DECIZIA nr. 317 din 10 mai 2018

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 818 din 24 septembrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 360 06/06/2002 ART. 22
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 360 06/06/2002 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 360 06/06/2002 ART. 22
ART. 3REFERIRE LADECIZIE 207 17/04/2018
ART. 3REFERIRE LADECIZIE 653 17/10/2017
ART. 4REFERIRE LALEGE 360 06/06/2002 ART. 22
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 73
ART. 6REFERIRE LADECIZIE 637 13/10/2015
ART. 6REFERIRE LADECIZIE 392 02/07/2014
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 8REFERIRE LADECIZIE 392 02/07/2014
ART. 9REFERIRE LADECIZIE 392 02/07/2014
ART. 9REFERIRE LALEGE 360 06/06/2002 ART. 22
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 12REFERIRE LALEGE 133 27/06/2011 ART. 1
ART. 12REFERIRE LALEGE 360 06/06/2002
ART. 12REFERIRE LALEGE 360 06/06/2002 ART. 22
ART. 13REFERIRE LALEGE 71 28/03/2013
ART. 13REFERIRE LAOUG 96 22/12/2012 ART. 1
ART. 13REFERIRE LALEGE 360 06/06/2002 ART. 22
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 73
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 73
ART. 15REFERIRE LADECIZIE 653 17/10/2017
ART. 15REFERIRE LADECIZIE 258 27/04/2017
ART. 16REFERIRE LALEGE 360 06/06/2002 ART. 22
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 73
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 73
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000 ART. 77
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000 ART. 78
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 30 17/01/2019
ActulREFERIT DEDECIZIE 511 24/09/2019





Valer Dorneanu – președinte
Marian Enache – judecător
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Varga Attila – judecător
Cristina Cătălina Turcu – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 22 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, excepție ridicată de Simona Babici-Gheorghe, în Dosarul nr. 5.453/83/2013 al Tribunalului Satu Mare – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, și care formează obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 266 D/2016.2.La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare este legal îndeplinită.3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepției de neconstituționalitate, făcând referire la cele reținute în Deciziile Curții Constituționale nr. 653 din 17 octombrie 2017 și nr. 207 din 17 aprilie 2018.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:4.Prin Decizia nr. 446/CA/2016 – R, pronunțată în Dosarul nr. 5.453/83/2013/a1 – R, Curtea de Apel Oradea – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 22 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului. Excepția a fost invocată de Simona Babici-Gheorghe, într-o cauză având ca obiect anularea unui ordin al prefectului, de eliberare a autorului din funcția de conducere deținută, ordin emis în temeiul art. 22 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 și art. 48 lit. a) din Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 600/2005. Se mai reține faptul că Tribunalul Satu Mare – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal a respins cererea de sesizare a Curții Constituționalitate cu excepția de neconstituționalitate, însă, recursul formulat, în temeiul art. 29 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, a fost admis de către Curtea de Apel Oradea – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, care a sesizat Curtea Constituțională.5.În motivarea excepției de neconstituționalitate autorul susține, în esență, că polițistul este funcționar public cu statut special, învestit cu exercițiul autorității publice, astfel încât statutul său cunoaște elemente derogatorii de la dispozițiile generale care reglementează raporturile de muncă. Eliberarea din funcția publică, în cazul acestuia, ca aplicare a sancțiunii trecerii într-o funcție inferioară, este o modalitate de modificare a raportului de serviciu. De aceea, modificarea raportului de serviciu, prin eliberarea din funcția publică, trebuie reglementată prin lege organică. Delegarea către un membru al Guvernului a atribuțiilor de a stabili aceste norme, de a individualiza cazurile care atrag eliberarea din funcție și de a desemna persoanele care au competențe în acest sens, prin acte administrative, aduce atingere prevederilor art. 1 alin. (4), art. 1 alin. (5) și art. 73 alin. (3) lit. j) și p) din Constituție.6.Curtea de Apel Oradea – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal apreciază că excepția de neconstituționalitate este întemeiată, pentru aceleași considerente pe care s-au întemeiat deciziile Curții Constituționale nr. 392 din 2 iulie 2014 și nr. 637 din 13 octombrie 2015.7.Potrivit dispozițiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate.8.Guvernul apreciază că excepția de neconstituționalitate este întemeiată, pentru considerentele care au stat la baza Deciziei nr. 392 din 2 iulie 2014.9.Avocatul Poporului apreciază că prevederile art. 22 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 sunt neconstituționale făcând referire la Decizia nr. 392 din 2 iulie 2014.10.Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând actul de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile scrise depuse de Ministerul Afacerilor Interne, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:11.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.12.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 22 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 2 din Legea nr. 133/2011 pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 27 iunie 2011, având următorul cuprins: „Competențele emiterii actelor administrative privind nașterea, modificarea, suspendarea și încetarea raportului de serviciu al polițistului se stabilesc prin ordin al ministrului administrației și internelor, în condițiile legii.“13.Cu privire la denumirea actuală a autorității administrației publice centrale, la care face referire art. 22 alin. (7), din Legea nr. 360/2002, Curtea observă că, în prezent, funcționează Ministerul Afacerilor Interne, înființat prin reorganizarea Ministerului Administrației și Internelor, potrivit art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2012 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale și pentru modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 884 din 22 decembrie 2012, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 71/2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 171 din 29 martie 2013.14.Autorul excepției de neconstituționalitate susține că textele de lege criticate aduc atingere dispozițiilor constituționale ale art. 1 alin. (3), referitor la statul român, alin. (4) privind principiul separației și echilibrului puterilor în stat și alin. (5), potrivit căruia „În România, respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie“, art. 73 alin. (3) lit. j), potrivit căruia statutul funcționarilor publici se reglementează prin lege organică, și lit. p) referitor la regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele și protecția socială.15.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea observă că s-a mai pronunțat asupra unor critici similare prin Decizia nr. 258 din 27 aprilie 2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 18 iulie 2017, paragrafele 40-42, și Decizia nr. 653 din 17 octombrie 2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.002 din 18 decembrie 2017, paragraful 33.16.În ceea ce privește critica referitoare la încălcarea art. 1 alin. (3) și (5) din Constituție, din perspectiva respectării cerințelor de calitate și previzibilitate ale legii, Curtea a observat că aceasta nu poate fi reținută. Astfel, termenul „competențe“ cuprins în art. 22 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 are un înțeles clar, respectiv „persoană competentă“, care emite actele administrative privind nașterea, modificarea, suspendarea și încetarea raportului de serviciu al polițistului.17.Referitor la încălcarea prevederilor constituționale ale art. 73 alin. (3) lit. j), potrivit cărora prin lege organică se reglementează statutul funcționarilor publici și lit. p) referitor la regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele și protecția socială, Curtea a constatat că desemnarea prin ordin a persoanelor competente să decidă asupra nașterii, modificării, suspendării și încetării raporturilor de serviciu ale polițistului nu constituie un „element esențial“ al respectivelor raporturi, în sensul celor reținute în jurisprudența Curții Constituționale.18.Totodată, Curtea a reținut că nu este încălcat nici art. 1 alin. (4) din Constituție, privind principiul separației și echilibrului puterilor în stat, deoarece desemnarea persoanei respective se poate face prin ordin al ministrului, cu obligația respectării art. 77 și 78 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2010. Potrivit acestora, ordinele cu caracter normativ, instrucțiunile și alte asemenea acte ale conducătorilor ministerelor se emit numai pe baza și în executarea legilor, a hotărârilor și a ordonanțelor Guvernului, iar acestea trebuie să se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza și în executarea cărora au fost emise și nu pot conține soluții care să contravină prevederilor acestora.19.De altfel, în prezenta cauză, Curtea observă că autorul excepției critică, în principal, eliberarea din funcția publică de conducere, ca urmare a aplicării unei sancțiuni disciplinare, fără a identifica, însă, textele de lege ce au constituit temeiul acesteia. Or, Curtea nu se poate substitui autorului excepției în ceea ce privește identificarea textelor de lege criticate.20.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Simona Babici-Gheorghe în Dosarul nr. 5.453/83/2013 al Tribunalului Satu Mare – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal și constată că dispozițiile art. 22 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Curții de Apel Oradea – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 10 mai 2018.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x