de constituționalitate exercitat prin prisma unor critici similare celor formulate în prezentele cauze. În acest sens sunt, spre exemplu, Decizia nr. 388 din 26 iunie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 604 din 13 august 2014, Decizia nr. 717 din 9 decembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 29 ianuarie 2015, Decizia nr. 279 din 10 mai 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 498 din 4 iulie 2016, Decizia nr. 466 din 28 iunie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 656 din 26 august 2016, și Decizia nr. 624 din 17 octombrie 2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 20 februarie 2018.20.Astfel, Curtea a reținut că art. 21 din Constituție nu instituie nicio interdicție cu privire la taxele în justiție, fiind legal și normal ca justițiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfășurată de autoritățile judecătorești să contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora. Mai mult, în virtutea dispozițiilor constituționale ale art. 56 alin. (1), „Cetățenii au obligația să contribuie, prin impozite și prin taxe, la cheltuielile publice“. De asemenea, legiuitorul a instituit, prin dispozițiile art. 42 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013, posibilitatea instanței de judecată de a acorda scutiri, reduceri, eșalonări sau amânări pentru plata taxelor judiciare de timbru.21.Referitor la invocarea, în susținerea criticilor de neconstituționalitate, a Deciziei Curții Constituționale nr. 778 din 12 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 6 iulie 2009, Curtea a constatat că scutirea de la plata taxei judiciare de timbru a acțiunilor și cererilor, inclusiv cele pentru exercitarea căilor de atac, referitoare la „stabilirea și acordarea de despăgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnității sau reputației unei persoane fizice“, prevăzută de art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, reprezintă un mod specific de apărare juridică a menționatelor atribute ale personalității umane – caracterizate în art. 1 alin. (3) din Constituție ca fiind valori supreme în statul de drept. În felul acesta se asigură accesul la justiție, necondiționat de plata unei taxe judiciare de timbru, persoanelor vătămate prin proferarea de expresii insultătoare, calomnii ori denigrări săvârșite pe orice cale, direct sau prin mijloacele de comunicare în masă. Luând în considerare aceste rațiuni ale art. 1 alin. (3) din Constituție care au justificat scutirea de taxe judiciare de timbru a acțiunilor având ca obiect stabilirea și acordarea de despăgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnității sau reputației unei persoane fizice, Curtea Constituțională a constatat că abrogarea art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 contravine prevederilor art. 1 alin. (3) și ale art. 21 alin. (1) și (2) din Constituție, precum și ale art. 6 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale (a se vedea Decizia nr. 388 din 26 iunie 2014).22.Spre deosebire de situația menționată, instanța de contencios constituțional a reținut că, în speța de față, situația este diferită și că nu se poate susține că cele constatate de Curte în decizia menționată sunt valabile și în acest dosar. Prin abrogarea art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997, devenea aplicabil, în privința acordării despăgubirilor morale, art. 2 din Legea nr. 146/1997, ce permitea o taxare variabilă, în funcție de cuantumul sumei solicitate cu titlu de despăgubiri morale, și tocmai o astfel de condiționare a fost sancționată de către Curtea Constituțională. Or, soluția legislativă actuală este justificată atât timp cât legiuitorul optează, în ipoteza despăgubirilor pentru daunele morale aduse onoarei, demnității sau reputației unei persoane fizice, pentru sistemul unei taxe fixe, și nu la valoare.23.Referitor la pretinsa încălcare a dispozițiilor constituționale ale art. 16, Curtea a observat că aceasta nu poate fi reținută, întrucât prevederile legale criticate se aplică tuturor celor aflați în ipoteza normei legale, fără a institui discriminări pe considerente arbitrare.24.Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudenței Curții Constituționale, soluția pronunțată de instanța de contencios constituțional, precum și considerentele care au fundamentat-o își păstrează valabilitatea și în cauza de față.25.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Anicuța Matei în Dosarul nr. 113.668/299/2015 al Tribunalului București – Secția a V-a civilă și de Dănuț Bituleanu în Dosarul nr. 14.380/280/2016a1 al Judecătoriei Pitești – Secția civilă și constată că prevederile art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Tribunalului București – Secția a V-a civilă și Judecătoriei Pitești – Secția civilă și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 19 iunie 2018.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Simina Popescu-Marin

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x