DECIZIA nr. 405 din 13 iunie 2017

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 802 din 10 octombrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 183 20/10/2008
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 183 20/10/2008
ActulREFERIRE LAOUG 9 13/02/2008
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 183 20/10/2008
ART. 1REFERIRE LAOUG 9 13/02/2008
ART. 5REFERIRE LADECIZIE 984 12/07/2011
ART. 6REFERIRE LALEGE 183 20/10/2008
ART. 6REFERIRE LAOUG 9 13/02/2008
ART. 8REFERIRE LALEGE 183 20/10/2008
ART. 8REFERIRE LAOUG 9 13/02/2008 ART. 1
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 44
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 44
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 13REFERIRE LADECIZIE 984 12/07/2011
ART. 14REFERIRE LALEGE 183 20/10/2008
ART. 14REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 61
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 61
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 17REFERIRE LALEGE 183 20/10/2008
ART. 17REFERIRE LAOUG 9 13/02/2008
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 44
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 44
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 348 07/05/2015
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 20 23/01/2013
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 984 12/07/2011
ART. 20REFERIRE LAOUG 9 13/02/2008
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 114 11/10/1996 ART. 31
ART. 22REFERIRE LADECIZIE 22 20/01/2005
ART. 22REFERIRE LADECIZIE 6 11/11/1992
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 44
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 44
ART. 24REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 24REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Marian Enache – judecător
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Varga Attila – judecător
Bianca Drăghici – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Veisa.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii nr. 183/2008 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe mp care se aplică pentru închirierea locuințelor și terenului aferent acestora, aflate în domeniul public și privat al statului, administrate de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“, excepție ridicată de Ioan Țiriac în Dosarul nr. 31.962/3/2014 al Curții de Apel București – Secția a III-a civilă și pentru cauze cu minori și de familie și care face obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 832D/2016.2.La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepției, avocat Elena Sima, din cadrul Baroului București, cu împuternicire avocațială depusă la dosar. Lipsesc părțile, față de care procedura de citare este legal îndeplinită.3.Magistratul-asistent referă asupra faptului că, la dosar, partea Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“ a depus note scrise, în cuprinsul cărora solicită respingerea excepției de neconstituționalitate, ca neîntemeiată.4.Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantei autorului excepției care, reiterând, pe larg, criticile de neconstituționalitate formulate în fața instanței judecătorești, cuprinse în notele scrise ale autorului excepției, care au însoțit încheierea de sesizare a instanței de contencios constituțional, aflate la dosarul cauzei, solicită admiterea excepției de neconstituționalitate.5.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, ca neîntemeiată, având în vedere cele statuate de Curtea Constituțională prin Decizia nr. 984 din 12 iulie 2011.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele:6.Prin Încheierea din 4 mai 2016, pronunțată în Dosarul nr. 31.962/3/2014, Curtea de Apel București – Secția a III-a civilă și pentru cauze cu minori și de familie a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii nr. 183/2008 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe mp care se aplică pentru închirierea locuințelor și terenului aferent acestora, aflate în domeniul public și privat al statului, administrate de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“. Excepția a fost ridicată de Ioan Țiriac în calea de atac a apelului declarat împotriva Sentinței civile nr. 874 din 29 iunie 2015 pronunțate de Tribunalul București – Secția a V-a civilă, într-o cauză având ca obiect acțiune în constatare.7.În motivarea excepției de neconstituționalitate, autorul acesteia susține, în esență, că prin actul normativ criticat legiuitorul a intenționat, ca, la nivelul anului 2008, în plan social, să se elimine, în mare măsură, inechitatea existentă în ceea ce privește nivelul chiriilor încasate de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“ – RA – APPS – raportat la nivelul chiriilor de pe piața imobiliară. Ori, aceasta situație nu mai este valabilă la nivelul anului 2016, în contextul economic și social actual.8.Autorul excepției arată că, prin art. 1 din Legea nr. 183/2008, sunt stabilite tarife lunare ale chiriei cu mult mai mari față de nivelul chiriilor pe piața liberă sau față de nivelul chiriei stabilite de alt act normativ și se creează, astfel, un dezavantaj clar al chiriașilor proprietăților statului administrate de regia menționată. Mai mult, apreciază că stabilirea unui cuantum al chiriei peste nivelul pieței sau al altor acte normative nu poate constitui decât o încălcare a principiului egalității în drepturi a cetățenilor, o adevărată inechitate care în prezent este suportată de toți chiriașii RA -APPS. 9.De asemenea, consideră că, prin prisma cuantumului chiriei aplicabile la nivelul municipiului București persoanelor fizice, care au închiriat imobile proprietatea statului, administrate de alte entități/autorități ale statului, inechitatea este mai mare, ceea ce contravine art. 16 din Constituție, întrucât prețul chiriei pentru mp de teren proprietatea statului, aflat în administrarea RA – APPS, este de 2 euro/mp/lună (aproximativ 9 lei), iar pentru terenul aflat tot în proprietatea statului, dar în administrarea Primăriei București, prețul chiriei este de 3,5 lei/mp/lună. 10.În final, autorul excepției susține că dispozițiile de lege criticate contravin și prevederilor art. 44 din Constituție, întrucât „creează o inegalitate între RA – APPS, ca instituție a statului, și persoanele fizice, particularii care au calitatea de chiriași. Se creează un exces de protecție a RA – APPS în relația cu chiriașii săi, deoarece conform actualei reglementări această regie obține venituri nejustificate, pe seama afectării patrimoniilor chiriașilor săi“.11.Curtea de Apel București – Secția a III-a civilă și pentru cauze cu minori și de familie apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, întrucât stabilirea unui cuantum al chiriei la nivelul pieței nu poate constitui o încălcare a principiului egalității în fața legii. Pe de altă parte, stabilirea a două categorii de chiriași, din care doar una beneficiază de o modalitate de calcul mai avantajoasă, nu prezintă decât o posibilitate a legiuitorului de a institui un tratament juridic diferențiat prin raportare la situații obiectiv diferite.12.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.13.Guvernul consideră că excepția de neconstituționalitate invocată este neîntemeiată. Astfel, arată că, prin Decizia nr. 984 din 12 iulie 2011, Curtea Constituțională a statuat că „stabilirea de către legiuitor a două categorii de chiriași, una care beneficiază de o modalitate de calcul mai avantajoasă a chiriei și cealaltă categorie care nu beneficiază de această dispoziție, are la bază considerente de protecție a celor cu venituri mici, care ocupă locuințe a căror suprafață utilă nu depășește suprafețele minimale prevăzute de lege. Acest beneficiu de protecție socială este la latitudinea de reglementare a legiuitorului, care poate institui un tratament juridic diferențiat, în considerarea unor situații obiectiv diferite“.14.Avocatul Poporului apreciază că excepția de neconstituționalitate invocată este inadmisibilă, deoarece, din analiza modului în care autorul a înțeles să critice dispozițiile Legii nr. 183/2008, rezultă că acesta urmărește o modificare a soluției legislative, în sensul stabilirii unui tarif lunar al chiriei pe mp pentru închirierea locuințelor și terenului aferent acestora, aflate în domeniul public și privat al statului, administrate de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“, diferit de cel actual. Or, acceptarea unei asemenea critici ar echivala cu transformarea instanței de contencios constituțional într-un legislator pozitiv, ceea ce ar contraveni art. 61 din Constituție, fiind în contradicție și cu dispozițiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Curtea Constituțională se pronunță numai asupra constituționalității actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului“.15.Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:16.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.17.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile Legii nr. 183/2008 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe mp care se aplică pentru închirierea locuințelor și terenului aferent acestora, aflate în domeniul public și privat al statului, administrate de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 718 din 22 octombrie 2008.18.În opinia autorului excepției, dispozițiile de lege criticate contravin prevederilor din Constituție cuprinse în art. 16 referitor la egalitatea în drepturi și art. 44 privind dreptul de proprietate privată.19.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că dispozițiile de lege criticate au mai făcut obiect al controlului de constituționalitate exercitat prin prisma unor critici asemănătoare, Curtea respingând excepțiile de neconstituționalitate. În acest sens sunt Decizia nr. 984 din 12 iulie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 6 octombrie 2011, Decizia nr. 20 din 23 ianuarie 2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 21 februarie 2013, și Decizia nr. 348 din 7 mai 2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 22 iulie 2015.20.Astfel, în jurisprudența sa, Curtea a observat că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2008 reglementează tariful lunar al chiriei pe mp care se aplică pentru închirierea locuințelor și terenului aferent acestora, aflate în domeniul public și privat al statului, administrate de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“, tarif ce se aplică începând cu data de 1 martie 2008. De asemenea, Curtea a reținut că scopul adoptării ordonanței, așa cum rezultă din motivația acesteia, vizează înlăturarea inechității între nivelul chiriilor aplicabil pe piața imobiliară, în special în municipiul București, și nivelul redus al tarifului chiriei pentru locuințele sociale, care nu acoperă, în conformitate cu prevederile art. 31 din Legea locuinței nr. 114/1996, cheltuielile efective cu întreținerea acestor imobile.21.În ceea ce privește critica de neconstituționalitate referitoare la încălcarea principiului egalității prin stabilirea cuantumului chiriei, în jurisprudența sa, Curtea a statuat că „stabilirea de către legiuitor a două categorii de chiriași, una care beneficiază de o modalitate de calcul mai avantajoasă a chiriei și cealaltă categorie care nu beneficiază de această dispoziție, are la bază considerente de protecție a celor cu venituri mici, care ocupă locuințe a căror suprafață utilă nu depășește suprafața minimală prevăzută de lege. Acest beneficiu de protecție socială este la latitudinea de reglementare a legiuitorului, care poate institui un tratament juridic diferențiat, în considerarea unor situații obiectiv diferite. Nu se aduce astfel atingere principiului egalității, deoarece acesta nu înseamnă uniformitate, astfel încât, dacă la situații egale trebuie să corespundă un tratament egal, la situații diferite, tratamentul juridic nu poate fi decât diferit. Totodată, Curtea a precizat că schimbarea situației juridice a chiriașilor, în cazul în care, din diverse motive, nu mai îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru încadrarea în categoria juridică vizată de măsura de protecție mai sus precizată, determină incidența unui alt tratament juridic, corespunzător situației obiectiv diferite în care se află aceștia, ceea ce reprezintă o aplicare a principiului egalității, și nu o încălcare a lui“.22.Referitor la invocarea prevederilor constituționale ale art. 44, în jurisprudența sa, prin Decizia nr. 22 din 20 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 152 din 21 februarie 2005, și Decizia nr. 6 din 11 noiembrie 1992, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 4 martie 1993, Curtea a statuat, cu valoare de principiu, că dispozițiile constituționale referitoare la dreptul de proprietate nu sunt aplicabile în materia contractului de închiriere.23.Având în vedere că nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudenței Curții Constituționale, cele statuate prin deciziile menționate își păstrează valabilitatea și în cauza de față.24.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Ioan Țiriac în Dosarul nr. 31.962/3/2014 al Curții de Apel București – Secția a III-a civilă și pentru cauze cu minori și de familie și constată că dispozițiile Legii nr. 183/2008 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe mp care se aplică pentru închirierea locuințelor și terenului aferent acestora, aflate în domeniul public și privat al statului, administrate de Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“, sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Curții de Apel București – Secția a III-a civilă și pentru cauze cu minori și de familie și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 13 iunie 2017.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Bianca Drăghici
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x