DECIZIA nr. 399 din 13 iunie 2017

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 15 septembrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 1RESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 1REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 2RESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 5REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 6REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 6REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 7REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 7REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 8REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 14REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 14REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 16REFERIRE LADECIZIE 785 15/12/2016
ART. 16REFERIRE LADECIZIE 660 08/11/2016
ART. 16REFERIRE LADECIZIE 398 15/06/2016
ART. 16REFERIRE LADECIZIE 389 14/06/2016
ART. 16REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990
ART. 18REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990
ART. 19REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014
ART. 19REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 19REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990
ART. 20REFERIRE LADECIZIE 67 16/02/2016
ART. 20REFERIRE LADECIZIE 255 20/03/2012
ART. 20REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 61
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 61
ART. 22REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 23REFERIRE LAOUG 95 29/12/2014 ART. 2
ART. 23REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 0
ART. 23REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 20
ART. 23REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 24REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 24REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 722 02/11/2021
ActulREFERIT DEDECIZIE 688 31/10/2019
ActulREFERIT DEDECIZIE 431 21/06/2018
ActulREFERIT DEDECIZIE 429 21/06/2018





Valer Dorneanu – președinte
Marian Enache – judecător
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Varga Attila – judecător
Bianca Drăghici – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Veisa.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 pentru modificarea și completarea Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepție ridicată de Rodica Kalimtzachis și Gheorghiță Stan în Dosarul nr. 190/113/2016 al Tribunalului Brăila – Secția a II-a civilă de contencios administrativ și fiscal și care face obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 682D/2016. 2.La apelul nominal se constată lipsa părților. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Magistratul-asistent referă asupra faptului că, la dosar, partea Secretariatul de stat pentru recunoașterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 a depus concluzii scrise, în cuprinsul cărora, în principal, invocă excepția inadmisibilității sesizării, întrucât, susține partea, excepția de neconstituționalitate a fost ridicată ulterior soluționării definitive a cauzei. În subsidiar, solicită comunicarea unei copii a notelor scrise prin care a fost invocată excepția de neconstituționalitate și acordarea unui nou termen de judecată.4.Având cuvântul cu privire la cererea formulată, reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea acesteia. Curtea, deliberând, respinge cererea formulată de parte.5.Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, ca inadmisibilă, întrucât autorii nu dezvoltă veritabile critici de neconstituționalitate, ci își exprimă nemulțumirea față de modalitatea în care Secretariatul de stat pentru recunoașterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 interpretează dispozițiile legale care reglementează termenul de depunere a înscrisurilor doveditoare în vederea eliberării titlului prevăzut de Legea nr. 341/2004.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele:6.Prin Încheierea din 25 aprilie 2016, pronunțată în Dosarul nr. 190/113/2016, Tribunalul Brăila – Secția a II-a civilă de contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 pentru modificarea și completarea Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004. Excepția a fost ridicată de Rodica Kalimtzachis și Gheorghiță Stan într-o cauză având ca obiect obligația de a face, respectiv obligarea pârâtului Secretariatul de stat pentru recunoașterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 la primirea documentației pentru recunoașterea calităților de rănit și luptător cu rol determinant și la emiterea certificatelor aferente, potrivit dispozițiilor Legii nr. 341/2004.7.În motivarea excepției de neconstituționalitate, autorii acesteia apreciază că dispozițiile art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 sunt neconstituționale, întrucât „prevăd un termen de decădere, în mod general, fără să fie incluse și alte localități la data emiterii ordonanței, deci fără ca textul de lege să fie opozabil luptătorilor din orașul Brăila“. De asemenea, susțin că orașul Brăila a fost inclus în rândul localităților în care au rezultat persoane ucise, rănite sau reținute, până la fuga dictatorului, după împlinirea termenului de 90 de zile prevăzut de art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 și, ca atare, consideră că sunt discriminați în raport cu luptătorii din localitățile menționate în normele de aplicare a Legii nr. 341/2004, care au putut depune cererile în termenul legal.8.Tribunalul Brăila – Secția a II-a civilă de contencios administrativ și fiscal apreciază că dispozițiile art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 sunt constituționale, întrucât modul de aplicare a termenului reglementat de acest text de lege ține de interpretarea legii și, în plus, poate deveni incidentă și instituția repunerii în termen, fără a se putea reține vreo discriminare prin reglementarea acestuia.9.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.10.Guvernul consideră că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, deoarece, în jurisprudența sa, Curtea a statuat că nu constituie o discriminare faptul că, prin aplicarea unor prevederi legale, anumite persoane pot ajunge în situații defavorabile, apreciate ca atare prin prisma propriilor lor interese subiective.11.Avocatul Poporului apreciază că excepția de neconstituționalitate invocată este inadmisibilă, având în vedere că aspectele sesizate țin, de fapt, de modul de interpretare și aplicare a legii.12.Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:13.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.14.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 pentru modificarea și completarea Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 969 din 30 decembrie 2014, având următorul cuprins: (1)Cererile prevăzute la art. 3^2, respectiv cele pentru eliberarea certificatului de Luptător cu Rol Determinant se depun în termen de 90 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2)Cererile prevăzute la art. 20 alin. (2) se depun între 90 și 120 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3)Termenele prevăzute la alin. (1) și (2) sunt termene de decădere.15.În opinia autorilor excepției, dispozițiile de lege criticate contravin prevederilor constituționale ale art. 16 care consacră egalitatea în drepturi.16.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea observă că dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2014 au mai fost supuse controlului de constituționalitate, Curtea Constituțională respingând excepția de neconstituționalitate. În acest sens sunt, cu titlu de exemplu, Decizia nr. 785 din 15 decembrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din 17 martie 2017, Decizia nr. 660 din 8 noiembrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 3 martie 2017, Decizia nr. 398 din 15 iunie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 686 din 5 septembrie 2016, și Decizia nr. 389 din 14 iunie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 28 septembrie 2016.17.Astfel, în jurisprudența sa, Curtea a reținut că, în memoria celor care și-au jertfit viața și în semn de recunoaștere a meritelor celor care s-au remarcat în mod deosebit în lupta pentru răsturnarea regimului totalitar, ca recompensă a societății pentru contribuția adusă la înfăptuirea Revoluției din 1989, a fost adoptată Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri și acordarea unor drepturi urmașilor acestora, răniților, precum și luptătorilor pentru victoria Revoluției din decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, cu modificările și completările ulterioare. În baza dispozițiilor acestei legi, titlurile care puteau fi acordate luptătorilor pentru victoria Revoluției din decembrie 1989 erau: „Erou-Martir al Revoluției Române din Decembrie 1989“, „Luptător pentru Victoria Revoluției Române din Decembrie 1989“ și „Participant la Victoria Revoluției Române din Decembrie 1989“, precum și drepturile ce se cuveneau beneficiarilor acestor titluri.18.Legea recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004, a abrogat Legea nr. 42/1990, însă a menținut unele dintre soluțiile legislative anterioare. Astfel, este păstrată denumirea titlurilor „Erou-Martir al Revoluției Române din Decembrie 1989“ și „Participant la Victoria Revoluției Române din Decembrie 1989“, iar titlul „Luptător pentru Victoria Revoluției din Decembrie 1989“ se referă, în noua reglementare, la trei categorii, și anume „Luptător Rănit“, „Luptător Reținut“ și „Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite“.19.Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 au fost modificate și completate unele dispoziții din Legea nr. 341/2004, care stabilesc categoriile de titluri ce se pot acorda luptătorilor pentru victoria Revoluției din Decembrie 1989 și drepturile corespondente deținerii acestor titluri. Astfel, sunt păstrate denumirile titlurilor de „Erou-Martir al Revoluției Române din Decembrie 1989“ și „Participant la Victoria Revoluției Române din Decembrie 1989“, iar titlul „Luptător pentru Victoria Revoluției din Decembrie 1989“, în noua formă a legii, se referă la patru categorii, și anume „Luptător Rănit“, „Luptător Reținut“, „Luptător cu Rol Determinant“ și „Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite“. În acest sens, potrivit art. 3 alin. (2) din Legea nr. 341/2004, titlurile instituite se vor acorda în condițiile legii, avându-se în vedere calitățile și titlurile atestate, potrivit Legii nr. 42/1990, doar pentru cazurile în care solicitantul este posesor al certificatului și titular al brevetului de atestare a titlului, acordat de către Președintele României, prin decret prezidențial, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. 20.Referitor la preschimbarea certificatelor care atestă titlurile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 341/2004, prin Decizia nr. 67 din 16 februarie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 11 mai 2016, și Decizia nr. 255 din 20 martie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 323 din 14 mai 2012, Curtea a statuat că toți titularii care doresc preschimbarea certificatelor trebuie să urmeze aceleași etape legale, fără ca între aceștia să existe privilegii sau discriminări, astfel încât nu poate fi reținută încălcarea prin textele de lege criticate a prevederilor art. 16 din Constituție, legiuitorul având deplina competență de a stabili condițiile de acordare a certificatelor de revoluționar, în temeiul art. 61 alin. (1) din Legea fundamentală, precum și de a prevedea anumite termene și o procedură de preschimbare a certificatelor, respectiv de încetare a valabilității vechilor certificate.21.Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudenței Curții Constituționale, atât soluția, cât și considerentele cuprinse în deciziile menționate își păstrează valabilitatea și în cauza de față.22.Distinct de cele menționate, Curtea observă că celelalte aspecte sesizate de autorii excepției țin de modul de interpretare și aplicare a legii, respectiv de aplicarea termenului de 90 de zile, prevăzut de art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014, la speța dedusă judecății, aspect ce nu intră sub incidența controlului de constituționalitate exercitat de Curtea Constituțională.23.Cu privire la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. II alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014, referitoare la termenele în care se depun cererile prevăzute la art. 20 alin. (2) din Legea nr. 341/2004, respectiv cererile privind constatarea calităților prevăzute la art. 18 alin. (1) din aceeași lege referitoare la revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987, Curtea constată că aceste norme nu au legătură cu soluționarea cauzei, având în vedere faptul că autorii prezentei excepții de neconstituționalitate nu se află în ipoteza normei criticate, întrucât dețin certificate privind titlul de „Luptător pentru Victoria Revoluției din Decembrie 1989 – Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite“. Or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, „Curtea Constituțională decide asupra excepțiilor ridicate în fața instanțelor judecătorești […] privind neconstituționalitatea unei legi sau ordonanțe ori a unei dispoziții dintr-o lege sau ordonanță în vigoare, care are legătură cu soluționarea cauzei […]“. Ținând cont de prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. II alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 este inadmisibilă.24.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1.Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Rodica Kalimtzachis și Gheorghiță Stan în Dosarul nr. 190/113/2016 al Tribunalului Brăila – Secția a II-a civilă de contencios administrativ și fiscal și constată că dispozițiile art. II alin. (1) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014 pentru modificarea și completarea Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004 sunt constituționale în raport cu criticile formulate.2.Respinge, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. II alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2014, excepție ridicată de aceiași autori în același dosar al aceleiași instanțe.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Tribunalului Brăila – Secția a II-a civilă de contencios administrativ și fiscal și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 13 iunie 2017.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Bianca Drăghici
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x