DECIZIA nr. 338 din 11 mai 2017

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 690 din 25 august 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ActulREFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ActulREFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990 ART. 2
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 42 18/12/1990 ART. 2
ART. 1REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 1REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990 ART. 2
ART. 5REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 5REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990 ART. 2
ART. 6REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990 ART. 2
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 10REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 13REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 13REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990 ART. 2
ART. 14REFERIRE LALEGE 199 04/11/2016 ART. 1
ART. 14REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 16REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 17
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990 ART. 2
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 42 18/12/1990 ART. 2
ART. 19REFERIRE LAHG 1412 02/09/2004
ART. 19REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 3
ART. 19REFERIRE LANORMA 02/09/2004 ART. 7
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Marian Enache – judecător
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Varga Attila – judecător
Bianca Drăghici – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3 alin. (2) din Legea recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989 și pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004 și ale art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri și acordarea unor drepturi urmașilor acestora, răniților, precum și luptătorilor pentru victoria Revoluției din decembrie 1989, excepție ridicată de Constantin Hodoroagă, în Dosarul nr. 4.840/3/2016 al Tribunalului București – Secția a IIa contencios administrativ și fiscal și care formează obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 298D/2016.2.La apelul nominal răspunde autorul excepției, prezent personal, lipsind cealaltă parte. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul autorului excepției de neconstituționalitate, care solicită admiterea acesteia, reiterând argumentele prezentate pe larg în cuprinsul motivării scrise a acesteia. În susținerea criticilor de neconstituționalitate depune două înscrisuri.4.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, ca neîntemeiată, având în vedere jurisprudența Curții în materie.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele:5.Prin Încheierea din 3 martie 2016, pronunțată în Dosarul nr. 4.840/3/2016, Tribunalul București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3 alin. (2) din Legea recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989 și pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004 și ale art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri și acordarea unor drepturi urmașilor acestora, răniților, precum și luptătorilor pentru victoria Revoluției din decembrie 1989. Excepția de neconstituționalitate a fost ridicată de Constantin Hodoroagă într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ, respectiv a unei adrese emise de Secretariatul de stat pentru recunoașterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989.6.În motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că a făcut demersurile necesare obținerii certificatului de Luptător pentru Victoria Revoluției din Decembrie 1989, însă i s-a comunicat că persoanelor care executau serviciul militar obligatoriu în acea perioadă nu li se acordă acest titlu. Astfel, apreciază că Legea nr. 42/1990 și Legea nr. 341/2004 instituie discriminări între revoluționarii civili și cei care executau serviciul militar obligatoriu, în perioada în care a avut loc Revoluția din Decembrie 1989, întrucât un militar în termen nu poate obține o recomandare de la o asociație de revoluționari, așa cum prevedea art. 2 din Legea nr. 42/1990.7.Tribunalul București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal apreciază ca neîntemeiată excepția de neconstituționalitate și, contrar art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, consideră că nu se impune motivarea opiniei sale, întrucât excepția nu a fost ridicată din oficiu.8.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.9.Guvernul consideră că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, deoarece, astfel cum instanța de contencios constituțional a statuat în repetate rânduri în jurisprudența sa, egalitatea cetățenilor în fața legii nu presupune uniformitate. Astfel, textele supuse analizei se aplică tuturor celor vizați de ipoteza normei legale, fără privilegii și discriminări.10.Avocatul Poporului apreciază că dispozițiile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 341/2004 sunt constituționale, întrucât revoluționarii și persoanele care au calitatea de angajați, în exercitarea sarcinilor de serviciu, nu sunt în situații juridice identice, astfel că tratamentul juridic prevăzut de dispozițiile de lege criticate este diferit. Ca atare, activitatea desfășurată de angajați, în exercitarea sarcinilor de serviciu (cadre militare, polițiști) a fost ca urmare a unui raport de serviciu din domeniul apărării naționale, ordinii publice și siguranței naționale, spre deosebire de revoluționari care au participat la revolta populară din decembrie 1989, fără a fi condiționați de un raport de muncă sau de serviciu.11.Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susținerile părții prezente și înscrisurile depuse, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:12.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.13.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispozițiile art. 3 alin. (2) din Legea recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989 și pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri și acordarea unor drepturi urmașilor acestora, răniților, precum și luptătorilor pentru victoria Revoluției din decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 23 august 1996. Textele de lege criticate au următorul conținut:– Art. 3 alin. (2) din Legea nr. 341/2004: „Titlurile instituite la alin. (1) se vor acorda în condițiile prezentei legi, avându-se în vedere calitățile și titlurile atestate, potrivit Legii nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri și acordarea unor drepturi urmașilor acestora, răniților, precum și luptătorilor pentru victoria Revoluției din decembrie 1989, republicată, cu modificările ulterioare, doar pentru cazurile în care solicitantul este posesor al certificatului și titular al brevetului de atestare a titlului acordat de către Președintele României, prin decret prezidențial, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.“;– Art. 2 din Legea nr. 42/1990: În semn de prețuire și recunoștință pentru cei care au fost răniți în luptele pentru victoria Revoluției din decembrie 1989 se instituie titlul de Luptător pentru Victoria Revoluției Române din Decembrie 1989.Titlul de Luptător pentru Victoria Revoluției Române din Decembrie 1989 se conferă și celor care au fost reținuți în perioada 16-22 decembrie 1989 ca urmare a participării la acțiunile pentru victoria revoluției, precum și celor care, în perioada 16-25 decembrie 1989, s-au remarcat prin fapte deosebite în lupta pentru victoria revoluției.Persoanele prevăzute la alin. 2 trebuie să facă dovada faptelor deosebite în luptele pentru victoria revoluției și să fie recomandate de o asociație, un club, o fundație sau o ligă a luptătorilor, legal constituite până la data de 30 decembrie 1992.În vederea recunoașterii calității prevăzute de prezenta lege, a eliberării certificatelor doveditoare și propunerii distincțiilor prevăzute la art. 1, 2, 3 și 4 din prezenta lege se instituie Comisia pentru cinstirea și sprijinirea eroilor Revoluției din decembrie 1989. Componența comisiei, ai cărei membri sunt numiți prin hotărâre a Guvernului, este următoarea: – un reprezentant al Ministerului Muncii și Protecției Sociale;– un reprezentant al Ministerului Sănătății; – un reprezentant al Ministerului Finanțelor; – un reprezentant al Ministerului Apărării Naționale; – un reprezentant al Ministerului de Interne; – un reprezentant al Ministerului Justiției; – un reprezentant al Ministerului Public; – un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului; – un reprezentant al Secretariatului de Stat pentru Problemele Revoluționarilor din Decembrie 1989; – 8 reprezentanți ai asociațiilor de revoluționari legal constituite până la data de 30 decembrie 1992, prin rotație, în condițiile prevăzute de Regulamentul de organizare și funcționare a comisiei. Președintele comisiei este numit la propunerea asociațiilor de revoluționari legal constituite până la data de 30 aprilie 1991, de către Guvern, și va fi angajat al Guvernului. Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluționarilor din Decembrie 1989 asigură aplicarea prevederilor prezentei legi și executarea lucrărilor de secretariat și arhivă ale comisiei. Secretariatul General al Guvernului va asigura spațiul și fondurile necesare desfășurării lucrărilor comisiei.Termenul pentru depunerea dosarelor în vederea recunoașterii calității de luptător pentru victoria Revoluției române din decembrie 1989 sau de participant la victoria Revoluției române din decembrie 1989 este de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.Eliberarea certificatelor doveditoare se va face potrivit metodologiei stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei pentru cinstirea și sprijinirea eroilor Revoluției din decembrie 1989, aprobat prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.14.Curtea observă că, ulterior sesizării Curții Constituționale, prin articolul unic pct. 1 din Legea nr. 199/2016 privind modificarea și completarea Legii recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989 și pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 890 din 7 noiembrie 2016, titlul legii a fost modificat în sensul „Legea recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 și pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004“.15.În opinia autorului excepției, dispozițiile de lege criticate contravin prevederilor constituționale ale art. 16 care consacră egalitatea în drepturi a cetățenilor.16.Referitor la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 2 din Legea nr. 42/1990, Curtea constată că aceste norme au fost abrogate prin art. 17 din Legea nr. 341/2004, potrivit căruia „Pe data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri și acordarea unor drepturi urmașilor acestora, răniților, precum și luptătorilor pentru victoria Revoluției din decembrie 1989, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și orice alte dispoziții contrare se abrogă.“.17.Curtea observă, de asemenea, că abrogarea dispozițiilor de lege criticate a avut loc anterior învestirii instanței judecătorești cu cererea de chemare în judecată, astfel încât, în cauza dedusă judecății instanței de fond, aceste norme nu produc efecte juridice.18.Prin urmare, devin incidente dispozițiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora nu pot face obiect al controlului de constituționalitate decât dispozițiile din legi sau ordonanțe în vigoare sau care continuă să producă efecte juridice, astfel că excepția de neconstituționalitate a art. 2 din Legea nr. 42/1990 este inadmisibilă.19.Referitor la critica de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 341/2004, din înscrisurile aflate la dosarul cauzei, Curtea observă că prin cererea de chemare în judecată formulată, autorul excepției a solicitat instanței judecătorești anularea unei hotărâri a Secretariatului de stat pentru recunoașterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989, prin care i s-a comunicat că art. 7 din Normele metodologice de aplicare a Legii recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989 și pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.412/2004, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 10 septembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, prevăd că prin acordarea titlurilor se înțelege atestarea calităților obținute prin preschimbarea certificatelor doveditoare emise în perioada 1990-1997, iar nu acordarea de noi titluri sau calități de revoluționar. În aceste condiții, Curtea constată că dispozițiile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 341/2004 nu au legătură cu soluționarea cauzei, având în vedere faptul că, așa cum reiese din înscrisurile aflate la dosarul cauzei, autorul prezentei excepții de neconstituționalitate nu se află în ipoteza normei, întrucât nu deține titlul de Luptător pentru Victoria Revoluției din Decembrie 1989. Or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, „Curtea Constituțională decide asupra excepțiilor ridicate în fața instanțelor judecătorești […] privind neconstituționalitatea unei legi sau ordonanțe ori a unei dispoziții dintr-o lege sau dintr-o ordonanță în vigoare, care are legătură cu soluționarea cauzei […]“. Ținând cont de prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 341/2004 este inadmisibilă.20.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3 alin. (2) din Legea recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 și pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004 și ale art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri și acordarea unor drepturi urmașilor acestora, răniților, precum și luptătorilor pentru victoria Revoluției din decembrie 1989, excepție ridicată de Constantin Hodoroagă, în Dosarul nr. 4.840/3/2016 al Tribunalului București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Tribunalului București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 11 mai 2017.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Bianca Drăghici
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x